Zalving van een preek

Ds. H. Korving | 1 reactie | 03-04-2010| 13:30

Vraag

Na een preek hoor ik wel eens dat mensen zeggen: Ik heb er niet zoveel aan gehad, de tekstuitleg was erg goed, maar ik mistte de zalving. Wat bedoelt men hier precies mee?


Antwoord

Beste vraagsteller,

Je zou je vraag het beste aan die mensen zelf kunnen stellen. Om toch een antwoord op je vraag te geven: ik denk dat men bedoelt de zalving met de Heilige Geest. Het is echter geen kleine zaak om te beweren dat een getrouw dienaar van het Woord van God de Geest niet had. Soms trekken luisteraars een te snelle conclusie: ik heb er niets aan gehad, dus had de dominee de zalving met de Heilige Geest niet. Men vraagt zich meestal niet af of het ook aan henzelf kan liggen.

Ook neemt men vaak zichzelf als maatstaf: de dominee heeft pas goed gepreekt, als hij datgene heeft gezegd wat ik had verwacht of graag wilde horen. Misschien was die dienaar van het Woord echter zo verlicht met de heilige Geest, dat hij juist dingen moest verkondigen die men helemaal niet graag wilde horen.

De zalving met de heilige Geest bij de dienaar van het Woord kan m.i. gekend worden aan: A. Biddende voorbereiding van de prediking. B. Trouw aan de Schrift wat betreft de uitleg. C. Ernst en liefde wat betreft de toepassing.

De zalving met de heilige Geest bij de hoorder van het Woord komt hierin tot uiting: A. Biddend verlangen om Gods Woord te horen. B. Aandacht en eerbied onder de prediking. C. Liefde en gehoorzaamheid om ernaar te leven.

Ik hoop je vraag hiermee enigszins beantwoord te hebben.

Bid veel voor je dominee of hij elke zondag met verse olie (de zalving met de Geest!) overgoten mag zijn (zie Psalm 92, de Psalm voor de sabbat).

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
    01-12-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
209 artikelen
Ds. H. Korving

Bijzonderheden:

Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

En kijk/luister:

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
Alphonsus
05-04-2010 / 16:40
De mate waarin het hart ontvankelijk is voor het woord van God bepaalt in hoge mate of men er een zalving in wil/kan terugvinden. Immers niets van Gods woord gaat verloren. Daar is het te heilig en te uniek voor. Mogelijk werkt de zalving later nog door wanneer de gesteldheid van het hart volledig op Christus is gericht.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Vloekende collega's

Hoe kan ik het beste omgaan met vloekende collega's of collega's die 'schuine praatjes' hebben. Ik vind het heel moeilijk. Sowieso omdat ik niet assertief ben, ook bij andere dingen durf ik niet voor ...
Geen reacties
03-04-2013

Waar ik mee zit is dit: Mijn vriend (19) en ik (20) hebben nu 2,5 jaar verkering en weten zeker dat we met elkaar willen trouwen (...) Wat kan ik doen om te zorgen dat hij wat serieuzer gaat sparen?

Waar ik mee zit is dit: Mijn vriend (19) en ik (20) hebben nu 2,5 jaar verkering en weten zeker dat we met elkaar willen trouwen. We hebben allebei een deeltijdbaan en verdienen allebei niet heel veel...
Geen reacties
03-04-2008

Uitnodigingen voor belijdenisdienst

Is het gewoonte om bij de belijdenisdienst vrienden uit te nodigen? Ze zijn zelf lid van een ander soort gemeente, de CGK. Zelf ga ik belijdenis doen in de HHK. En moet je familie uitnodigen, ook als ...
Geen reacties
03-04-2026
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag