Autisme samen met hooggevoeligheid

P.M.G.P. Bos / 3 reacties

Vraag

Kan autisme samengaan met hooggevoeligheid? Ik word zo in de war gebracht, ik heb namelijk de diagnose Asperger, maar tegelijkertijd krijg ik vaak van anderen te horen dat ze zien dat ik zo op anderen gericht ben, gevoelig ben en pas dacht iemand zelfs dat ik hooggevoelig was. Toen heb ik op internet gekeken en zag dat er bepaalde kenmerken van hooggevoeligheid overeenkomen met autisme. Toch associeren veel mensen autisme met een sociale beperking en op jezelf gericht zijn. En toen ik gediagnosticeerd werd, was er een vraag of ik gevoelig ben. Toen zei ik: ja, volgens mij wel. Vervolgens zei de psychiater: ja, je denkt van wel, maar het is waarschijnlijk anders. Dus toen ik later van anderen vaak te horen kreeg dat ik gevoelig was enzo, voelde ik me een beetje in een hoekje gedrukt door de psychiater en ging ik twijfelen of de diagnose wel klopt. Wat moet ik hiermee? Het is misschien een warrig verhaal, maar hoe kan ik omgaan met die verschillende feedback of kan ik mij er beter niet teveel mee bezighouden?

Antwoord

Deze vraag is te complex om zomaar even te beantwoorden. Als u twijfelt aan de diagnose, raad ik u aan een second opinion te vragen bij een andere psychiater.

Gevoelig wil nog niet zeggen dat het sociaal gevoelig is. U kunt best voor uzelf gevoelig zijn. Gevoelig in relatie tot anderen is voor mensen met autisme welhaast onmogelijk.

Met vriendelijke groet,
P. M. G. P. Bos

Lees meer artikelen over:

psychologie
3 reacties
Annet76
De laatste zin durf ik te betwijfelen.
“Gevoelig in relatie tot anderen is voor mensen met autisme welhaast onmogelijk”
Dat is niet per definitie zomaar vast te stellen, daar is heel wat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en zolang die uitkomsten nog verschillend zijn zou ik dat niet zomaar durven zeggen.
Het ontbreken van empathie is wel één van de grootste kenmerken van autisme, maar ik vind deze zin te generaliserend. Gelukkig zwakt het woordje ‘welhaast’ de stelligheid nog iets af;)
Hoeveel aanverwante-autisme stoornissen zijn er tegenwoordig niet te noemen.

Daarbij wordt in de vraag autisme en asperger door elkaar genoemd en weet ik niet veel beter dan dat asperger de lichtere vorm van autisme is en dus bovenstaande vraag helemaal niet echt vreemd op mijn overkomt. Maar er hangt inderdaad teveel van af, deze vraag is niet voor een buitenstaander te beantwoorden.
Ik zou inderdaad opnieuw de molen van testen en onderzoeken ingaan om te achterhalen of er de juiste diagnose is gesteld. Niet teveel afgaan op ‘wat anderen er van denken en zeggen’, maar je eigen gevoel volgen; daar kan geen psychiater of psycholoog of zelfs maar een diagnose tegenop.

Sterkte
hjrl
Asperger kunnen als autitisch verwanten ook gevoelig zijn naar anderen toe. Het probleem zou kunnen zitten in de COMMUNICATIE die moeizaam is.
Leest u maar eens het SOCIOSCHEMA van Martine Delfos. Ook is het wellicht zinvol om met Centrum Autisme (Leiden) contact op te nemen.

Ik kan het allemaal weten.....
appelflap
Ik heb zelf ook een diagnose asperger. Ik vind de laatste zin ook veel te stellig. Mijn problemen liggen met name op gebied van communiceren(met name non-verbale communicatie) en aanvoelen wat hoort in situaties en hoe iemand zich voelt. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet gevoelig ben, maar dat hangt er ook van af wat je daar precies onder verstaat.

Ik zou niet de hele molen van onderzoeken en testen weer ingaan. Je hebt inzicht in jezelf hoe jij in elkaar zit, waarschijnlijk geholpen door de diagnose, die een soort kapstok biedt, maar waar bepaalde kenmerken natuurlijk van af kunnen wijken. Sowieso zijn er binnen autisme of binnen asperger grote verschillen. Misschien nog wel groter dan bij niet-autisten, aangezien niet-autisten zich aanpassen aan hoe het 'hoort' terwijl autisten dat veel minder doen.

Ik kan je trouwens aanraden om je aan te melden voor de as-kring(autisme spectrum kring), een mailinglijst voor mensen met een stoornis in het autistisch spectrum. Daar kun je onder andere ook over deze dingen praten. Je komt bij deze mailinglijst via www.autsider.net