Jeugd afstoten

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Beste dominee. Als lid van de ger. gem. bezoek ik iedere zondag trouw de diensten. Dat valt me de laatste tijd steeds moeilijker. In onze gemeente is er bijvoorbeeld veel kritiek op de Jongerenavonden en termen als: "De Heere Jezus aannemen of voor Jezus kiezen". U kent dat wel; uitspraken die we vanuit de evangelische kringen kennen.

Wat ik me afvraag is of deze kritiek nu wel terecht en opbouwend is. Is de nood in onze gemeenten niet net zo groot? Stoten we daarmee de jeugd niet af? Vaak wijst de vinger naar anderen en de hand ik eigen boezem steken is er vrijwel niet bij. Wat moet ik doen, dominee? Weggaan naar een kerk waar het veel positiever is of blijven? Ik weet het niet meer! Graag uw advies!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Al een keer of vier heb ik een dergelijke vraag gehad van een jongere. Ik zou zeggen: in de eerste plaats: kijk eens rond op de vragenrubriek Refoweb en je komt eenzelfde soort vraag verschillende keren tegen.

Een advies hierin is altijd moeilijk omdat je de persoon niet kent, de gemeente en de omstandigheden niet kent e.d. Als je de artikelen in Terdege volgt over jongeren en de kerk, kun je daar veel aan hebben. Die artikelen zijn evenwichtig, ik denk vooral aan  het interview met dhr. Maurits van de
JBGG.

Of de kritiek op de jongerenavonden terecht en opbouwend is vraag ik me ook af. Een aantal sprekers, die ik persoonlijk ken zijn zo betrouwbaar en gereformeerd in hun belijden, dat ik geen kwaad woord over ze wil horen. Ik denk dat je ook gelijk hebt dat met een eenzijdige kritiek op zulke avonden waar over God en Zijn Woord en het geloof gesproken wordt veel jongeren kunnen worden afgestoten. Dat gebeurt trouwens ook in de praktijk. De kerk zou zich veel drukker moeten maken over onverschillige jongeren, die in refocafé's hun zaterdagavond slijten en de preek 's zondags maar over zich heen laten gaan.

Voor jezelf is de oplossing om persoonlijk een leven dicht bij de Heere te leiden. Net zo lang de Heere te zoeken tot je jezelf geborgen mag weten in het offer van Christus aan het kruis.

Een kerk zoeken waar alles veel positiever is zal niet gemakkelijk zijn. Misschien wel op het punt van de houding van de kerk naar de jeugd, maar dan zijn er weer legio andere problemen. Een volmaakte kerk zul je niet vinden. Als we zelf positief staan op de plaats waar de Heere ons heeft gesteld, zijn we beter af dan een zwerver te worden, die van de ene naar de andere kerk verhuist.

Het zou kunnen zijn dat de Heere in een bepaalde plaatselijke situatie je een aanwijzing geeft. Dan doe je er goed aan om die op te volgen. Bedenk echter wel dat je bij de overgang naar een andere kerk ook je nageslacht meeneemt daarheen en dan niet alleen plaatselijk, maar landelijk, want kinderen krijgen verkering, trouwen en verhuizen. Op de vraag: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal, zal de Heere zeker een antwoord geven.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

jongerenavond