Eeuwig verbond der genade met God

Ds. W. C. Meeuse | Geen reacties | 02-05-2008| 00:00

Vraag

Aangezien wij een eeuwig verbond der genade met God hebben, hoe kan het dan dat niet alle gedoopten zalig worden, want dan is het toch ook geen eeuwig verbond?


Antwoord

Het is en blijft een eeuwig genadeverbond, ook al wordt dat door ons mensen keer op keer verbroken. In het formulier lezen we ook: “Wanner we soms  uit zwakheid in zonden vallen, moeten we aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.”

Dat is de ene kant. Maar in alle verbonden zijn twee delen (partijen): zo worden wij ook vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Maar van Gods kant is het eeuwig: we kunnen, ook al hebben we zo vaak dit verbond verbroken, altijd weer bij Hem terecht.

Een (zwak) voorbeeld: een huwelijk is ook een verbond tussen twee partijen, dat niet verbroken mag worden. Gebeurt dat toch, doordat een van de twee er vandoor gaat, dan is het eenzijdig verbroken. Wij kunnen weliswaar niets tot onze zaligheid toebrengen, maar zijn wel verplicht  (steeds weer) tot een nieuwe gehoorzaamheid. En daarom  moeten we altijd terecht komen  bij de  Verbondsmiddelaar Jezus Christus. Hij verbrak dat verbond nooit. En op grond van Zijn offer kunnen we  altijd, ook als verbondsbrekers, bij de Heere terecht.

Ds. W. C.  Meeuse

Lees meer artikelen over:

doopdoopformulierverbond

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
143 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Wat moet ik doen tegen haatgevoelens die regelmatig opborrelen wanneer een zeer nabij iemand me vaak kwetst, bezeert en irriteert (...)

Wat moet ik doen tegen haatgevoelens die regelmatig opborrelen wanneer een zeer nabij iemand me vaak kwetst, bezeert en irriteert, vooral nu ik merk dat bidden (wat vaak zo 'n goedkope tip is van mens...
Geen reacties
02-05-2006

Geregistreerd partnerschap vanuit financieel oogpunt

Ik heb een vraag over een geregistreerd partnerschap. Mijn vriendin en ik kennen elkaar al ons hele leven en onze vriendschap is nog maar heel recent veranderd in een relatie. Onze relatie is heel ser...
Geen reacties
02-05-2024

Make up

Ik vraag me af wat er verkeerd is aan make up? Als je het niet overmatig op doet?
4 reacties
02-05-2014
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag