Rare jongens, die uitgetredenen
Kruipolie | 34 reacties | 04-08-2010 | 09:16
Als stelen verboden is, waarom doen we dan 's nachts onze deuren op slot? Bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en ver daar buiten) weten ze het antwoord. Omdat er landgenoten zijn van wie de grijpgrage handjes groter zijn dan hun gevoel voor normen en waarden. En omdat er blijkbaar nogal wat kerkleden zijn met een onvermoeibaar en losbandig surfgedrag, rest nog maar één oplossing: tuchtmaatregelen. Het altijd boeiende lijfblad van de uitgetreden broeders en zusters, De Wachter Sions, maakt op de zijn gebruikelijke expliciete wijze korte metten met de wulpse uitspattingen van het onbezonnen kerkvolk. Het wordt Kliksafe of anders aanhoudend huisbezoek. Begrijpelijk dat de helpdesk van Nunspeetse internetportal nu overuren draait.
Waar ik nu zo nieuwsgierig naar ben is de wijze waarop de ongetwijfeld bovenmatig terzake kundige mannenbroeders tot deze keuze zijn gekomen. Wie namelijk een beetje thuis is in het wereldje van blockers en filters, weet namelijk dat niet Kliksafe, maar juist SafeEyes de meest betrouwbare filtering biedt. Bovendien is evenzozeer bekend dat een honderdprocent veilige filtering niet bestaat en de meeste afsluiters, ook Kliksafe, relatief eenvoudig zijn te omzeilen. Ik neem aan dat het filter van de reformatorische provider in de praktijk zwaar getest is door mediadeskundigen van het ultrabevindelijke broederschap en dat ze tot diezelfde conclusie zijn gekomen. Ze moeten dus tijdens het doelgerichte funsurfen toch nog aardig wat blote borsten en billen op hun netvlies hebben gekregen. Alles voor het goede doel, zullen we maar denken.
Rare jongens, die uitgetredenen, zou Obelix zeggen. Een wat vreemde eend in de reformatorische bijt. Altijd al geweest ook. Enkele weken geleden nog maakten ze bekend een nieuwe leer te hebben: de leer van Mallan, de "enige zuivere leer der waarheid." Net zo onfeilbaar waarschijnlijk als Kliksafe.
Een handjevol blote biggesnuiten en naakte zitvellen zijn blijkbaar toch acceptabel. En zo kunnen we niet anders dan concluderen dat de verloedering en ontfiltering ook in het meest behoudende deel van kerkelijk Nederland in rap tempo voortschrijdt. Nog niet zo heel lang geleden vonden de strenge leiders van het afgescheiden geloofsgenootschap nog dat iedere vorm van internet voor privégebruik censurabel was. Een korte wijle later mogen de kerkleden zich al te buiten gaan aan de klikzeef. Ik ben benieuwd welke uitspatting aan deze rechterflank ons straks te wachten staat.
In een reactie op het nieuws schreef iemand: "Het beste filter? De vreze des Heeren. Als we dagelijks met Hem wandelen en in Christus leven is dat de beste bescherming die er is." Waarvan acte.
Idd misselijk makend stuk! Wat mij betreft ga je jezelf belachelijk maken!
Refoweb.. is dit normaal om zo'n column te publiceren??? Dit is kwetsend voor mensen uit dat kerkverband! Heet dit nou Refoweb?
Laten we met z'n allen je laatste citaai uit de column ter harte nemen!
enne..we zijn toch oud en wijs genoeg om te beslissen of we al dan niet internet nemen en of we wel of geen filter nemen?! Hoeft een kerkverband toch niet voor haar leden te doen?
Volgens mij is zelfspot jezelf belachelijk maken om er over te kunnen lachen. En over zaken en dingen die jezelf aangaan. Zoals ik het stuk lees van de schrijver is hij geen deelgenoot van de spot die hij schrijft en betreft het dus geen zelfspot.
En in dien zin denk ik niet dat we met ons anders denkende geloofsgenoten om moeten gaan.
@nostyle; ben het helemaal met je eens
Juist door de overdrijving, trekt hij de aandacht.
Ik vind het wel vooruitstrevend van refoweb dat hij geplaatst wordt.
Men doet hier tenminste niet aan onnodige censuur.
Zo komt de discussie op gang.
Toch zie ik ook een groot verschil tussen de stijl van Jezus en die van kruipolie: Jezus was recht voor z'n raap, niet suggestief, probeerde niet te 'scoren' bij de andere flank, en was uit op het behoud van deze mensen en bovenal op de eer van Zijn Vader. Eerlijk is eerlijk dat durf ik niet te zeggen van deze column.
Niet dat ik deze collumn waardeer, zoiets is aan mij niet besteed.
Je kan zo bot zijn als je wilt en alles onder het mom van 'het is maar een collumn'.
Ps. het is toch al te gek dat een kerkverband gaat bepalen welke filter je moet hebben, daar mogen best kritische vragen over gesteld worden.
En als het niet verkeerd is dan is zo'n overdreven provocatie door de columnist ook niet goed te spreken al denken sommige dat van wel. Er kan geen vergelijk getrokken worden met de Farizeeën. Dat is namelijk niet de leer van de GGiN. Wel leren ze in de GGiN dat met het "woord" (reinheid en het afscheiden uit de wereld bijvoorbeeld) ook de "daad" behoort.
De manier waarop de columnist schrijft over (vrouwelijke) lichaamsdelen geeft precies aan hoe hij of zij er over denkt. Het objectiveren van het menselijke, en in het bijzonder vrouwelijke, lichaam is daarmee voor deze persoon een feit.
Het feit dat voor een groot deel van christelijk Nederland er niets meer heilig hoeft te zijn als we er maar om kunnen lachen is ronduit een verschrikkelijke gedachte.
En iedereen die denkt "ach het gaat maar over een kerkverband" vergist zich. Het zijn besluiten genomen door een synode die bestaat uit afgevaardigden van de gemeenten. En die afgevaardigden zijn daartoe geroepen door God en wettig gekozen door de Kerk. En daarmee zijn het ambtsdragers in de naam van Christus (hoe we dan ook denken over dat kerkverband). En deze ambtsdragers behoren we bijzondere achting te geven. Niet vanwege hun persoon maar vanwege hun ambt (NGB art 31). En verachtelijk over hun spreken is dus gelijk aan verachtelijk over het werk van Christus spreken.
Kortom daar past deze manier van spreken niet bij of het nu een column is of een preek. Op de oordeelsdag wordt er geen rekening gevraagd van “al onze ijdele woorden” met uitzondering van de woorden die we in een column hebben geschreven. Maar van _al_ onze woorden.
Een ronduit afschuwelijke populistische en gezag ondermijnend stuk tekst, het zou RefoWeb sieren als ze hier maatregelen zouden nemen in plaats van zichzelf mede schuldig maken aan deze God onterende uitspatting.
- 1
- 2