Bidden om het oordeel
SMS | 50 reacties | 21-09-2015 | 08:53
Steeds meer christenen lijken te geloven dat ze nog voor de grote verdrukking (1 Tess. 4:17) zullen worden opgenomen in de hemel. Niet dat uit dit bijbelgedeelte blijkt dat de opname van de gemeente voor de grote verdrukking zal plaatsvinden, maar het is natuurlijk wel erg prettig om geen vervolging te hoeven meemaken. Gelovigen anno 2015 zoeken vooral het gemak en als het even kan, de hemel op aarde. Dat alles mede gevoed door allerlei wind van leer, de Fijnvandraatjes van deze tijd. Wellicht gedreven uit angst dat ze in de grote verdrukking van hun geloof zullen vallen. Toch niet die zekerheid bezitten, die ze zo op het eerste gezicht uitstralen. Waarom zou je je anders zo vastklampen aan een rammelende exegese die vooral in evangelische kringen wordt omarmd.
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Dat latente ongeloof is zeker niet zonder grond. Jezus Zelf zegt: “Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?” En: “Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.“ Zo is de Bergrede (Matt. 6 en 7) een spiegel voor gelovigen. Welke (goede) vruchten zijn er? Horen we niet alleen de woorden van Jezus, maar brengen we ze ook in de praktijk? Kortom, je moet het zeker weten. En in die zekerheid met Christus voor eeuwig verbonden te zijn, ligt ook de kracht als de “slagregens” en “waterstromen” komen, oftewel vervolging en verdrukking.
Het Kerkblad van de HHK (17 september) legt de vinger bij de zere plek. Vrijheid als vloek, als serieuze verzoeking. De puriteinen leren dat de grootste verzoeking niet is gelegen in het niet hebben van strijd, maar juist in de afwezigheid daarvan. Als het geloof geen offers meer kost, als het niet beproefd en verdrukt wordt, dan wordt het ook niet geoefend. Verdrukking is een vermomde zegen.
En het is waar. In de verdrukking komt de Kerk tot de grootste bloei. Als voorbeeld Noord-Korea en China of in de Afrikaanse landen waar Boko Haram en Al Shabaab hun satanische gruwelen praktiseren. De Bijbel zegt het ook zelf. De apostelen waren waren verheugd dat ze waardig werden geacht om smaadheid te lijden (Hand. 5). Paulus gaat nog een stapje verder in Fil. 3. Hij wil met Christus gelijkvormig worden, niet alleen in Zijn opstanding, maar ook in Zijn lijden!
Is het niet zo dat we door het uitblijven van verdrukking elkaar maar in de haren vliegen en van de ene na de andere kerkscheuring of kerkverlating huppelen? Het Hersteld Hervormde Kerkblad schrijft: “We zijn lauw en gemakzuchtig geworden met veel ruimte voor geveinsdheid. Het uitblijven van verdrukking kan ook iets van een oordeel in zich hebben. God kastijdt elke zoon of dochter die Hij liefheeft. Wij weten wie de hemel zullen zien: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams (Openb. 7).
- allereerst wordt er keihard gesuggeert dat mensen die aan de opname vasthouden doit uit geloofszwakte of zelfs onoprechtheid doen.
a. Nonsens. dat gebeurt op schriftgegevens.
b. een zekere wantrouwen in je eigen richting ("ga ik het wel volhouden?') kan heel nuttig zin en is iets anders dan ongeloof\
- SMS suggereert dat iedereen die aan de opname vasthoudt, denkt dat die de Grote Verdrukking ontlopen. opnieuw: Nonsens. er zijn twee stromingen: inderdaad degene die denken dat er opname voor de 7-jarige verdrukking. De andere menen dat het na 3,5 jaar gebeurt, op de helft
- het argument aan openb 11 - voor mij het belangrijkste argument - ontbreekt. De twee getuigen - als symbool vd gemeente - worden midden gedurende de heerschappij van het beest opgenomen.
in het licht hiervan kun je de andere bewijssteksten zien.
Beetje meer van Gal 5:22 graag...
groetjes en wijsheid
-
Binnen de kerk en het gezin zaait hij chaos en verdeeldheid.
Alles om Gods kinderen ten val te doen brengen.
Alles om te voorkomen dat mensen zich tot God bekeren.
We hebben gebedsbijeenkomsten nodig om staande te blijven, maar waar zijn ze?
Bijeenkomsten om te bidden zijn nodig voor onze vervolgde broeders en zusters, die in de daadwerkelijke geestelijke frontlinie staan. Is voor hen de grote verdrukking soms niet aangebroken?
Ik vraag me dan af: waarom worden zij niet opgenomen?
Zoveel mensen hebben hun leven al gegeven in vervolging, net als de apostelen dat eertijds moesten doen, omdat Christus dat ook voor hen heeft gedaan. Waarom zouden wij een opname verdienen?
Ik kan geen enkele reden bedenken. Het is een eer om voor Christus te lijden. Lijden en vervolging om Zijn Naam, is deel hebben aan de gemeenschap met Christus. Besef eens wat dat is. Als je om Zijn Naam lijdt, heb je gemeenschap met Hem. Christus is daar duidelijk in. Daarom moeten we volharden tot het einde. En daarin staat Hij Zijn kinderen bij.
Boven het stukje staat: Bidden om het oordeel.
Voor een christen gaat het daar niet direct om.
Hij zal bidden om de wederkomst van Christus om allereerst zijn Zaligmaker te zien, en voor altijd bij Hem te zijn, volkomen heilig, volkomen veilig en verlost van alle zonde.
Met je eens! Waren er maar meer gebdsbijeenkomsten!
Alleen: 'waarom zouden wij een opname verdienen'. Nou, niet....maar gelukkig hannen daar de bijbelse waarheden niet vanaf.
Waarom voor de christenen in vervolgingslanden de opname nog njet is gewweest...i don t know....Maar als het gebeurt is het een wereldwijd gebeuren.
Ik zeg overigens niet dat ik er zeker van ben, maar er zijn meer gronden voor dan SMS denkt.
@SMS
nog een paar diongetkes
- H14:14-20: de graan- en de wijnoogst: aannelijk lkijkt dat de graanoogst de rechtvaardigen zijn;(denk aan gelijkenis Zaaier, de witte velden om te oogsten uit Joh 4). de wijnoogst zijn ge ongelovigen die onder Gods Toorn komen (als we dat iets meer zouden beseffen...). 2 aprte oogsten.
Daarom spreekt Jezus ook van 'achtergelaten worden' in MAtt 24:40-41. Vergl gelijkenis van de 5 + 5 meisjeS (ten middennacht = midden in de grote verdruking)
nogmaals : ik zeg niet dat er een opname komt...maar laten er eerlijk zijn over argumenten
Geeft niet: j wist waarschijn niet;)
je belangrijkste punt ben ik het echter roerend mee eens!!
let eens op je spelling sufferd!!
In de bijbel zien we ook dat de rechtvaardige weggeraapt word voor de dag des kwaads!
Bvb Noach werd gered , en Lot werd uit Sodom gehaald voor dat het oordeel kwam.
Israel deelde niet in de plagen van Egypte!
En ik geloof idd dat een rechtvaardige ook verdrukking heeft, en dat kan ook in Nederland op allerlei manieren.
Als de opname daar zal zijn, hoop ik tenminste dat sms er ook bij is!:-)
@Handelingen2_21 Of de twee getuigen symbool staan voor de gemeente is nog maar de vraag. Dat wordt in bepaalde kringen, maar zeker niet christenbreed, verondersteld. Andere christenen geloven weer dat de vrouw met het Kind de wereldwijde Kerk (gelovigen) voorstelt. Zo valt er genoeg te speculeren. Maar ook in jouw optiek zie je dat ook de getuigen veel moeten lijden, ja zelfs gedood worden (Openb. 11:7-8). Bovendien is het dan wel vreemd dat na de zogenoemde opname, in het vervolg van Openbaringen nog wordt gesproken over heiligen die op de aarde onderdrukt worden.
En als er een hoofdstuk in de Bijbel is waaruit duidelijk wordt dat de opname voor de grote verdrukking lariekoek is, dan is dat nu juist Matt. 24. Jezus zegt juist dat de dagen van de grote verdrukking verkort zullen worden om der uitverkorenen wil. Als die dan al opgenomen zijn, zoals jij denkt, dan zit Jezus er naast.
Mona legt de vinger op de zere plek: Je ziet op tal van plekken in de wereld afschuwelijke vervolgingen van christenen. Denk maar eens aan wat IS op dit moment uitspookt. Wat geeft ons het recht om daarvan gevrijwaard te blijven? Wonderlijk dat juist het proberen te ontvluchten van de grote verdrukking in evangelische kringen een hot issue is. Maar Jezus zegt iets totaal anders: "Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden." Kortom, ik zou er maar niet op gokken dat je voor de verdrukking wordt weggenomen. Jezus zou wel eens gelijk kunnen hebben...
Kijk, dan kun je ook wel zeggen: waarom worden de 'verworpenen' niet uitverkoren, en waarom zouden de uitverkorenen hun verkiezing verdienen?
Wat geeft de uitverkorenen het recht om van de hel gevrijwaard te blijven?
Met tal van voorbeelden uit te breiden, dat gaan we maar niet doen ....
Als je niet verder kijkt dan dit leven kom je inderdaad tot de uitspraak: "En hebben de martelaren dan even flink pech gehad". (tip voor Psalmen-liefhebber Omega: Ps. 73)
Na de opname, in de grote verdrukking, komen er nog mensen tot geloof.
Omwille van hen worden de dagen verkort. Dus wat Matt. 24: 22 nou eigenlijk bewijst?
Lees vooral ook 1 Korinthe 15, Openbaringen, Daniël; en wellicht kan een Fijnvandraatje nog wat licht op de zaak werpen: http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=1426
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=1879
Maar ik vrees dat Fijnvandraat niet fijn genoeg is, dus kan Spurgeon misschien nog iets betekenen:
http://home.kpn.nl/dcbokkers/1e_opstanding_spbo.htm
Je logica is helder. Twee keer dopen (net als Spurgeon), dus ook twee wederkomsten en blijkbaar twee Jezussen. Het schijnt allemaal bij elkaar te horen. Je lost dit lastige probleem alleen maar op door de opname los te maken van de wederkomst. En dat is dan ook wat evangelischen doen. Eerst de opname van de gelovigen (1 Thess. 4), dan de grote verdrukking (met nog wat bekeringen) en uiteindelijk de wederkomst in Openb. 19.
Het blijft natuurlijk wel lastig uit te leggen waarom Jezus opnieuw naar de aarde komt in 1 Thess. 4:16 ("nederdalen van den hemel") om degenen die in Hem gestorven zijn op te wekken uit de dood, als dat niet Zijn echte wederkomst is. Blijkbaar een soort tussenwederkomst of zo? Als je Matt. 24, naast Openb. 19 en 1 Thess 4 zie je dat het naadloos in elkaar past, oftewel allemaal gebeurtenissen van één en dezelfde wederkomst.
In Matt. 24 is Jezus Zelf aan het Woord. Hij beschrijft tot in detail wat er allemaal plaats zal vinden tot aan Zijn wederkomst. Maar misschien is Hij wat slordig geweest en is Hij de opname van onze evangelische broeders en zusters voor de grote verdrukking vergeten te vermelden. Van mij mag je dat best geloven hoor. Wat mij betreft zelfs drie of vier wederkomsten en opnames of dat je vóór alle vervolgingen en verdrukkingen in een gespreid bedje naar de hemel wordt gebracht. Maar net zoals de voorspellingen uit evangelische kring rond de vierde bloedmaan vannacht niet zijn uitgekomen, zou ik soortgelijke beweringen ook maar met een flinke korrel zout nemen.
En de voorspellingen op dit terrein van Spurgeon zijn ook niet uitgekomen. Hij verwachtte de wederkomst van Christus nog tijdens zijn leven.
Nadat ik je een keer of 10 vertelt heb dat ik vóór 1x dopen ben, snap ik niet waarom je me overdoop blijft verwijten. Maar misschien ligt dat aan je slechte geheugen, of speelt je grote duim je weer eens parten.
Zo geloof ik ook niet in 2 wederkomsten en 2 Jezussen.
Dat verzin je zelf, en schuift het me dan in de schoenen, om me vervolgens te kunnen verwijten wat een larie-theologie we er op na houden.
Het zij je nog niet vergeven, biedt eerst je excuses maar eens aan.
Zo doe ik ook niet aan voorspellingen, ik geloof lang niet alles wat er in evo-land geleerd wordt. Net als bij jullie hebben ook wij verschil van mening over van alles en nog wat.
De opname is de wederkomst niet, we worden opgenomen in wolken en dáár ontmoeten we de Heer in de lucht. Hij neemt ons mee naar het Vaderhuis. (lees eens hoe de Joodse bruiloft eruit ziet)
Pas bij de wederkomst komt Hij naar de aarde.
Hij zal zijn voeten op de Olijfberg zetten zo lees ik in Zacharia.
Twee t.v. stations hebben hun camera's 24/7 op de Olijfberg gericht, dus 'aller oog zal Hem zien' kan letterlijk in vervulling gaan met de moderne media.
Je denkt weer prima te weten wat evo's leren, maar je vergeet het belangrijkste in je rijtje nl. het 1000-jarig vrederijk. (opname, grote verdrukking, 1000- vrederijk, nog een korte tijd dat de satan weer los gelaten wordt, en dan de laatste opstanding met het oordeel voor de grote witte troon, en tenslotte de eeuwigheid)
Als Jezus terug komt, dan komt Hij om samen met de Gemeente-Zijn lichaam-Zijn bruid de 1000 jaren te regeren vanuit Jeruzalem.
Jullie nemen de profetie van Jesaja 9 letterlijk: Want een kind is ons geboren, een Zoon ons gegeven ..... maar middenin de profetie -als het over Zijn Koningschap gaat- wordt het opeens alléén maar geestelijk bedoelt.
Hij wordt wel fysiek op déze aarde geboren, maar zal niet fysiek op déze aarde regeren. Bijzonder, een erfenisje van Augustinus lijkt mij.
Lees Jesaja 11 maar eens, daar staat hoe Zijn regering zal verlopen.
Ik hoop tenminste dat je inziet dat dát niet de eeuwige toestand is, de toestand waarin God alles en in allen zal zijn; nadat Jezus Zijn koninkrijk aan Zijn Vader heeft overgegeven.
Want het zou wel een beetje raar zijn wanneer er dan nog heidenvolken zouden zijn waar Hij de rest van de verdreven Israëlieten tussenuit zal gaan halen, niet?
Jezus is niet slordig geweest omdat hij de opname niet genoemd heeft.
Hij heeft wel meer niet gezegd: "nog veel heb ik u te zeggen, maar gij kunt dat nu niet dragen". Aan Paulus zijn geheimenissen geopenbaard, en daar zitten dingen bij die Jezus zijn discipelen nooit vertelt heeft.
Zo vreemd is het dus niet dat Hij de opname niet genoemd heeft.
De Gemeente bestond toen nog niet eens, die is pas op Pinksteren geboren.
Nou, ik ben benieuwd wat je deze keer allemaal weer voor me in gaat vullen.
Misschien helpt het om gewoon goed te lezen wat er staat, en niet wat wat jij denkt dat er staat of bedoelt wordt. Tis maar een idee ....
@omega, omega
" Jezus zegt juist dat de dagen van de grote verdrukking verkort zullen worden om der uitverkorenen wil. Als die dan al opgenomen zijn, zoals jij denkt, dan zit Jezus er naast."
Zou je me reactie nog eens willen lezen...?
goed, ik me me herformuleren. Als de 2 getuigen de kerk voorstellen is de opname een feit....
dat je ook later nog de martelaren tegen komt heeft te maken de de cyclische opbouw va openbaring. In H6 lezen we immers al vd wederkomst?
vanaf H16 zijn de gelovigen opnieuw verdwenen....
@Benthe: hoe leg jij Luk17:20-24 uit?
Natuurlijk is een opname voor de grote verdrukking een aantrekkelijke gedachte. Niemand immers zit te wachten op vervolging en lijden, behoudens dan de apostelen en kerkvaders. Zij waren verblijd dat ze waardig werden geacht om te worden verdrukt en in de gevangenis werden gegooid. Wij zijn dat volledig kwijtgeraakt, mede door de vrijheid en rijkdom die ons Westerse christenen ten deel valt.
Is het niet wonderlijk dat het idee van opname voor de grote verdrukking dan ook vooral voorkomt in het rijke en vrije Westen? En evenzo opmerkelijk dat dit vooral in evangelische kringen plaats heeft. Hebben zij meer Bijbelkennis of persoonlijke openbaringen? Lezen zij de Bijbel beter? Hoe kan het dat reformatorische christenen daar heel anders over denken?
Ik denk dat de columnist een punt heeft. In evangelische kringen is er veel meer sprake van vrolijkheid, uitbundigheid en een losse (soms zelfs wereldse) levensstijl. Denk maar eens aan de EOJD. In refokring zie je verhoudingsgewijs meer ingetogenheid en (dat ook) wetticisme. Er wordt gewezen op de tekenen van de tijd. Men houdt rekening met de verdrukking die er aan zit te komen. Voor refo's is dat een vaststaand feit. Emotioneel gezien staan evangelische christenen daar mijlenver vandaan. De opname voor de grote verdrukking is dan ook een prachtige uitkomst om niet te hoeven lijden. En dat terwijl de Bijbel niet een hemel op aarde belooft, maar moeite en verdriet (Ps. 90). Jezus spreekt niet voor nieuts over vervolgingen. Ja, in die vervolging om Zijn Naam ligt zelfs de zaligheid (Matt. 5:10).
De krampachtige inlegkunde om toch maar een opname voor de grote verdrukking te kunnen ontdekken, heeft m.i. dan ook geen enkele bijbelse grond.
Als je Zacharia 14 goed leest, zie je dat met de wederkomst van Christus er een afrekening plaatsvindt. Over de opname lees je niets. Waarom niet, wel omdat alle teksten die gaan over de wederkomst/opname bij elkaar horen en elkaar aanvullen. Het is één gebeurtenis. Wat je gemakshalve vergeet te vermelden is dat in 1 Tess. 4 niet alleen sprake is van een opname van de levende gelovigen, maar allereerst de opwekking van de doden die in Christus gestorven zijn. Alle Bijbelvertalingen spreken daar over het neerdalen van Christus en dat Hij degenen die in Hem gestorven zijn zal opwekken. Hij is dus al op de aarde. Dus alleen technisch gezien al klopt je verhaal niet.
Bovendien spreekt Jezus in de evangeliën via gelijkenissen regelmatig over Zijn wederkomst. En dat altijd als één gebeurtenis. Zo'n bovennatuurlijk wonder buiten de wederkomst, als de opname zou zijn, wordt nergens apart aangehaald of vermeld. Alleen in combinatie met de wederkomst van Christus. Maar dat sluit de fysieke regering van Christus op aarde bepaald niet uit. Er zal immers een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zijn, waarbij het hemels Jeruzalem zal nederdalen op de aarde.
Jes. 11 vertelt hoe dat zal zijn. Naast het volk van God (Israël) krijgen ook wij als heidenen plaats op die nieuwe aarde, passend in Jes. 65:17. Er staat dat de Israëlieten verzameld zullen worden. Niet dat ze er tussenuit gehaald worden.
Hoe dat in de praktijk gestalte krijgt? Ik zou het niet weten, maar ik verlang er wel naar. En daarom kan speculeren hierover alleen maar tegenvallen. Paulus zegt: "Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben." De meeste refo's hebben daar voldoende aan ;-)
Verder gaat het er niet om of een opname voor de grote verdrukking aantrekkelijk is ja of nee, ik lees slechts wat er staat.
Ook is de opname helemaal geen garantie om niet te hoeven lijden, waar haal je het weer vandaan? Er blijft genoeg lijden over hoor.
Zacharia 14 haalde ik er niet bij omdat daar iets zou staat over de opname, maar omdat daar staat WAAR Hij komen zal nl. de Olijfberg. (dus niet op de wolken).
En ik 'vergeet' zeer zeker niet dat in 1 Tess. 4 de doden die in Christus ontslapen zijn allereerst worden opgewekt, hoe kom je daarbij?
Zij vormen samen met de nog levende gelovigen het lichaam van Christus, daar zijn ze dus bij ingesloten.
Ik had het over de Gemeente-lichaam van Christus-de bruid, wat óók het nieuwe Jeruzalem genoemd wordt.
Johannes ziet het nieuwe Jeruzalem, gereed als een bruid neerdalen uit de hemel. Dat bewijst ook dat ze (de Gemeente) eerst is opgenomen, anders kan het niet neerdalen.
Je zegt: "Alle Bijbelvertalingen spreken daar over het neerdalen van Christus en dat Hij degenen die in Hem gestorven zijn zal opwekken. Hij is dus al op de aarde. Dus alleen technisch gezien al klopt je verhaal niet."
Hoe heb ik het nou met je? Ben je vergeten dat Jezus op aarde een zieke op afstand genas? Denk je dat Hij geen doden op afstand kan opwekken?
Er staat he-le-maal nergens dat Hij op aarde was, er staat: en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. (over inlegkunde gesproken)
De fysieke 1000 jarige regering van Jezus waar o.a. in Jesaja 11, 65 en 66 over geschreven wordt verwar jij met de eeuwige toestand. Of dacht je dat bijv. de dood er nog zou zijn in de eeuwigheid?
65: 20 want een jonge man zal sterven als een honderdjarige.
Maar jah, het zicht op Israël is met de vervangingsleer verdwenen.
Wij gaan het nooit eens worden, maar de tijd zal het leren ...
En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden. En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid. En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.
Hij zal op dezelfde wijze wederkomen als Hij opgevaren is: vanaf de Olijfberg zagen ze Hem heengaan, totdat een wolk Hem ontrok aan hun ogen.
Zo komt Hij terug op de wolken en Hij zal zijn voeten weer zetten op de Olijfberg.
Zijn uitverkorenen (de Israelieten, het uitverkoren volk) zal Hij uit de vier einden der aarde weer bijeen vergaderen. Jes. 11.
Hetzij profetieen enz maar hoe zit dat dan want die zielen daarboven daar lees ik niks over dat lichaam dat opgewekt is dat verheerlijkte dus dus hoe zit het met die uitleg dan ? Ik ben maar van gisteren en weet ook nog niet alles maar duizend jarig rijk met alle respect of niet allen moeten wij door dat laaste oordeel heen of niet dan ? mal 3 want wie zal de dag zijner toekomst verdragen HIJ zal zn gemeente door;louteren enz enz lees mal 3 hg een zwerver in refo land
Nee, ik huldig geen twee wederkomsten.
Onder de wederkomst versta ik Zijn fysieke komst op aarde om Zijn koninkrijk te vestigen, dat steeds weer beloofd wordt in de Bijbel.
In 1 Tess. 4 komt Hij op de wolken om Zijn bruid te halen, die Hij meeneemt naar het Vaderhuis. Ik ga heen om u plaats te bereiden ...
De bruid zijn degenen die in Christus ontslapen zijn, plus de nog levende gelovigen, zoals óók in 1 Korinthe 15 staat: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52 in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden (Paulus heeft het over gelovigen) zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
Wanneer Christus Zijn bruid heeft opgehaald, dan zijn zij met hun ziel en nieuwe opstandingslischaam voor altijd bij Hem.
N.B. google eens om te lezen hoe de Joodse bruiloft ging.
Dat was de historisch culturele context waarin Paulus schreef.
Bij de wederkomst op de Olijfberg zal Hij vanuit Jeruzalem regeren, samen met Zijn bruid.
En wij (gelovigen-Zijn lichaam) zullen met Hem heersen leert de Schrift.
Dan zal Hij zijn uitverkoren volk (Israël) bijeen vergaderen, Zijn en hun vijanden verslaan, en een rijk van vrede en gerechtigheid vestigen.
De ongelovigen worden pas op het eind opgewekt, en moeten verschijnen bij het gericht voor de grote witte troon.
Iets anders kan ik er niet van maken. Paulus zegt van de opstanding: ieder in zijn eigen orde: Christus als de eersteling, daarna zij die van Christus zijn, en daarna komt het einde. Er zit dus tijd tussen die 3 opstandingen.
Zij die beweren dat 1 Tess. 4 dezelfde gebeurtenis is als Zijn wederkomst om Zijn koninkrijk te vestigen, en zij die beweren dat er geen aards koninkrijk voor Hem komt, zullen heel wat aan inlegkunde en vergeestelijken moeten doen. Maar wanneer je laat staan wat er staat klopt alles met elkaar.
In de eerste eeuwen was het heel geen vraag of Jezus komen zou om Zijn koninkrijk te vestigen, maar na Augustinus ....
En toen Constantijn de christelijke godsdienst aannam, stopten de christen-vervolgingen en waande men zich in het vrederijk.
Maar dat zogenaamde vrederijk lijkt in de verste verte niet op op hoe het in de Bijbel beschreven staat. Toen niet en nu niet, op geen enkel manier.
sommige maken er een hoofdzaak van, het zijn zo.,Voor mij personelijk is er een veel gewichtiger vraag ,nml waar onze plaats zal zijn bij hen die aan de tweede dood vervallen en met de draak in de poel van vuur en sulfer neerstorten, of bij hen die met CHRISTUS als koningen en priesters zullen leven. WAT HEB IK ER AAN PRO OF CONTRA .en ik kan dat duizendjarig rijk haarfijn uitleggen, maar intussen heb ik geen deel gekregen door genade aan CHRISTUS glorievolle toekomst ?. Is het niet een kunstgreep van de duivel de aandacht op ondergeschikte zaken en punten te vestigen ?. Zodat velen het enig nodige voorbij streven. Maar goed ik vind het goed dat we er wel over spreken met elkaar Maar wat mij betreft is die vraag voor mij althans belangrijk
En dat is de vraag wat is U enige troost in leven en sterven dat ik niet mij maar mijn getrouwe ZALIGMAKER eigen ben enz , met respect en GODS zegen u hg een zwerver in refoland
God vind het blijkbaar wel heel belangrijk!
Hij heeft een plan met deze wereld, Hij heeft een plan met Zijn volk Israel, en zouden wij daar dan geen aandacht aan geven?
Ik weet het, overal is wat, maar veel tegenwoordige christenen hebben maar een dun bijbeltje
Zoals nu met de bloedmanen... sommigen weten precies dat er voor Israël in deze tijd speciale dingen zullen gaan gebeuren. Die kunnen de eindtijd bijna uittekenen. Maar zegt Christus niet zelf dat Hij als een dief in de nacht komt?? Er zal dus nog een gewoon leven zijn in de eindtijd. Mensen zullen gewoon aan het werk zijn, sommigen liggen te slapen...
En natuurlijk mag en moet je nadenken over de wederkomst. Let op de tekenen der tijden. Maar die tekenen zien we al eeuwenlang... dachten de christenen in Nero's tijd niet dat de Heere spoedig zou komen? Is één dag in Gods ogen niet als duizend jaren en andersom. Dat zou ook kunnen betekenen dat het 1000-jarig vredesrijk in 1 dag voorbij zal zijn...
Discussies rond eindtijd vind ik zo zinloos..... je mag er over nadenken en er samen over gissen, maar niet stellig zijn... want niemand weet hoe en wanneer God zijn profetieën zal vervullen. En al helemaal niet een zondig mens van wie de hersenen al helemaal niet kunnen bevatten wie God is en hoe Hij het in de eindtijd zal gaan doen.
Wees vandaag bereid, want misschien sterf je vandaag!
Waarom voor hen die leven als Jezus Zijn Gemeente komt halen dan wel?
Hmm, waarom voor ons wel vrijheid van Godsdienst, veelal materiële welvaart ect, en voor de meeste anderen niet?
Moeten wij alles kunnen verklaren denk ik dan, of kunnen we gewoon geloven wat er staat?
Wil je weten waarom zij, die levend overgebleven zijn, opgenomen worden met het veranderde opstandingslichaam terwijl anderen het minder goed getroffen hebben, dan moet je dat God vragen.
Eén ding weet ik wel, de reden voor Zijn genade ligt nooit in ons, zo ook hier.
Voor hen die zeggen ''er is vrede en veiligheid'' zal die dag komen 'als een dief in de nacht', en zal een haastig verderf hen overkomen; zoals de barensweeën een zwangere vrouw. 1 Tes. 5.
Maar van hen die Hem verwachten staat: 4: Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen. 5 U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag.
De dag en het uur weten we niet, maar letten op de tekenen van de tijd is Jezus' eigen advies.
Inderdaad zijn er altijd oorlogen, aardbevingen ect. geweest.
Echter was tot voor kort het evangelie nog nooit onder alle volken verspreid.
Dat is heden ten dage zo ongeveer wél gebeurd, daarover staat in Matt. 24: En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Verder Markus 13 waar staat dat Hij, wanneer Hij komt, Zijn uitverkorenen (Israël) uit de vier windstreken van het uiterste der aarde bijeen zal vergaderen.
En daar is Hij al mee begonnen: 28 En leer van de vijgenboom (Israël) deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.29 Zo ook u, wanneer u deze dingen zult zien gebeuren, weet dan dat hetnabij is, voor de deur.
Sinds 1948 is Israël weer een staat, en niet alleen dat, maar er zijn ook steeds meer Messiasbelijdende Joden, wel aardig om Ezechiël 37 in dit verband te lezen. God is bezig zijn beloften te vervullen.
Ik verbaas me over het gemak waarmee mensen in 'duizenden jaren' kunnen denken. Dat ze eerder de dood verwachten (al is het zeker zo dat we daar klaar voor moeten zijn) dan dat ze Hem verwachten.
Evenzeer verbaas ik me over de nonchalante houding van mensen die doen alsof Jezus' komend koninkrijk niet zo belangrijk is (het gaat er immers om of wij gered zijn!) terwijl ongeveer één derde van de Bijbel gaat over Zijn koninkrijk.
Laten we inderdaad niet aan voorspellingen doen, maar ook onze ogen niet sluiten voor wat ons wél geopenbaard is: Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij. Openb. 1: 3.