Rijp voor de zaligheid
Frank A. | 42 reacties | 09-03-2015 | 09:18
Ik gun iedereen de hemel -zelfs de vijanden die ik niet heb- maar wel heel in het bijzonder Franca Treur. Onlangs praken we urenlang met elkaar. De tijd vloog. Over haar boeken ging het, haar verleden en toekomst, maar vooral ook over haar (on)geloof...
Dat voorheen eenoudige vertrouwen in een Schepper Die -volgens haar nu- niet bestaat en voor de schrijfster geen realiteit meer is. De God Die zo nadrukkelijk soufleert in haar eerste boek “Dorsvloer vol confetti”; de bestseller waarmee ze definitief doorbrak en zichzelf tussen de groten der Nederlandse letterkunde plaatste.
Maar het is niet haar schrijverij, noch haar toegankelijke maar ook zelfverzekerde uitstraling waar ik niet van los kom. Evenmin de gemeenschappelijke achtergrond die we hebben in opvoeding en afkomst, of onze passies. Nee, het was de gespreksstof waarin het ging over de God van haar jeugd. Over het Boek, de Bijbel. Een op schrift gestelde bundeling aan overleveringen waarvan Franca sinds haar studie aan de universiteit van Leiden vindt dat ze ongeloofwaardig zijn en grotendeels gecopieerd van verhalen uit de antieke geschiedenis.
De hyperintelligente Franca is los van God. En toch... Soms schieten haar Bijbelteksten te binnen. Zo maar. Soms neuriet ze een Psalm. Zo maar. Soms denkt ze aan de gesprekken met haar bekeerde oma. Zo maar... ondanks de aangename alternatieven die ze voor zichzelf heeft gecreëerd in het hier en nu en die voor haar het leven de moeite waard maken.
Op het moment dat ik sprak over mijn geloofszekerheid en het eeuwige leven, spitste ze haar oren. Hoe kun je dat weten dan? En wat als het toch niet waar blijkt te zijn? Ik gaf het verkeerde antwoord. Te filosofisch, want het geloof is geen verzekering van Achmea, maar een zeker weten en een vast vertrouwen dat Jezus Christus zondaren zaligt, zonder enige verdienste van onze kant. En... geloven als een kind dat God een Beloner is dergenen die Hem zoeken.
Het zijn niet de wereldse geneugten en uitspattingen die een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op dit prettig ogende Zeeuwse talent. Die boeien haar niet zoveel. Maar wetenschap en vergaarde kennis van de zeer begaafde schrijfster zelf blokkeren (nog) haar weg naar het eeuwige leven.
Franca is los van God, maar de Schepper die ‘niet bestaat’ laat de creator van ‘Dorsvloer’ wonderlijk genoeg niet los. Want Hij is getrouw aan Zijn verbond, ook met haar. Ook al gelooft ze er niets van. Franca is rijp voor de zaligheid. Ze weet het alleen zelf (nog) niet.
"De weg geweten en hem niet bewandeld", schiet me te binnen.
Belijdenis gedaan van je geloof en Hem daarna opzettelijk verloochenen, blijft er dan nog een mogelijkheid over om wederom tot bekering te komen?
Paulus leert van niet.
Misschien deze weken goed luisteren naar de prediking...
Petrus belijdt Christus de Zoon van de levende God te zijn, en enige tijd later verloochent hij Hem!
De Trooster kon niet komen, voordat Jezus eerst zou heengegaan zijn.
Wie eenmaal zijn geloof belijdt, zoals F.T en vervolgens dit weer ontkent, is niet te vergelijken met Petrus.
Jezus zei in die tijd dan ook tegen Petrus, Wanneer gij eenmaal bekeerd ZULT zijn.....
God is de liefdevolle Vader Die op de uitkijk staat of Zijn verdwaalde zoon/dochter thuis komt. Dat is de boodschap van het Evangelie en daarom mogen en kunnen we ook bidden voor iedereen die zonder God leeft.
Franca heeft belijdenis gedaan.
Als dat nu inderdaad slechts inhoudt, dat je instemt met de leer, die leert dat alle andere richtingen niet deugen, en wordt afgelegd omdat je anders je kinderen niet mag laten dopen, ja dan heb ik niets gezegd.
Het arme kind zou zomaar datgene hebben gedaan, wat "hoort", en niet wat ze echt zelf voelde en dacht..Met afgrijzen bedenk ik hoevelen hetzelfde hebben beloofd en "beleden".
Inmiddels "Refomeisje" gelezen.....het is duidelijk...
Daar is niets mis mee, sterker nog als hij zelf christen is, gunt hij het iedereen.
Of Franka er rijp voor is, daar kan ik niet over oordelen, en dat kan de schrijver ook niet beoordelen.
God is de hartenkenner.
Ze weet de weg, en er is altijd een weg terug, zolang ze leeft!
Maar ook al is Franka nog zo knap om te zien, innemend, en hyperintelligent, zij zal zich toch moeten omkeren naar Hem! Zonder dat gaat het niet. Wie Zijn Naam aanroept zal zalig worden! Een heerlijke waarheid.
Hij is de Eerste geweest in haar leven, en Zijn aandeel in het verbond aan haar staat voor altijd vast!
Maar dat betekent niet dat iedereen ook zalig wordt.
Het geheim van Johannes 3:16 is, dat iedereen zalig kán worden, want de liefde van God en het offer van Jezus Christus zijn genoeg voor het zaligen van de hele wereld. Een wereld verloren in zonde, (in die zin rijp voor verlossing).
Maar zolang ze het zelf nog niet weet, of niet meer wil weten, is er geen toevlucht tot Jezus (Die overigens naar haar uitziet!). En dat is een gevaarlijke toestand, want niemand weet wanneer hij/zij zal sterven.
Overigens begrijp ik de schrijver wél. Dat hij haar zo de zaligheid gunt. Vooral omdat het ergens mis is gegaan (in haar geloofsopvoeding?). Daarbij is hyperintelligentie een gave, maar een kwetsbare gave, want wetenschap, het analyseren en filosoferen kunnen struikelblokken zijn, in het eenvoudig jezelf toevertrouwen aan de Heere Jezus.
Ja mooi gesteld door jullie, van harte mee eens.
Voor ons tijd om ook Franca in onze gebeden op te dragen, opdat heel Nederland zal weten, dat de HEERE nog steeds verloren zonen en dochteren tot Zich wil trekken.
Pas wie van harte gelooft, wordt verzegeld door de Heilige Geest.
Vanaf dat moment.Efe1:13:"In Welken ook gij [zijt], nadat gij het woord der waarheid, [namelijk] het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte; (SV) .
Zolang dat niet plaatsvindt, zijn we natuurlijke mensen, die het geestelijke niet kunnen zien.
Als Franca nog psalmen hoort, komt dat doordat deze er destijds ingestampt zijn.Wat haar geweten er mee doet, daar gaat het om..
Zo heb ik ook nog steeds last van allerlei verderfelijke herinneringen en ervaringen uit een zondig verleden.
En daarom waarschuwt de Bijbel ook om zo vroeg mogelijk je tot Hem te keren, want de zonde woekert en leidt tot de dood.
- .. en zichzelf tussen de groten der Nederlandse letterkunde plaatste.
- .. haar toegankelijke maar ook zelfverzekerde uitstraling..
- De hyperintelligente Franca..
- .. dit prettig ogende Zeeuwse talent..
- .. de zeer begaafde schrijfster
- .. de creator van ‘Dorsvloer’
- Franca is rijp voor de zaligheid.
Nou, nou, dwarsschrijver, je loftrompet lijkt wel erg veel op een (be)wierookvat.
Maar wacht even.., nu heb ik het door:
De naam van deze dwarsschrijver is Frank A
Dat Jezus geen wonderen kon doen in Nazareth had overigens in indirecte zin te maken met ongeloof. We lezen immers dat op de plaatsen waar juist de meeste wonderen van Jezus plaatsvonden, mensen ook niet geloofden. Matt. 11:20: "Toen begon Hij de steden, in dewelke Zijn krachten meest geschied waren, te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden." Ons ongeloof is niet sterker dan de kracht van Christus. Andersom is ons geloof ook geen voorwaarde voor wat Jezus wel kan. Je vindt die gedachte vaak in evangelische kringen: God kan niets doen als jij niet gelooft. Oftewel, niet God, maar de mens bepaalt of hij al dan niet gelooft. De Bijbel zegt precies het tegenovergestelde (Rom. 3:24, Ef. 2:8).
Wat was er in Nazareth dan wel aan de hand? Als je Matt. 13:58 er bij pakt, lees je de uitleg. Jezus weigerde daar wonderen te doen, vanwege hun ongeloof. Hij kon het wel, maar Hij wilde het niet.
je hebt het over een tijd die viel onder het pude verbond, waarin de heige Geest nog geen permanente inwoning had in de gelovige.
Johannes de Doper vroeg zich af of Jezus wel de Messias was op latere leeftijd.
Ook David vroeg:Neem Uw Heilige Geest niet weg van mij.
Sinds Pinksteren woont de Geest in de gelovige, welke de Geest kan bedroeven en uitdoven.
De joden wederstonden de Geest, want ondanks de wonderen die Jezus deed en de enorme wijsheid die Hij hen leerde, namen ze aanstoot aan Hem.
Johannes de Doper doopte de doop der bekering en leerde nog gewoon de besnijdenis, die Jezus ook had ondergaan.
Maar aangezien dit niet zo veel meer met de afvallige Franca te doen heeft, ga ik er niet verder op in.
Kunnen we de Heilige Geest dan wel wederstaan? Ten diepste wederstaat iedereen de Heilige Geest, zegt Paulus in Rom. 3:11 en 12: "Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is [ook] niet tot een toe." En daarom is het pure genade van God (Ef. 2:8) als we de Heilige Geest niet meer wederstaan, maar ons gewillig overgeven in het geloof aan Christus. Wat je bij Paulus heel krachtdadig ziet gebeuren (de Heilige Geest dwingt de onwillige en wederstandelijke Paulus op de knieën), gebeurt op een vaak meer gematigde en geleidelijke wijze bij de meeste gelovigen: Het is de Heilige Geest die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16:8). Eenzijdig Godswerk dus. Gelukkig maar, aldus Paulus, anders zou iedereen verloren gaan (Rom. 6:23).