(...) je hoort (steeds vaker) om je heen mensen over hun eigen relatie zeggen: "...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik heb een lieve vriend en van de zomer gaan wij hopelijk trouwen! We houden superveel van elkaar maar je hoort (steeds vaker) om je heen mensen over hun eigen relatie zeggen: "De vlam is uit". Kan ons dat ook overkomen in de toekomst (eng!) of is dat niets noodlottigs maar eerder iets waar je tegen strijden kunt door te proberen een relatie positief spannend te houden en te bidden voor/met elkaar. De mensen die ik ken die dat zeggen hebben geen duidelijke reden om uit elkaar te gaan, maar doet het toch, omdat ze -vinden zij- toe zijn aan een nieuwe/andere uitdaging. Dit alles beklemt mij zeer en dit wil ik absoluut niet meemaken straks!

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Je hebt gelijk dat mensen steeds vaker zeggen “de vlam is uit” en daar ook over praten alsof het een noodlot is wat je treft. Haast alsof de enige oplossing is dat je maar uit elkaar gaat en het bij een ander opnieuw probeert. Daarachter zit uiteindelijk een onbijbelse opvatting over huwelijk. Tegenwoordig wordt door velen het huwelijk gezien als een tijdelijke verbintenis tussen een paar mensen voor zolang ze van elkaar houden. We leven in een weggooitijdperk. Mensen zijn niet meer gewend om dingen te herstellen. Ze kiezen voor de weg van de minste weerstand. Het is (lijkt...) veel makkelijker om een nieuwe uitdaging aan te gaan met een ander, dan er samen hard voor te werken om het eigen huwelijk weer goed te maken.

Maar de Bijbel leert ons dat het huwelijk een verbond voor het leven is (Maleachi 2:14, Matth. 19:5-6). Zelfs als het niet meer goed loopt, mogen we het nog niet weggooien. We moeten alles doen om de relatie dan weer te herstellen. De gedachte van een noodlot is zo’n beetje de meeste onbijbelse en goddeloze gedachte die er bestaat. Wij geloven in een Heere in de hemel Die uitkomst geeft. En Hij roept ons op tot bekering, tot verandering, tot geloof in een God Die levens vernieuwt!

Hoe krijg je een goed huwelijk, waarin de liefde blijft? Dat is geen kwestie van geluk hebben, maar samen werken aan je relatie, biddend om Gods zegen. Het geheim van een goed huwelijk is dat je ziet dat God jullie bij elkaar heeft gebracht.  Daarom hoor je onvoorwaardelijke liefde en trouw voor elkaar te hebben. Je (aanstaande) man of vrouw aanvaarden zoals die is, in plaats van proberen die te veranderen tot de persoon die we hoopte dat ze zouden zijn. Je hoort bij elkaar, dus je houdt van elkaar en je bent trouw aan elkaar. Ook als er moeilijke tijden komen. En die tijden zullen komen.

Relatieproblemen kun je voor een groot deel voorkomen. Neem veel tijd voor elkaar. Dat is een gouden regel. Het vreemde is dat veel stellen in hun verkeringstijd ontzettend veel tijd voor elkaar hebben, maar het in hun huwelijk snel vergeten om met elkaar te praten en bij elkaar te zijn. En vooral: lees samen uit de Bijbel, praat erover met elkaar en bidt hardop met elkaar.

Er zijn de laatste tijd veel christelijke boeken verschenen over het huwelijk. Het is heel goed om eens zo’n boek (samen) te lezen. Je leert er veel van. Een paar titels, waarvan ik met name die van Chapman van harte aanbeveel:

Gary Chapman, De vijf talen van de liefde.

Gary Chapman, Huwelijk: verbond voor het leven.

Nicky en Sila Lee, Ik ook van jou! Handboek bij een huwelijk.

Ouder, maar nog steeds de moeite waard zijn de boeken van Walter A. Trobisch, o.a.: Ik ben met jou getrouwd.

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

huwelijk