Wanneer dopen als volwassene?

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 22. Ik ga al vanaf mijn 16e naar de kerk. Ik heb in verschillende kerken gezeten en bij de Gereformeerde Gemeenten voel ik me het meest thuis. Die keuze heb ik ook biddend gemaakt en dat was een hele strijd, maar ik ben nog niet gedoopt. Ik wil me zo graag laten dopen en de Heere aannemen als mijn Verlosser. Ik geloof met heel mijn hart dat God Zijn enig geboren Zoon heeft gezonden om te sterven aan het kruis, voor de betaling van onze zonde. Ik kan mij een leven zonder God niet meer voorstellen. Ik ben niet beter geworden, maar ik weet beter! Mijn vraag is wanneer kan ik me laten dopen? Ik bid er vaak om, maar ik heb niet de moed om naar onze dominee van onze gemeente te gaan. Zal dat de duivel zijn die mij tegen houdt?

Antwoord

In ieder geval is het de beste oplossing dat je naar je eigen dominee gaat voor een pastoraal gesprek over het onderwerp dat je hier nu noemt. De hamvraag is natuurlijk of je persoonlijk de Heere Jezus kent, liefhebt en leeft uit de verzoening, die hij heeft aangebracht.

Ik ben 14 jaar op het zendingsveld werkzaam geweest en heb in die eerste periode veel mensen volwassen gedoopt. Ik denk dat de beste leiddraad voor wat er nodig is om volwassen gedoopt te worden, staat in de vragen die aan de a.s. dopeling worden gesteld en waar je “ja” op zegt. Je gelooft in de drie-enige God. Je belijdt dat je van nature zondig bent en dat je zonden je van harte leed zijn. Je gelooft dat Christus gekomen is om zondaren zalig te maken en dat je door het geloof vergeving van zonden ontvangt om het bloed van Christus. Je belooft om in het horen van Gods Woord en het gebruik van het Heilig Avondmaal te volharden. Je belooft ook om je leven door de kracht van Gods genade te heiligen. Als je op deze vragen “ja” kunt zeggen is er geen verhindering om gedoopt te worden.

Heel veel sterkte in je beslissing en bespreek deze dingen echt met je predikant.

Hartelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

volwassendoop