(...) Ik denk dat niet alleen (...) reformatorische christenen evangeliseren zoa...

T.W. Kruithof / Geen reacties

Vraag

Er kwam net iemand aan de deur met een blad met de naam: “Kies voor een leven met Jezus”. De man vroeg om een bedrag in het licht van de komende Paasdagen, t.b.v. evangelisatiewerk. In het korte gesprek vertelde hij dat hij vijftien jaar geleden door de Heere Jezus was genezen van zijn drugsverslaving. Ik twijfelde kort en zei hem dat ik mijn eigen doelen heb om aan te geven. Hij vroeg me het (positieve, zo zei hij)  blad dan in ieder geval te kopen en door te lezen. Ik zei dat ik ook mijn eigen lectuur heb. Hij ging teleurgesteld weg. Ik vraag me af of ik hier wel goed aan gedaan heb, omdat ik soms ook geld aan de (evangelische)  Stichting De Hoop geef. Ik denk dat niet alleen (...) reformatorische christenen evangeliseren zoals God het wil. Kunt u richtlijnen hier voor geven? Ik zou bijvoorbeeld nooit iets van Jehovagetuigen kopen...

Antwoord

U snijdt een heel concreet punt aan. Tegenwoordig moet je aan de deur heel voorzichtig zijn en zeker niet zo snel iemand binnen laten. Ook zou ik in zo'n geval altijd naar iemands legitimatie vragen. En dan nog oppassen, want de computers kunnen tegenwoordig veel. Echter, als je, zoals in dit geval, een goed gesprek met iemand kan hebben, is dat al heel waardevol. Ook positief blijven is belangrijk. En dan kun je voorzichtig toch je standpunt naar voren brengen. Ook daarin moet van de andere kant toch een acceptatie zijn.

En hoe het gesprek ook eindigt, probeer te bereiken, dat je op een fijne wijze van elkaar afscheid neemt. We zijn allemaal mensen, en daarin dus gelijk. En uiteindelijk kun je zo'n geval daarna altijd in het gebed brengen. God bestuurt immers de wegen van de mensen.

Met vriendelijke groet,
T. W. Kruithof