Hormoonschommelingen beïnvloeden geloofsleven

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik heb al jaren Premenstrueel Syndroom (PMS/PMDD). Een aandoening van zeer veel klachten tijdens de menstruele cyclus. Hoe komt het dat het gewoon soms lijkt alsof ik twee persoonlijkheden heb? Met name op het gebied van het geloof gaat het zeer grillig op en neer. De ene keer zou ik me zo een kind van God noemen. De andere keer ben ik boos en opstandig en jaloers op Gods kinderen. Hoe meer ik dan mijn eigen onbekeerlijkheden en zonden zie, hoe bozer ik op God(s kinderen) word en hoe minder ik dan van het geloof wil weten. Hoe komt dit toch? God weet toch van mijn aandoening af? Wanneer stopt dit nou eens? Is er nog hoop dat deze aandoening overgaat als ik ooit t.z.t. in de overgang kom? Zodat ook het geloofsleven stabiliseert?

Antwoord

Beste vragenstelster,

De invloed van hormoonschommelingen tijdens de cyclus op onder andere de stemming wisselen per persoon. Waarom dat zo is, dat is niet goed bekend. Al dit soort klachten zijn duidelijk een gevolg van de zondeval. Dat het gevoel zo'n invloed heeft op jouw stemming en geloof vind ik verdrietig. Al is het voor mij als man natuurlijk makkelijk praten.

Toch is het denk ik goed te beseffen dat het geloof niet afhangt van het gevoel. Ook met het verstand mogen we weten wanneer we een kind van God zijn (o.a. Johannes 1:12, Romeinen 8:9, 1 Johannes 3:10). Al besef ik goed dat het bestreden kan worden als het gevoel er niet in mee kan komen. De gebrokenheid waarin wij leven is niet iets wat God wil maar het gevolg van onze zonde. Jezus nodigt juist uit wie vermoeid en belast is (Mattheus 11:28-29). Bij Hem vinden we rust.

De hormonale schommelingen zijn inderdaad over als je in de overgang komt. Daar hoef je niet perse op te wachten. Als je medicatie neemt waar hormonen inzitten dan voorkom je ook deze schommelingen. Dat kun je eventueel met je huisarts bespreken.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

Premenstrueel Syndroom (PMS)