Jezus en het Woord

Ds. S.T. Lagendijk / 1 reactie

Vraag

Heb ik Johannes 1:1 altijd verkeerd gelezen? Ik las dit altijd met zoveel vreugde. Nee, ik verheerlijkte de Bijbel niet, maar God openbaart Zich hierin, Zijn beloftes staan hierin, Zijn Persoon wordt geschilderd. Hier kan ik me aan vastklampen! Ik zag Johannes 1:1 als een bevestiging dat de Bijbel 'onderdeel' was van God. We zien Hem niet, maar in Zijn Woord openbaart Hij zich. Want: “Het Woord was God.”

Nu besef ik dat met het Woord, Jezus wordt bedoeld. Johannes 1 vers 1: "In den beginne was Jezus, en Jezus was bij God, en Jezus was God". Moet ik het dan eigenlijk zo lezen? Dan hoop ik alleen zo dat ik me dan heb vastgeklampt aan de verkeerde tekst, maar dat er nog andere Bijbelteksten zijn die mij zeker maken van dat de Bijbel waarheid is, betrouwbaar en onderdeel van God. De Heilige Geest is toch de 'auteur?'

Antwoord

In Johannes 1:1 heeft Johannes het inderdaad over Jezus. Jezus was er al in het begin, toen God de hemel en de aarde schiep (Genesis 1:1). Jezus was bij God. Jezus was God. Johannes wil hiermee benadrukken dat Jezus eeuwig is, en dat Hij God is. Dat maakt het zo’n wonder wat er in Johannes 1:14 staat: Hij, de Eeuwige, die God is, heeft onder ons gewoond. Hij werd als ons, een mens, om Gods heerlijkheid te laten zien. Deze tekst gaat dus over Jezus, niet over de Bijbel.

Gelukkig zijn er teksten genoeg die laten zien dat de Bijbel Gods Woord is, geschreven (via menselijke auteurs) door de Heilige Geest. Bijvoorbeeld: 2 Timotheüs 3 vers 16-17: Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust. Jesaja 40 vers 8: Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat voor eeuwig. Lukas 11 vers 28: Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren. Mattheüs 24 vers 35: De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen zeker niet voorbijgaan.

Dus ook al gaat Johannes 1:1 niet over de Bijbel, er zijn genoeg teksten die laten zien dat het Woord van God betrouwbaar is.

Je schrijft dat de Bijbel een “onderdeel van God” is. Dat zou ik zo niet zeggen. Ik zou zeggen: God zegt in de Bijbel wat Hij tot ons wil zeggen. In de Bijbel vertelt God ons wie Hij is, wie Hij voor ons wil zijn, hoe Hij ons wil zalig maken, hoe Hij ons bedoeld heeft, en hoe Hij wil dat wij leven, en hoe Hij ons maken wil. In de Bijbel is God aan het Woord. Dat maakt de Bijbel tot Gods Woord, wat onfeilbaar is, wat de waarheid is, en dat we daardoor Gods stem kunnen horen.

Ds. S. T. Lagendijk

1 reactie
Huisje_op_de_hei
Het heeft even geduurd voor ik deze vraag snapte. Moet eerlijk zeggen dat ik het belang er (nog?) niet van inzie. Wat maakt het voor verschil of er nu in Johannes 1:1 het Woord staat of Jezus? Jezus is toch het Woord? Wat denkt de vraagsteller dan dat er in den beginne was als het Jezus niet is? Een gedrukte Bijbel soms?
De Bijbel is niet foutloos heb ik inmiddels geleerd. Maar ik geloof wel dat het Gods Woord is en dat God door de Bijbel heen tot ons spreekt. Duurt wel even voor ik het snap maar mijn verstandje is dan ook niet direct verlicht met de Heilige Geest.