(Te) hoge verwachting van eredienst

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Wat mag ik verwachten aan onderwijs in de kerk? Ik probeer altijd elke zondag twee keer naar de eredienst te gaan en me daar goed te concentreren op Bijbellezen, bidden, preek en zingen. Er zo mee bezig te zijn en het mee te nemen de week in. Als ik dat niet doe, ben ik bang dat ik afhaak. De aanleiding waarom ik met deze vraag kom is omdat het wel gebeurt dat ik de eredienst als teleurstellend ervaar. Zondagavond bij een gastpredikant heb ik me groen en geel geërgerd omdat deze (ik noem geen namen) een show maakte van de preek, maar niet op het tekstgedeelte uit de Bijbel is ingegaan. Ik probeer ontvankelijk te zijn, te luisteren naar wat gezegd wordt maar dat valt niet altijd mee.

De gemeente waar ik bij hoor (hervormde gemeente in de PKN) is vrij groot en jong. Voor de kinderen is er veel aandacht en voor de gemeente worden veel activiteiten georganiseerd. We hebben nu een Focustraject van de IZB (bijna) achter de rug waarin een grootschalig onderzoek is gedaan met de gemeente, over wie wij zijn in Jezus Christus en hoe we dat naar de andere mensen (buiten de kerk) kunnen uitstralen. Daar zijn enkele groepjes uit ontstaan, zoals een boekenkring, een gesprekskring, een jongegezinnenkring en nog zowat. De frequentie is meestal eens per maand. Maar dat soort kringen/bijeenkomsten is niet wat ik zoek. Ik bezoek de erediensten omdat ik geloof dat ik dat verplicht ben en om daar gevoed te worden en onderwezen vanuit Gods Woord. Maar wat mag ik daar van verwachten?

Het is overigens niet zo dat ik mijn vraag alleen hier kenbaar maak. Bij de eigen predikant en kerkenraad geef ik het ook aan. Ook ben ik niet op zoek naar een andere kerk. Tien jaar geleden heb ik dat vanwege omstandigheden gedaan en ik hoop het niet nog eens te doen. Voelt toch een beetje als in de steek laten.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is heel eerlijk wat je beschrijft en het is noodzakelijk om deze vraag onder ogen te zien. Want je mag van de kerkdienst veel verwachten! Daarbij vind ik het goed dat je dit eerst met jouw predikant en kerkenraad besproken hebt. Maar blijkbaar voel je nog steeds onvrede.

Het kan zijn, dat de verwachtingen te hoog gespannen zijn. Vooral bij hoger opgeleiden of bij hen die al veel preken gehoord hebben, heb ik dat gemerkt. Dan is het goed om te bedenken dat in de kerkdienst kinderen van 6 tot en met ouderen van 86 jaar zitten. Hoe kunnen die allemaal in dezelfde preek bereikt worden? Persoonlijk vind ik dat een geweldige uitdaging.

Het is heel goed mogelijk dat predikanten de neiging hebben om zich vooral te richten op de kinderen. Dat wordt soms expliciet aan ons gevraagd. Dat is goed, maar het mag niet zo zijn dat daardoor geen onderwijs gegeven wordt aan de ouderen.

Is er een oplossing? Volgens mij is dat lastig, maar ik geef wel enkele ‘tips’. Laten we altijd eerst zelf beginnen met een biddende voorbereiding. Ik ben soms ook kerkganger en merk dat dit belangrijke er toch snel bij in schiet. In de tweede plaats helpt het vaak om in een notitieboekje wat aantekeningen te maken om thuis nog eens te overdenken of na te zoeken. Dan zet de preek aan tot verdere Bijbelstudie. Biddend zitten we in de kerk en verwachten dat de Heere God tot ons spreekt!

Als nu blijkt dat een predikant in een preek de Schrift te weinig uitlegt, de tekst te weinig aan het hart legt en te weinig toespitst op het leven van iedere dag en ons onvoldoende brengt bij Jezus Christus Het Brood des levens, dan is er reden om hem daarop aan te spreken. Met de eigen predikant kan dat in een persoonlijk gesprek. Een gastpredikant zou je in een voorzichtig en liefdevol mailtje (vaak is het mailadres wel te vinden op de website van zijn gemeente) kunnen wijzen op wat je goed vond in de preek en wat je miste in de preek.

En als de preek toch mager blijft? Van een oude christin leerde ik: doe net als de kippen. Pik de goede zaadjes er uit en laat de kafjes liggen. Zou de Heere iemand die biddend naar de kerk gaat zonder enig voedsel de kerk laten verlaten?

Ds. A. Jonker

Lees ook de vervolgvraag: '(Te) hoge verwachting van eredienst (2)'

Lees meer artikelen over:

kerkdienst