Paarden onklaar gemaakt

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

In Jozua 11 staat dat de HEERE Jozua de opdracht gaf de paarden de pezen door te snijden, maar er word niet echt vermeld waarom. Had dit een bepaalde betekenis? En werden de paarden in leven gelaten nadat ze dit deden of werden de paarden gedood? Ik vind het een bijzondere opdracht en het zal niet voor niks beschreven worden, alleen ik kan niet uit de tekst halen waar dit toe diende.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

In je vraag doel je waarschijnlijk op Jozua 11: 6 en 9. Hier wordt gesproken over verlammen en ook het verbranden van de strijdwagens. Uit de directe context is niet af te leiden waarom Jozua deze opdracht kreeg en in praktijk bracht. Dezelfde handelswijze heeft David later ook in praktijk gebracht (2 Samuël 8:4).

Vanuit de bredere context van de Bijbel is er wel een zeer goede verklaring voor. In de eerste plaats wordt hiermee strijdmateriaal van de vijanden onklaar gemaakt. Diepere reden is het gebod uit Deut 17:16: “Maar hij (de koning) zal voor zich de paarden niet vermenigvuldigen, en het volk niet doen wederkeren naar Egypte, om paarden te vermenigvuldigen; terwijl de HEERE ulieden gezegd heeft: Gij zult voortaan niet wederkeren door dezen weg.”

Hiermee ligt verbonden dat Israël niet op paard en wagen moet vertrouwen, maar alleen op de Heere, zoals Hij zegt in Psalm 33:16-17: “Een koning wordt niet behouden door een groot heir; een held wordt niet gered door grote kracht; Het paard feilt ter overwinning, en bevrijdt niet door zijn grote sterkte.” Psalm 147:10-11 zegt hetzelfde: “Hij heeft geen lust aan de sterkte des paards; Hij heeft geen welgevallen aan de benen des mans. De HEERE heeft een welgevallen aan hen, die Hem vrezen, die op Zijn goedertierenheid hopen.”

Deze handeling was dus nodig opdat het volk nooit verleid zou worden om op de tanks van die militaire tijd te vertrouwen. Paard en (strijd)wagen waren in die tijd, wat in onze tijd de tanks zijn. Het is dus een kwestie van vertrouwen. Tegelijk werden de dieren wel in leven gelaten: ze werden niet gedood om de zonden van de Kanaänieten. Hier zit dus toch een stuk genade in richting van deze dieren.

Ik denk dat zo je vraag voldoende beantwoord is en hoop dat je van dit vertrouwen op God leven mag: want de Heere heeft lust aan die Hem vreest en vertrouwt.

Ds. M. W. Muilwijk