Coronavaccin: Die gezond zijn hebben medicijnmeester niet nodig

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan een predikant van de Gereformeerde Gemeenten. In Matt. 9:12 staat: “Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.” Kun je die tekst gebruiken om je niet te laten vaccineren tegen Covid-19 of is dat de tekst uit zijn verband trekken?

Antwoord

Beste broeder,

Wanneer je een tekst of een  woord van Jezus goed wil begrijpen, moet je de context lezen. Waar ging het over? De Farizeeën ergerden zich er aan dat Jezus aan de maaltijd zat met tollenaren en zondaren. Hij nodigde Zichzelf zelfs uit om de gast van Mattheüs de tollenaar te zijn.

Hij aanvaardde dus uitnodigingen van de zijde van tollenaren en zondaren. Het gaf Jezus gelegenheid om hen de genade van het Koninkrijk te prediken. Hij wachtte dus niet af tot deze afgedwaalde schapen van het huis van Israël tot Hem kwamen. Hij zocht ze op in hun woningen. De Farizeeën keurden dit af. Zij hielden zich ver van dat soort mensen. Maar Jezus at en dronk met hen. Nu lezen we dat de Farizeeën dit niet rechtstreeks tot Jezus durfden zeggen. Zij spraken afkeer over Jezus’ handelswijze uit tegen de discipelen. Uit alles blijkt dat Jezus dit ter ore kwam. Om Zijn gedrag te verklaren zei Jezus toen tot Zijn discipelen: “Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.”

Beste broeder. Tracht nu te begrijpen wat Jezus zei. Hij zei iets anders dan wij doorgaans van die woorden maken. Jezus zei tegen Zijn discipelen: Waar moet de dokter zijn? Bij de zieken of bij de gezonden? En het antwoord is natuurlijk: bij de zieken. Daarom at Jezus met de tollenaren en zondaren en niet met de Farizeeën, die meenden dat zij gezond waren.

Het is dus geen tekst die iets zegt over inenten of niet. Wanneer je daar  iets evenwichtigs en Bijbels over wil lezen,. moet je het stuk van ds. Agteresch lezen dat verleden week in het RD stond.

Ik hoop je geholpen te hebben.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

coronavirusvaccinatie