Na trouwen verschillende doopvisie

Ds. G.J. Noordermeer / Geen reacties

Vraag

Wij, jong echtpaar (HHK), verschillen van mening over de doop. Dat was overigens niet het geval toen wij trouwden. We hebben gedurende de tijd dat we de doop onderzochten, bewust geen belijdenis gedaan. We respecteren elkaars standpunt hierin, maar het zorgt wel voor praktische problemen. Zoals: moeten we nu allebei naar een andere kerk gaan? Of moet de een zich schikken naar de ander? Wat doen we als er kinderen komen? Kunnen we toch belijdenis doen, maar onze kinderen niet laten dopen? Wat gebeurt er in zo’n geval binnen de HHK?

Antwoord

Geacht echtpaar,

De vragen die jullie stellen geven mij aan dat deze situatie veel hoofdbrekens oplevert. Het gesprek (misschien al discussiërend?) over een gewichtig onderwerp als de heilige doop is behoorlijk pittig en helemaal als er verschil van ‘standpunt’ over zo’n belangrijk sacrament ontstaat. Een onderling verschil dat voor allerlei praktische problemen zorgt... Heftig!

Hoe verder? Ik zou samen naar jullie predikant gaan om dit te bespreken. Als ik jullie predikant zou zijn, zou ik eerst goed willen weten wat er vanaf jullie trouwen gebeurd is. Als dat pas helder is, wordt het tijd voor die andere vragen.

Sterkte in alle dingen en van harte Gods zegen toegewenst,
Ds. G. J. Noordermeer