Jezus twijfelde niet

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Met mijn kring van de studentenvereniging behandelen wij het boek “God is goed” van James Bryan Smith. In een hoofdstuk schrijft hij dat Jezus, doordat Hij volledig mens is geweest, met ons mensen mee kan voelen in alle verleidingen etc. die het aardse leven ons te bieden heeft. Tot zover konden wij met hem mee komen in zijn gedachtengang. Vervolgens stelde hij dat “Jezus ook in onze twijfel mee kan voelen omdat Hij Zelf ook twijfelde.” Dit laatste werd echter -en helaas- niet bijbels onderbouwd door Smith. Wij vroegen ons daarom af of Jezus inderdaad wel kón twijfelen, Hij is immers God. Zou u het antwoord met bijbelteksten willen onderbouwen?

Antwoord

Daar kan ik heel kort in zijn. Jezus is inderdaad in alles aan ons gelijk geworden behalve dan dat Hij niet zondigde. Omdat Hij als zondeloos mens in voortdurend contact stond met de Heilige Geest was Hij in alles aan de wil van God Zijn Vader gehoorzaam.

Als we dan in Jacobus 1: 6 lezen: “Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt, want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere” (HSV), DAN is mijn conclusie: Jezus twijfelde niet en ging Zijn weg in volledige gehoorzaamheid aan de Vader.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk