Gevolgen van misbruik voor verkering

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een paar jaar lang misbruikt door mijn broer (seksueel). Ik had een vriendje, maar elke keer als hij mij aanraakte sloot ik me voor hem af. Het is nu helaas uit. Heeft u tips om hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je schrijft dat je een paar jaar lang bent misbruikt door je broer. Dat is echt ernstig wat je broer je heeft aangedaan. Daarin is je broer heel erg fout en verkeerd geweest. Dat had hij beslist niet mogen doen. Weten je ouders ervan? Hoe ga je nu met je broer om?

Door het misbruik van je broer ben je op een erg verkeerde manier met seksualiteit in aanraking gekomen. Het is te begrijpen dat als je vriendje je aanraakte je jezelf helemaal voor hem afsloot.

Ik kan je alleen maar adviseren om echt professionele hulp in te roepen om dit misbruik te verwerken. Praat er met iemand over die je kunt vertrouwen, bijv. je huisarts. Hij kan je dan ook doorverwijzen. Dit moet je echt doen zodat je het kunt leren verwerken en dat zal niet makkelijk zijn. Maar pas als je het verwerkt hebt, kun je je  openstellen voor een relatie met een jongen.

Heel veel sterkte,
Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik