Ligging van de Hersteld Hervormde Kerk

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van Vlastuin. Waar ik benieuwd naar ben: is de ligging van de Hersteld Hervormde Kerk veranderd in vergelijking tot jaren geleden? Ik bedoel, toen ze nog Hervormde Kerk was voor de scheuring?

Antwoord

Beste...

Dit vind ik een lastige vraag omdat ik niet zo erg houd van het woord ligging. Wat voor mij weegt, is waarheid van welke ligging of overtuiging iemand dan ook is. Ook een atheïst of boeddhist kan wel waarheid verkondigen. In dit kader een paar overwegingen:

1. Er is inderdaad verschil tussen de 'ligging' van de NHK voor 2004 en de 'ligging' van de kerk die is achtergebleven. In de 'oude' NHK waren ook vrijzinnigen, die zijn in de HHK niet. In de 'oude' HHK was ook midden-orthodoxie, dat is evenmin aanwezig in de HHK. Ik denk dat je mag zeggen dat iedereen in de HHK orthodox is en innerlijk gelooft in de heilsfeiten zoals de maagdelijke geboorte en de opstanding van Christus, evenals Zijn godheid.

2. De orthodoxie binnen de HHK kan nog verder worden ingekleurd: Ook het gezag van de Schrift is een gemeenschappelijk uitgangspunt, evenals de aanvaarding van de gereformeerde belijdenisgeschriften die als uitlegregel van de Schrift worden aanvaard. In het kort: de HHK is aanspreekbaar op het gereformeerde belijden en heeft een gereformeerde identiteit.

3. Dat is het grote verschil tussen de NHK voor 2004 en de PKN; de oude NHK had -ondanks alle verval- een gereformeerde identiteit. Dat kan van de PKN niet meer worden gezegd, aangezien haar belijden een diversiteit vertoont die niet gereformeerd is. Er zijn genoeg gereformeerde belijders in de PKN, maar aangaande het geheel van de PKN kun je niet meer spreken van een gereformeerde identiteit.

4. Tot de gereformeerde identiteit behoort ook een bevindelijk verstaan van de Schrift. Hier zijn uiteraard nuanceverschillen onderling in de HHK. De ene gemeente en voorganger legt meer nadruk op het geestelijk functioneren van de Schrift dan de ander. De ene voorganger heeft ook meer bekwaamheid van de Geest om geestelijk dieper te gaan dan de ander. Daarin mogen we de ander uitnemender achter dan onszelf.

5. Alles bij elkaar: het geheel van de oude NHK had een andere uitstraling dan de afgeslankte vorm ervan. Wij achten het een groot verlies dat we niet meer zo breed aanwezig zijn in de Nederlandse samenleving als voor die tijd. In die zin 'voelen' we ons nog geheel 'Nederlandse' kerk en zouden we niet graag in het isolement terecht komen.

Is dit een antwoord?

Hartelijke groet,
Prof. dr. W. van Vlastuin