Dienstbaar in Ger. Gem.

Ds. H. Paul / 9 reacties

Vraag

Momenteel ben ik met een studie theologie bezig. Te zijner tijd hoop ik (ook) binnen onze gemeenten (Ger. Gem.) dienstbaar bezig te zijn in Gods Koninkrijk. Nu heb ik het verlangen om conferenties van HeartCry te bezoeken, omdat ik ervaren heb dat daar een enorme geestelijke verdieping ervaren kan worden doordat er mensen zijn die vervuld zijn met Gods Geest. Het is misschien wat aards gedacht, maar wanneer ik daar heen ga gooi ik mogelijk mijn eigen glazen in wat betreft het dienstbaar zijn in Zijn koninkrijk als lid van een Gereformeerde Gemeente. Het zal m.i. namelijk niet mogelijk zijn deze conferenties te bezoeken en ook een ambt cq. functie binnen de Gereformeerde Gemeente te bekleden. Zo hink ik steeds op twee gedachten: of gewoon gaan en zien wat ervan komt en mogelijk de consequenties dragen. Of: gewenst gedrag vertonen en almaar van binnen het knagende verlangen om er heen te gaan, maar niet toe te geven. De Heere weet van beide zaken. Maar ik mag een keuze maken, maar welke?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je plaatst jezelf voor een dilemma: of afzien van het bezoeken van een HeartCry-conferentie en aanvaardbaar blijven voor de gemeenten. Of de mogelijkheid te benutten geestelijk verrijkt te worden.

Ik weet niet of het wel een geestelijke verrijking is die je op die conferenties krijgt. Naar mijn inzicht stelt men het werk van Christus niet zo op de voorgrond, zoals Gods Woord dat doet. Dat men het werk van de Heilige Geest zo centraal stelt, dat het ten koste gaat van het leven uit Christus. Terwijl het juist het werk van de Heilige Geest is om Hem centraal te stellen en om uit Hem te doen leven. Dit gaat gepaard met het minder worden in onszelf. Het leven is mij Christus, zegt Paulus.

Hij schrijft ook: Wordt vervuld met de Heilige Geest. Maar dat komt m.i. tot uiting in de kennis van de Heere Jezus en het leven uit Hem. Er is geen rijker leven dan in Hem alles te hebben wat tot onze zaligheid en verlossing dient en door Hem tot de Vader te gaan als de enige Weg. En daardoor te weten wat ons in Hem geschonken is door de Heilige Geest (1 Kor. 2:12). Dat geeft deel aan onze enige troost beide in leven en sterven.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

9 reacties
Nomad
Je wilt graag dienstbaar zijn in Gods Koninkrijk binnen de gereformeerde gemeenten. Dan moet je ook daar eigenlijk de enorme geestelijke verdieping kunnen ervaren.
sydneylover
Alleen al het feit dat je bang bent om naar een Heartcry avond te gaan vanwege de mogelijke gevolgen voor een later predikantschap zou mij te denken geven.
Als je gewenst gedrag gaat vertonen verlies je je eigen identiteit!!
Omega
Dat is nu precies de bedoeling @sydneylover. Onze eigen identiteit verliezen en die van Christus aannemen ;-) Als je weet dat bepaalde gedragingen in een kerkverband moeilijk liggen, waarom zou je ze dan doen? Dan ben je anderen tot aanstoot en ergernis (Rom. 14). Daardoor zul je in ieder geval niet geestelijk verrijkt worden.
Roozemond
@omega, idd.!

Zelf ben ik 2 keer op die conferenties geweest in 2009.
Iedereen ervaart het op zijn eigen manier maar 'k weet zeker dat de Heere je daar de weg in wil wijzen. Dat is bij mij ook gebeurd. Het verlangen is zelfs volledig weg om daarheen te gaan.
Trap ik nu tegen HC? Nee hoor, ook zij hebben gebed nodig, net zoals wij allemaal.

Maak een verstandige keus!
MUS
Ik denk dat je een aantal denkfouten maakt:
1. Je dient geen kerkelijk instituut... je dient God, geen mensen / christenen, die zitten in de Ger. Gem. en daar buiten.
2. Dienstbaar zijn is niet gekoppeld aan een ambt. Iedereen kan dienstbaar zijn, van metselaar tot huisvrouw, van organist tot koster...
3. Het bezoeken van 'geestelijke - groei - conferenties' kan nooit afbreuk doen aan jouw getuigenis ... Het is geen disco!
4. Het is niet belangrijk wat (kerkelijke) mensen er van vinden, maar wat God er van vindt! Laat je niet leiden door mening a of voorganger b, maar door Zijn Woord en Geest!
Omega
Kan het zijn dat degenen die vraagsteller adviseren om de regels van zijn kerk aan z'n laars te lappen, zelf geen lid zijn van de Ger. Gem.? En kan het zijn dat diezelfde adviseurs de visie van Paulus in Rom. 14 ook verwerpen? Zou, andersom door het wegblijven bij HeartCry, geestelijke verdieping onmogelijk zijn? Werkt de Heilige Geest op dat gebied alleen via HeartCry?
sydneylover
@Omega

Ik ben lid van de Gergem. en ben het met je oneens.

Ik vind het verdrietig dat vanuit mijn kerkverband er telkens weer pogingen komen om initiatieven zoals Heartcry te isoleren door vanaf kansel, Saambinder of wat dan ook op te roepen er niet heen te gaan. Mag ik soms geen eigen mening meer hebben of de dingen zelf onderzoeken en daaruit mijn eigen conclusies trekken? Sinds wanneer zou dat gelijk moeten staan aan het niet loyaal zijn aan je eigen kerkverband?

Ik gun de vraagsteller de ruimte die Paulus juist in Romeinen 14 aangeeft dat ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd moet zijn.
En nog belangrijker: dan gun je elkaar over en weer de ruimte en hoop en bid je voor elkaar dat je geloof door de Heilige Geest versterkt zal worden! Want ik geloof vast en zeker dat Hij op beide plaatsen werkt, om even jouw laatste reactie mee te nemen: zowel op Heartcry als daarbuiten!
dkw
Ik herhaal de reactie van MUS, dit kan niet vaak genoeg gelezen worden.
Laten we nu eens ophouden met het optrekken van kerkmuren en laten we de geloofsbeleidenis naspreken over 1 algemene christelijke kerk, geen losse huisjes met verachting onderling, wat moet God wel niet denken van ons armzalige gedoe met kerkje spelen...

Ik denk dat je een aantal denkfouten maakt:
1. Je dient geen kerkelijk instituut... je dient God, geen mensen / christenen, die zitten in de Ger. Gem. en daar buiten.
2. Dienstbaar zijn is niet gekoppeld aan een ambt. Iedereen kan dienstbaar zijn, van metselaar tot huisvrouw, van organist tot koster...
3. Het bezoeken van 'geestelijke - groei - conferenties' kan nooit afbreuk doen aan jouw getuigenis ... Het is geen disco!
4. Het is niet belangrijk wat (kerkelijke) mensen er van vinden, maar wat God er van vindt! Laat je niet leiden door mening a of voorganger b, maar door Zijn Woord en Geest!
zeeland
@vraagsteller:
Onderzoek deze dingen en behoudt het goede!!!

Ik ben zelf niet zo'n groot fan van Heart Cry conferenties. Dat komt door een tal van redenen. Ik weet dat ds Huijgen van CGK in Genemuiden er een keer iets over verteld heeft. Dit is terug te vinden via google.nl.
Ik vind dat Heart Cry ook een hoop goede dingen heeft.
Ook denk ik dat er binnen de Ger Gem en zeker voor een theologiestudent, wel een aantal dominees beschikbaar zijn die daar met jou onder 4 ogen over willen praten.