Weg van oudvaders

Ds. G. Kater / 5 reacties

Vraag

Mijn zus is helemaal weg van oudvaders en als het ware stelt zij de oudvaders boven de Bijbel. Nu komt ze met volgende preek van Van der Groe, Lukas 19:41: "En als Hij nabij kwam en de stad zag, weende Hij over haar. Niet minder bleek hier de tedere liefde van de Heere Jezus voor het menselijk geslacht, zelfs voor Zijn bitterste vijanden. Want wat kan er liefderijker teken van Hem ontvangen worden dan dat Hij hier, door een innig medelijden over de rampzalige staat van het Joodse volk, zo vervuld wordt dat Hem de bittere tranen daarover uit Zijne gezegende ogen vlieten als beken. Zozeer gingen Hem het oordeel en het verderf van dat volk ter harte. Iemand zal mogelijk denken: Wel, indien de Heiland werkelijk over het ongeluk van Jeruzalem en het Joodse volk bewogen was, waarom heeft Hij dit dan niet verhinderd, door aan hen Zijn Geest der genade en der bekering te schenken? Maar zo iemand moet weten dat het in de raad van de drieëenige God, reeds van eeuwigheid, anders besloten lag en dat de Heere Jezus daarin volkomen heeft moeten en willen berusten, maar dat Hij nochtans, als mens, de ongelukkige staat der Joden betreurd heeft, omdat het verderf uit henzelf voortkwam en zij zich dit oordeel moedwillig op de hals hadden gehaald en dat hun staat ook werkelijk ten hoogste te betreuren was en alle medelijden verdiende. Zo strijdt het geenszins tegen elkaar dat de Heere Jezus, als mens, de rampzalige staat van een zondaar beweent, maar als God die zondaar Zijn genade weigert, aangezien Hij geenszins verplicht is hem die genade te geven." Theodorus van der Groe, predikant te Kralingen (Biddagspredikatie, 1787). Klopt dit bijbels gezien dat God een zondaar Zijn genade weigert? Dan ben ik bang dat veel predikanten nog zovelen fout zitten. Kan een dominee op grond van de Bijbel (teksten) mij hier een antwoord op geven? Iemand die gevangen zit tussen verschillende waarheden/geloven.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je omschrijft jezelf als iemand die gevangen zit tussen verschillende waarheden/geloven, en daaruit proef ik iets van de worsteling van je hart. Wat is het belangrijk voor je om in die worsteling een vaste koers te vinden in het vaste en onfeilbare Woord van God! Mijn antwoord is een poging om daarin een leidsman voor je te zijn, opdat je allereerst in de Schrift zelf gefundeerd zult worden. Het is goed om oudvaders te lezen omdat we er veel uit kunnen leren, maar we moeten ze wel altijd (blijven) toetsen aan het Woord van God.

Als ik je goed begrijp worstel je met de vragen rondom de welmenendheid van Christus' tranen voor Jeruzalem, en anderzijds Gods eeuwig Raadsplan. Je denkt: hoe kan de Heere nu enerzijds alle hoorders van Zijn Woord welmenend roepen en nodigen tot de zaligheid in Christus? Terwijl Hij anderzijds vanuit Zijn eeuwige Raad besloten heeft sommigen te verkiezen tot de zaligheid, en anderen Zijn genade te onthouden.

Die neiging hebben wij allemaal: om alles logisch te kunnen beredeneren. Alsof wij met ons (verdorven) verstand de Heere volkomen kunnen begrijpen... Nee, Hij gaat ons verduisterd verstand oneindig ver te boven, maar geeft ons wel Zijn Woord om daarin Zijn wil voor ons leven te ontdekken. In dat Woord lezen we verschillende zaken naast elkaar, die we naast elkaar moeten laten staan, zonder het een tegen het ander 'uit te spelen'.

Het eerste wat ik graag naar voren zou willen brengen is: als Christus weent over de onbekeerlijkheid van Jeruzalem, dan meent Hij dat! Zo weent Hij nog steeds over harten die, ondanks al Zijn welmenende nodigingen tot de zaligheid, zich tegen Hem (blijven) verzetten in ongeloof. Het evangelie van Christus wordt immers, naar Zijn bevel (Mark. 16:15) verkondigd aan alle schepselen. In Zijn evangelie roept en nodigt Christus alle hoorders van het Woord welmenend en indringend, om tot Hem te komen! Hij belooft allen die tot Hem komen en geloven de vergeving van zonden en het eeuwige leven en die belofte komt tot ons met Zijn bevel van geloof en bekering! Je mag komen tot Hem zoals je bent en je moet zelfs komen tot Hem zoals je bent! En in Zijn algenoegzaam offer is overvloedig veel kracht en ruimte om ook al de zonden van jouw leven te wassen en te reinigen. Wat een wonder is dat! Dat God in Christus die boodschap laat uitgaan naar gevallen zondaren, naar vijanden van God! Vind je dat ook zo'n wonder? Dit is Gods geopenbaarde wil in Zijn Woord, voor jouw en mijn leven, zie Joh. 6:40.

Maar, hoe kan dat dan, dat allen geroepen en genodigd worden? Want de Bijbel spreekt toch ook over Gods eeuwige Raad? Inderdaad, het Woord van God spreekt ook over Gods verborgen Raad van eeuwigheid, waarin Zijn genadige verkiezing een plaats heeft. Zie je trouwens hoe ik het schrijf? Zijn "genadige" verkiezing! Immers, de Heere had na de zondeval rechtvaardig alle mensen kunnen laten in ons zelf gekozen verderf, en alle mensen direct kunnen verdoemen vanwege onze zonde. Jou ook, en mij ook. Geloof je dat ook van harte? Of, roept dat (nog steeds) allerlei weerstand tegen Hem in je hart op?

En toch wil God Zich vanuit Zijn eeuwige Raad in Zijn genade en liefde weg te schenken in Zijn uitverkorenen, door en in Zijn eniggeboren Zoon! Ze zijn geen haar beter dan andere mensen, even verloren, maar God verheerlijkt Zich in hen in Zijn eeuwige liefde en in Zijn vrije genade, zie o.a. Rom. 9. Gods verkiezing is dus een genadige verkiezing! Geen muur, maar juist de (enige) poort (en garantie!) tot de zaligheid! Heb je het zo ook al leren zien?

En als je er goed op let zul je in het Woord ook ontdekken dat deze leer van Gods genadige verkiezing allereerst en allermeest geopenbaard is voor Gods kinderen. Denk aan Ef. 1:3-5, of aan 1 Petr. 1:2, enz. Tot verootmoediging en vertroosting van Gods kinderen, om hen zo te verzekeren van hun zaligheid. Trouwens, buiten de persoonlijke geloofskennis van de Heere Jezus Christus, kun je en zul je ook nooit weten of je bij Gods uitverkoren gemeente hoort.

Anders gezegd: als jij nog buiten Christus leeft, heb je (nog) niets te maken met Gods genadige verkiezing, maar wel alles met Zijn welmenende roeping en nodiging! Denk maar aan de woorden van Mozes in Deut. 29:29: "De verborgen dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen."

De duivel doet er alles aan om zoekende harten bij de Zaligmaker vandaan te houden, en hij misbruikt daarvoor (ook) de leer van Gods eeuwige Raad. Maar één ding is zeker: niemand hoeft te wanhopen aan Gods genade, sinds Hij met Zijn vriendelijke en indringende nodiging in het evangelie tot ons komt! Dat God aan sommige zondaren Zijn genade rechtvaardig onthoudt is waar, en niemand kan of mag Hem daarin van enig onrecht beschuldigen. Maar, God zal Zijn genade niet en nooit weigeren aan een zondaar, die bedelend om die genade tot Hem vlucht! God zal Zijn genade niet en nooit weigeren aan jou, als je ootmoedig pleitend op Christus' bloed en nodiging met je zondelast de toevlucht neemt tot Zijn genadetroon! Want Christus heeft immers beloofd: "die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen!" En nog steeds wacht Hij om genadig te zijn. Luister maar: "Och, of gij (jij!) ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient!"

Ben jij al gekomen tot Hem?

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

genadeGroeoudvader
5 reacties
refogelisch
Beste vraagstelster:
Los van het antwoord van de beantwoorder hoop ik van ganser harte dat je zus los mag komen van de 'verafgoding' van die oudvaders.
Dat waren nl maar gewone mensen die helaas op een voetstuk zijn geplaatst en wiers schrijven (dat in die tijdsperiode zeer actueel was) vervolgens tot wet en grond voor geloof zijn gemaakt.
Er is maar 1 boek dat werkelijk antwoorden geeft op jouw vragen en die van je zus en dat is de bijbel, maar dat wist je natuurlijk al.
Begin toch niet bij de verkiezing maar bij de wetenschap dat God je roept: "Komt tot mij allen die vemoeid en belast zijt" om vervolgens tot de ontdekking te komen dat je alleen maar tot Hem kunt komen via Zijn zoon, Jezus Christus, daar moet je zijn en nergens anders!
Als je Hem hebt mogen aannemen, omarmen enz dan zul je zien dat Hij je al van voor de grondlegging heeft verkoren als een van Zijn kinderen.
Wat een vreugde en blijdschap geeft dat!
En daar hoef je niet voor te bedelen, daar hoef je niet voor in een hoekje te zitten wachten enz
nee Hij wacht op jou en en op je zus en op wie Hem maar wil volgen met een oprecht hart.
Van harte zegen gewenst!
waldboy
-'verafgoding' van die oudvaders.-

Mooi gezegd!
Roozemond
Idd. Gebeurd die verafgoding te vaak!
niet al1 in de refowereld, ik zie het ook bij gospelzangers, miljoenen mensen gaan helemaal uit hun dak, maar is de zanger weg, dan ist leven er ook opeens 'uit'.

Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben....

Naast de bijbel vind ik het wel mooi om bepade stukjes van oudvaders te lezen. Het is maar goed dat zij niet weten hoe er met hen wordt omgegaan...
solide
welzalig die het mag gebeuren, dat God naar recht, hem niet wil schuldig keuren. vragensteller, word maar jaloers op het bevindelijke leven van die oude schrijvers. en strijd gij om in te gaan.......vragensteller!vraag mar veel om ontdekkend licht, dat hebben we allemaal nodig. sterkte en de nabijheid toegewenst
1a2b3c
@solide,

Ik zou niet weten waarom we jaloers moeten zijn op het bevindelijke leven van de oude schrijvers.
Dat klinkt alsof God veranderd is, nou gelukkig is dat niet zo en mensen zijn ook niet anders dan vroeger. Dus je hoeft op hen niet méér 'jaloers' te zijn dan op de gelovigen van nu.
Hetzelfde wat Hij aan de gelovigen van vroeger gaf, geeft Hij vandaag de dag nog aan hen die geloven.

't Is net zoiets als antiek: hoe ouder, des te meer is het waard. Daar hoef je niets voor te doen.
Wie weet staan over 100 jaar SMS e.a. mensen van nu wel op een voetstuk. (niet dat ik er vóór ben om iemand op een voetstuk te plaatsen, absoluut niet!)

Trouwens, waarom zou je überhaupt 'jaloers' moeten zijn? We hebben dezelfde beloften als zij, dezelfde Jezus wordt ons aangeboden.