Ongelovige geheiligd door gelovige

Ds. A.K. Wallet | Geen reacties | 05-06-2004| 00:00

Vraag

Ik begrijp de volgende bijbeltekst niet goed. “Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig”. Betekent geheiligd hier hetzelfde als gered zijn? Dan betekent dat de ongelovige vrouw door God is gered omdat haar man gelovig is, of zie ik dat verkeerd?

Klopt het dat de doopformulieren zijn onderbouwd d.m.v. deze tekst? Immers de kinderen zijn dan toch ook geheiligd (gered?) door de ouders. Rechtvaardigt deze tekst de kinderdoop?


Antwoord

Beste vrager,

Je vroeg  wat de juiste verklaring is van 1 Kor. 7:14; wat betekent heilig in dit verband en heeft deze tekst ook wat te zeggen i.v.m. de kinderdoop?

Het zal duidelijk zijn dat “heilig” hier niet inhoudt dat de ongelovige ook innerlijk geheiligd is door het werk van Christus. Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Toch wordt het hier door Paulus gebruikt. Waarom? Wel, wat was er aan de hand? Iemand die gehuwd was, is tot geloof gekomen. De vraag was: moet ik nu scheiden, want de wederhelft is ongelovig? Kunnen we wel verder als gehuwden, terwijl we niet één zijn in het geloof? Voor de duidelijkheid: het gaat hier om mensen die reeds gehuwd waren en daarna kwam één van beiden tot geloof.

Uit elkaar gaan? Nee, zegt Paulus want de ongelovige is geheiligd in de gelovige. Bedoeld is dat de ongelovige partner de gelovige niet onrein maakt in Gods oog. Zo’n gezin geldt voor de gemeente als een christelijk gezin. Door de ene gelovige legt God een claim op het hele gezin. Het woord “heilig” heeft hier de betekenis van apart gezet. Zij die reeds gehuwd waren voor hun gelovig worden mogen dus aan het hele gemeentelijke leven meedoen en niet gediskwalificeerd worden. Hopelijk wordt door het voorbeeld van de gelovige partner de ander voor Christus gewonnen (1 Petrus 3:1).

Dan noemt Paulus er nog het argument van de kinderen bij: want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig. We zullen hier bij heilig moeten denken aan het feit dat deze kinderen erfgenamen van het verbond zijn. Het zijn door de gelovige vader of moeder verbondskinderen en als zodanig geheiligd, apart gezet, van de wereld en dienen als zodanig ook opgevoed te worden.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

doopformulierKorinthe
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Inactief
207 artikelen
Ds. A.K. Wallet

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Wat te doen met acceptgiro's

Ik kom uit de Bewaar het Pand-hoek van de Christelijke Gereformeerde Kerk. Automatisch krijg je als lid allerlei bladen, zoals: “Doorgeven”, “Vrede over Israël” en “Connect”. Nu zitten hier regelmatig...
7 reacties
05-06-2010

Bedelen aan de genadetroon

Over de uitspraak begrip “Bedelen aan de genadetroon”, waarbij er volgens mij gedoeld wordt op Gods kinderen die bedelen bij God. Door Gods genade en de onvoorwaardelijke liefde van Christus ben ik vo...
3 reacties
05-06-2014

Kermisattracties zonder kermis

Ik ben met school wel eens naar de Piramide van Austerlitz geweest, maar waarom is dat niet erg en de kermis wel? Ik vind de Pyramide van Austerlitz er erg op lijken; je kan daar ook in botsautootjes,...
Geen reacties
05-06-2024
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering