Roeping van diaken

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Het ambt van een voorganger is roepingswerk. Maar van een diaken ook? En een ouderling? Het lijkt alsof diakenen redelijk makkelijk gevonden worden, maar predikanten niet. Heeft dit met een ander "gevoel" van roeping te maken?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

De ambten zijn gelijkwaardig, hoewel ze ook onderscheiden zijn. Een diaken heeft een beherende taak, de ouderling heeft een regerende taak, en de predikant heeft een lerende taak. Je zou kunnen zeggen: het gaat om de profetische, priesterlijke en de koninklijke bediening in de ambten. Helaas wordt  in onze kerken het diakenambt als minderwaardig gezien. Vandaar dat het gemakkelijker is om aan diakenen te komen.

Maar dat geeft een vertekend beeld,  want alle ambtsdragers moeten weten dat zij door God geroepen zijn. En die roeping geschiedt in de middellijke weg. De ouderling en diaken worden door de gemeente geroepen in de weg van de verkiezingen. Zij worden geroepen voor een bepaalde ambtstermijn. Een predikant daarentegen wordt geroepen voor zijn hele leven en heeft daarom een studie gevolgd. Dat maakt de weg tot het ambt van predikant veel langer en daardoor lijkt het alsof het ambt van predikant belangrijker zou zijn. Gevoelsmatig lijkt dat ook zo, omdat een predikant een centrale plaats inneemt in de gemeente via prediking en pastoraat. Maar principieel is er geen verschil in de ambten. Onze Nederlandse geloofsbelijdenis zegt daarom terecht dat het ene ambt niet zal heersen over de andere.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

ambtsdragerdiaconie