In een vraag die ds. Heikamp beantwoord heeft, heeft de vragensteller het over e...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

In een vraag die ds. Heikamp beantwoord heeft, heeft de vragensteller het over een Bijbelgedeelte waarin staat dat God een mens maar twee keer waarschuwt. Hij bedoelt Job 33 vers 14 en 29. Mijn vraag is hoe deze teksten zijn bedoeld.

Antwoord

Of de vragensteller deze tekst heeft bedoeld is mij niet duidelijk omdat hij hem niet noemt. Ik ben daarom niet ingegaan op de tekst uit Job 33: 14 en 29. Volgens de kanttekening is de betekenis dat de Heere niet gehouden is om aan ons rekenschap af te leggen van Zijn daden. Maar dat Hij door Zijn vriendelijke goedheid het toch vaak doet als het Hem belieft. Dat wordt echter door velen niet waargenomen of opgemerkt.

"Eens of tweemaal" moet u niet letterlijk nemen. In vers 29 lezen we weer van twee andere getallen nl: "twee of driemaal". En in Leviticus worden de getallen van "vijf en honderd" genoemd. Het betekent: "vaak". Het wijst op Gods geduld met zondaren. Maar er komt wel een einde aan Zijn geduld.

Geen acht te geven op de vele roepstemmen van de Heere is erg en daar worden we voor ter verantwoording geroepen. Wat een noodzaak om niet te rusten voordat we in Christus geborgen zijn bij God, door het zaligmakend geloof.

Hartelijk gegroet,
Ds. J. D. Heikamp