Wie geloofd zal hebben en gedoopt zou zijn, die zal zalig worden

B.S. van Groningen | Geen reacties | 05-02-2005| 00:00

Vraag

Ik heb een vraag over de volgende tekst. Wie geloofd zal hebben en gedoopt zou zijn, die zal zalig worden. Wordt hier de waterdoop mee bedoeld of doelt de Heere hier op de doop met de Heilige Geest?


Antwoord

Je vraag over de tekst uit Markus 16:16 heeft mijns inziens betrekking op de waterdoop. Maar het betreft hier wel de zendingssituatie, dus eerst geloven en daarna dopen. We hebben hier te maken met de volwassendoop. Deze volgorde kunnen we niet zomaar toepassen op de kerkelijke situatie. Duidelijk zien we hier dat het aankomt op het geloof. Zonder geloof doet de doop geen nut. Het gaat hier dus niet over de geestesdoop, maar om het teken en zegel van Gods verbond.

Het is erg gevaarlijk om uit deze tekst de conclusie te trekken, dat eerst het geloof van de dopeling er moet zijn, want dan moeten we ook de andere kant goed in acht nemen: ...wie niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. Zo mogen we niet generaliseren. Als wij concluderen uit deze tekst, dat kinderen niet gedoopt mogen worden dat is het tweede gedeelte op hen van toepassing. Dat kan toch nooit de bedoeling van het zendingsbevel zijn, dat een tekst hiervoor genoemd wordt.

We moeten vasthouden aan Gods Woord, dat zowel bij de kinder- als bij de volwassendoop het geloof gericht moet zijn op de belofte van het evangelie, waarvan de doop een teken en zegel is. Luister wat Calvijn zegt in zijn Institutie, IV, 16, 21: “Daarom moet men in de kinderdoop voor het tegenwoordige niet meer werking zoeken, dan dat hij het verbond, door de Heere met hen gesloten, bevestigt en bekrachtigt. De verdere betekenis van dat sacrament zal later volgen op de tijd die God Zelf voor zien.”

De kinderdoop staat dus niet op zichzelf. Het teken van het verbond is tegelijk ook het teken van de inlijving in de gemeente van Christus. Dus nog een keer de tekst gelezen: geloof en doop, in die volgorde, maar ook het laatste gedeelte: niet geloven, betekent verdoemd worden. De eeuwige straf naar lichaam en ziel. Dat tegelijk in vers 17 en 18 sprake is van tekenen, heeft niet te maken met de doop, maar met het geloof!

Lees meer artikelen over:

kinderdoopvolwassendoop
Dit artikel is beantwoord door

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
    25-04-1951
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
120 artikelen
B.S. van Groningen

Bijzonderheden:

Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Geen stam van Jozef, wel Manasse en Efraim

Waarom was er geen stam van Jozef, maar is die gesplitst in de stam van Manasse en de stam van Efraim?
1 reactie
05-02-2021

Niets doen

Heel duidelijk is het dat ik in genadetijd leef. Alleen, daarmee is ook heel duidelijk dat ik er zelf niets aan kan doen. Het is genade. Hoe moet ik nu mijn dagen invullen? Hoe doen jullie dit?
3 reacties
05-02-2018

Afwijzende reacties op coming out

Aan ds. IJsselstein. Ik ben de vragensteller van 'Bemoeienis of straf van God'. Op uw advies heb ik contact gezocht om hier over te praten en heb daarna contact gezocht met de plaatselijke Gereformeer...
Geen reacties
05-02-2021
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering