Ik ben al twee maanden niet ongesteld geweest! Wat moet ik doen? Ik ben pas 14 e...

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik ben al twee maanden niet ongesteld geweest! Wat moet ik doen? Ik ben pas 14 en nog nooit met iemand naar bed geweest! Ik heb het tegen niemand gezegd. Maar ik voel me er niet lekker bij!

Antwoord

Uitblijven van de menstruatie kan verschillende oorzaken hebben. De belangrijkste  heb je zelf al ontkracht door te schrijven nog nooit met iemand naar bed geweest te zijn, want dat is essentieel.

De eerste jaren na de eerste menstruatie kan het onregelmatig verlopen door 'onrijpheid' van de organen (centra) die mee doen in het ingewikkelde menstruatiegebeuren. Zo kan bijv. ernstig gewichtsverlies, stresssituaties of intensief sporten (ballet danseressen zijn hiervan een voorbeeld) de menstruatie doen overslaan en zelfs tijdelijk op doen houden. Per mail en zonder onderzoek kan nooit gezegd worden wat in dit geval de oorzaak is, maar in  het algemeen behoef je je er geen zorgen over te maken. Als de eerste menstruatie op wat latere leeftijd plaatsvindt, dan komen deze geringe afwijkingen in het patroon vaker voor. Een gebruikelijk advies is een jaar afwachten als er verder geen klachten zijn.

Je voelt je niet lekker, een soort menstruatie gevoel? Soms kan dat door het vasthouden van vocht. Maakt het je toch ongerust of ontstaan er andere verschijnselen, dan kun je gerust naar de huisarts gaan. Dat is sowieso het advies als de menstruatie een jaar wegblijft. Voor alles is van belang dat zwangerschap uitgesloten is.

Het komt wel in de familie voor. Als je zusjes hebt die ouder zijn dan kun je hen  eens vragen hoe het verloop bij hen was. Mail gerust als je hierover meer vragen hebt.

Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

medisch