Het verleden in het hiernamaals

Redactie Refoweb | 2 reacties | 24-06-2026| 12:15

Vraag

God zal alles nieuw maken. Pijn en verdriet zullen niet meer zijn. Maar een verleden kan niet uitgewist worden toch? Zelfs als de herinnering eraan door genade verdwijnt, is het verleden er nog en zal er altijd zijn. Stel dat iemand een trauma heeft opgelopen, een lichaam dat aangeraakt is door een boosdoener. Een kind dat misbruikt is. Dan ben je toch voor de eeuwigheid getekend? Hoe kan dat heel gemaakt worden? Of ongedaan? Wat is de troost of de hoop hier?


Antwoord

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2820 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
Harmoonjem1957
24-06-2026 / 13:05
Mijns inziens wordt de hemel eenzelvig gemaakt aan het aardse leven. Als je al familieleden mist; je partner, en/ of je kinderen of wat dan ook, geloof ik niet, dat 't dan een hemel is, maar een soort verlenging van het aardse leven, zoals het dan wordt uitgebeeld. We weten niks over de hemel: We moeten ons houden aan, wat de Heere Jezus ons op aarde heeft mede gedeeld en dat is het rijke Evangelie ! Veel mensen willen alles kunnen beredeneren..., wat niet te beredeneren is. Als kerkorganist en autist krijg ik ook weleens van die opmerkingen..., dan antwoord ik: ga je bijbeltje maar es goed lezen !!
Jesaja40
24-06-2026 / 14:08
Het zal je maar overkomen beste vraagsteller om levenslang een trauma met u mee te dragen. U weet heel goed dat bij uw overlijden uw aardse levensfase wordt afgesloten. Al het aardse blijft achter en dat beleeft u ook niet meer. Krijgt u dan automatisch een schone lei van de Eeuwige? Nee, ook voor u vraagsteller zullen de boeken opengaan. Al het onrecht tegen u zal u niet meer raken tot een herinnering van het opgelopen trauma.

Uw vraag dat het verleden niet uitgewist kan worden bestaat werkelijk. Het kan ook niet meer ongedaan gemaakt worden. Ook dat zal de eeuwigheid ingaan. Wat zegt de Eeuwige daarvan? Al het onrecht zal gebundeld worden op een plaats die de Eeuwige daarvoor bestemd heeft.

De Alwetende Eeuwige zal die plaats na het eindoordeel uit Zijn geheugen wissen. Vanuit die plaats zal het geluid niet meer gehoord worden: “ik heb het verkeerd gedaan vergeef mij”.

Wat leert mij dat? Mijn trauma wordt van mij afgenomen. Als er staat: “zie Ik zal alle tranen van hun ogen afwissen” is dat duaal. Tranen van verdriet vertroebelen het zicht.

Maar wat dacht u van vreugdetranen? Ook die zullen én mogen er zijn. De vreugdetranen kunnen ook een belemmering om de schoonheid en gaafheid van de hernieuwde schepping te zien.

Dat is de troostvolle hoop dat alles tot in de kleinste details gezien mag worden in de hernieuwde schepping.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

(Te) weinig aandacht voor Heilig Avondmaal

Ik kan me grotendeels inhoudelijk vinden in de uitleg van het Woord, zoals bijvoorbeeld gepredikt in hervormd-gereformeerde gemeenten. Maar ik ben er van overtuigd dat het niet alleen om het Woord dra...
Geen reacties
23-06-2015

Wanneer echt verliefd?

Een rare vraag misschien, maar hoe kan je er nu achter komen of je echt verliefd bent? Ik heb eerder verkering gehad en dit is uitgegaan doordat ik eigenlijk niet echt gevoelens meer voor deze jongen ...
Geen reacties
23-06-2009

Beloften voor onbekeerden

Aan ds. G. A. Van den Brink. N.a.v. uw antwoord op het boekje van de GGiN... Wat zijn dan volgens u wél beloften voor onbekeerden? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen. En u schrijft dat bij ...
Geen reacties
23-06-2022
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag