Altijd snel oordeel klaar

Redactie Refoweb | 6 reacties | 02-06-2026| 08:05

Vraag

Hoe komt het dat we, als reformatorische gezindte en zowel kerkleden als dominees, altijd zo snel een oordeel klaar hebben? We moeten altijd wat vinden van bijvoorbeeld Sefa, Opwekking, HSV/SV27. Ik hoor zelden een voorganger uit wat meer evangelische hoek oordelen over bijvoorbeeld de inhoud van onze zendingsdag, gebruik van de Statenvertaling of dat we alleen maar psalmen zingen. De laatste weken zijn meerdere Ger. Gem.-dominees in het nieuws geweest en ik schaam me hier eigenlijk voor. We bidden zo voor eenheid, maar ondertussen willen we graag alleen ons eigen zuiltje als waarheid.


Antwoord

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2818 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
6 reacties
Harmoonjem1957
02-06-2026 / 09:26
Daardoor heb ik nooit kunnen zijn, wie ik écht ben... Al die vooroordelen. Altijd was er wat. Ik heb niks met ''reformatorisch''. Ik noem 't een modewoord om je eigen ''waarheid'' te kweken !
johannesdehoop
02-06-2026 / 11:29
Ik ben het zo met je eens. Heb zoveel verdriet van al die oordelen, over dominees, kledingstijl, preken, zondagsrust. Het is zo arrogant gedacht dat alleen ons kleine smaldeel doorheeft hoe er geleefd moet worden. Zo anders dan Jezus ons heeft voorgeleefd
davinci
02-06-2026 / 17:21
Omdat men constant scant uit welke hoek eventueel gevaar komt. Een gevaar in de zin dat het invloed heeft op de twee eindeloos-durende mogelijke eindbestemmingen (wel/wee). Vandaar de check/oordeel of een bepaald iets invloed heeft op die uiteindelijke eindbestemming; en dat kunnen er dan nogal wat zijn.

"Ik hoor zelden een voorganger uit wat meer evangelische hoek oordelen over"
Dat komt omdat de criteria vanuit die hoek ook veel minder complex en 'milder' zijn. m.a.w. je gewenste eindbestemming loopt veel minder snel gevaar.
Zv70
02-06-2026 / 19:40
@davinci: Ten dele eens. Want zou men echt oprecht menen dat je met de HSV verloren gaat? En zo zijn er meer voorbeelden die m.i. vaak gaan over de bescherming van 'het eigene'.
Tonny
02-06-2026 / 20:41
Zv70: als een predikant de SV2027 'het werk van de duivel' noemt, vrees ik dat dat zo is.
Nu zijn er natuurlijk ook een heleboel predikanten die daar anders over denken.
mortlach
02-06-2026 / 21:17
"Ik hoor zelden een voorganger uit wat meer evangelische hoek oordelen over bijvoorbeeld de inhoud van onze zendingsdag, gebruik van de Statenvertaling of dat we alleen maar psalmen zingen."

Maak je zorgen; die lui oordelen weer over heel andere dingen.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Afscheid nemen van vrienden vanwege geloof

Ik heb een vraag over het omgaan met onchristelijke vrienden. Ik heb erover gelezen wat jullie daarover gezegd hebben in 'Niet meer mee met atheïstische vrienden'. Maar dit gaat over onchristelijke vr...
2 reacties
01-06-2022

Zonder Christus niet tot God

Beste ds. Vreugdenhil. In een preek had ik moeite met de woorden "buiten Christus is God een verterend vuur. Zonder deel aan Christus kunnen we niet tot God gaan." Het ging over een tekst uit Deutrono...
16 reacties
01-06-2012

Curatorium vernieuwen

Beste Ger. Gem-dominee. Afgelopen week is er weer (maar) één jongeman toegelaten door het curatorium. Al vele jaren is de oogst weinig... Natuurlijk is het een hartenzaak en mogen we daar (niet te sne...
Geen reacties
01-06-2016
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag