Altijd snel oordeel klaar

Redactie Refoweb | 6 reacties | 02-06-2026| 08:05

Vraag

Hoe komt het dat we, als reformatorische gezindte en zowel kerkleden als dominees, altijd zo snel een oordeel klaar hebben? We moeten altijd wat vinden van bijvoorbeeld Sefa, Opwekking, HSV/SV27. Ik hoor zelden een voorganger uit wat meer evangelische hoek oordelen over bijvoorbeeld de inhoud van onze zendingsdag, gebruik van de Statenvertaling of dat we alleen maar psalmen zingen. De laatste weken zijn meerdere Ger. Gem.-dominees in het nieuws geweest en ik schaam me hier eigenlijk voor. We bidden zo voor eenheid, maar ondertussen willen we graag alleen ons eigen zuiltje als waarheid.


Antwoord

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2798 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
6 reacties
Harmoonjem1957
02-06-2026 / 09:26
Daardoor heb ik nooit kunnen zijn, wie ik écht ben... Al die vooroordelen. Altijd was er wat. Ik heb niks met ''reformatorisch''. Ik noem 't een modewoord om je eigen ''waarheid'' te kweken !
johannesdehoop
02-06-2026 / 11:29
Ik ben het zo met je eens. Heb zoveel verdriet van al die oordelen, over dominees, kledingstijl, preken, zondagsrust. Het is zo arrogant gedacht dat alleen ons kleine smaldeel doorheeft hoe er geleefd moet worden. Zo anders dan Jezus ons heeft voorgeleefd
davinci
02-06-2026 / 17:21
Omdat men constant scant uit welke hoek eventueel gevaar komt. Een gevaar in de zin dat het invloed heeft op de twee eindeloos-durende mogelijke eindbestemmingen (wel/wee). Vandaar de check/oordeel of een bepaald iets invloed heeft op die uiteindelijke eindbestemming; en dat kunnen er dan nogal wat zijn.

"Ik hoor zelden een voorganger uit wat meer evangelische hoek oordelen over"
Dat komt omdat de criteria vanuit die hoek ook veel minder complex en 'milder' zijn. m.a.w. je gewenste eindbestemming loopt veel minder snel gevaar.
Zv70
02-06-2026 / 19:40
@davinci: Ten dele eens. Want zou men echt oprecht menen dat je met de HSV verloren gaat? En zo zijn er meer voorbeelden die m.i. vaak gaan over de bescherming van 'het eigene'.
Tonny
02-06-2026 / 20:41
Zv70: als een predikant de SV2027 'het werk van de duivel' noemt, vrees ik dat dat zo is.
Nu zijn er natuurlijk ook een heleboel predikanten die daar anders over denken.
mortlach
02-06-2026 / 21:17
"Ik hoor zelden een voorganger uit wat meer evangelische hoek oordelen over bijvoorbeeld de inhoud van onze zendingsdag, gebruik van de Statenvertaling of dat we alleen maar psalmen zingen."

Maak je zorgen; die lui oordelen weer over heel andere dingen.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Vaderloze jeugd

Ik ben een jongen, kom uit een groot gezin en ben opgegroeid zonder vader. Hij overleed toen ik nog maar 5 jaar oud was. Nu ik ruim 20 jaar oud ben en studeer, merk ik dat ik toch moeilijkheden heb (g...
4 reacties
01-06-2011

Orthodoxe corruptie van bijbelteksten

Ik was al helemaal gewend aan het woord “Kapernaum” maar in de NBV wordt mij er op attent gemaakt dat dat het “Kafarnaum” moet zijn. Blijkbaar heeft de Griekse tekst twee verschillende ‘lezingen’. Ooi...
Geen reacties
01-06-2023

Gesprek met mijn vriend over het geloof

Ik had pas een serieus gesprek met mijn vriend over het geloof. Hij gaat naar een evangelische kerk en ik zelf naar de Hersteld Hervormde Kerk. Hij vertelde mij dat hij dacht dat iedereen die gelooft ...
Geen reacties
01-06-2021
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag