Vermoeden dat zoon homo is

Herman van Wijngaarden | 8 reacties | 17-03-2026| 13:35

Vraag

Binnen ons gezin zitten wij met een grote vraag die mij erg zorgen geeft. Wij vermoeden al jaren sterk dat onze zoon van 14 homo is. We hebben ook ontdekt dat hij informatie hierover zoekt en naar andere jongens kijkt. We hebben besloten te wachten tot hij er zelf mee komt en niet negatief over homo-zijn te praten. Maar pas preekte onze dominee over het zevende gebod en sprak hij (zoals heel vaak) negatief over homoseksuele relaties en de openheid daarover. Onze zoon was de hele avond en de week daarna stil en teruggetrokken. Voor mijn man was dit de druppel. Hij wil weg uit onze gemeente en naar een kerk die relaties toestaat. Ik laat mijn kind niet kapot maken, zegt hij.

Mijn man is ervan overtuigd dat onze zoon geen gezonde seksuele ontwikkeling kan doormaken in een kerk waarin hij hoort dat hij zijn seksuele gevoelens de rest van zijn leven moet onderdrukken. Hij heeft mij altijd gesteund in onze kerkkeuze en is zeer respectvol (zelf komt hij uit de PKN) maar hier is hij heel stellig over. Hij wil ook niet met de dominee of kerkenraad in gesprek,  dat vindt hij op dit punt trekken aan een dood paard. Ik kan mijn man wel volgen, maar zie ook heel erg op tegen reacties van mijn familie en ben bang dat we de verkeerde keuze maken. Mijn man zegt dan: wij hebben de verantwoordelijkheid voor een gezond kind mét zijn seksuele voorkeur en we maken de verkeerde keuze als hij onder druk wordt gezet door een kerk. Het is al jaren bekend dat het gedwongen onderdrukken van je seksuele gevoelens ernstige psychische problemen veroorzaakt,  zegt mijn man.

Mijn vraag is: is het slecht voor de seksuele ontwikkeling van onze zoon als wij hem verder laten opgroeien in een kerk waarin hij hoort dat zijn seksuele gevoelens zondig zijn en onderdrukt moeten worden? Ik ben heel bang dat onze zoon depressief wordt of ongelukkig. Graag antwoord van een deskundige en niet van een dominee of ambtsdrager.


Antwoord

Beste bezorgde moeder,

Gesteld dat jullie zoon inderdaad homo is, mag hij van geluk spreken dat hij ouders heeft die op dit punt zo begripvol zijn. Helaas kom ik ook heel anders tegen. Onlangs mocht ik namens Hart van Homo’s gastlessen geven op een reformatorische school. Ik hoorde toen dat er ouders waren die hun kind thuis gehouden hadden, omdat ze niet wilden dat hij of zij een les over ‘dit onderwerp’ bijwoonde. Dan hoop ik maar dat die zoon of dochter later geen homo zal blijken te zijn. Want wat erg als je dan van je ouders de boodschap hebt meegekregen: “Over dat soort dingen praten wij niet.”

Wat u beschrijft over jullie dominee is helaas óók geen uitzondering. In veel gemeenten wordt nooit over homoseksualiteit gesproken, behalve in negatieve zin. Het wordt direct in verband gebracht met ‘zonde’ en ‘de wereld’. Nou kan het daar inderdaad mee te maken hebben, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt -en moet- ook positief over homo’s praten. Ik sluit me graag aan bij wat ds. W. J. van de Velde, bestuurslid van Hart van Homo’s, onlangs in De Waarheidsvriend (weekblad van de Gereformeerde Bond) schreef: “Homo’s zijn geen opgave voor de gemeente, maar een gave”. Het is zó belangrijk dat onze tieners zulke boodschappen horen!

Om op uw vraag in te gaan: ik geloof dat het inderdaad schadelijk voor een homoseksuele jongen kan zijn als hij opgroeit in een omgeving waarin hij alleen maar hoort dat zijn seksuele gevoelens zondig zijn en onderdrukt moeten worden. Als Hart van Homo’s geloven wij dat het niet zondig is om homo te zijn en dat je (tot op zekere hoogte) mag accepteren dat je homoseksuele gevoelens hebt. De bijbelse opdracht is wél om daar op een verantwoorde manier mee om te gaan. 
 

"Wat wij nodig hebben, is niet ruimte om onszelf te kunnen zijn, maar ruimte om te worden zoals God ons wil hebben. Dat geldt voor homo’s en hetero’s"


Wat dat betreft loopt uw man wel heel hard van stapel door naar een kerk te willen die homoseksuele relaties toestaat. Want dat veronderstelt dat wat jullie zoon nodig heeft, vooral dit is: ruimte om een homoseksuele relatie aan te gaan. Wat wij nodig hebben, is niet ruimte om onszelf te kunnen zijn, maar ruimte om te worden zoals God ons wil hebben. Dat geldt voor iedereen: homo’s en hetero’s. We moeten ons in de eerste plaats afvragen wat God van ons vraagt. Hopelijk is uw man het daarmee eens, maar dat besef lees ik niet terug in uw beschrijving.

In de Bijbel lees ik niet dat een homo zijn seksuele gevoelens moet onderdrukken omdat ze zondig zouden zijn. Maar ik lees óók niet dat het daarom goed is om die seksuele gevoelens te uiten in een seksuele relatie. Integendeel, de Bijbel is er duidelijk over dat er alleen ruimte is voor seksuele gemeenschap binnen een huwelijksrelatie tussen een man en een vrouw. ‘Helaas’ kom ik nergens tegen dat het ook anders kan, bijvoorbeeld in een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Recent heb ik daarover op Refoweb iets uitgebreider geschreven als antwoord op een vraag van een 15-jarige homo, zie het artikel ‘Ik ben 15 jaar en val op mannen’.

Ik snap natuurlijk heel goed dat dit óók geen makkelijke boodschap is. Als je zoon homo blijkt te zijn, zou je het liefst tegen hem willen zeggen: “Joh, geen enkel probleem, ik hoop dat je gelukkig wordt met een leuke jongen.” Maar dat kun je alleen zeggen als je ervan overtuigd bent dat de Heere God er óók zo over denkt. Zou het niet kunnen zijn dat Hij een weliswaar moeilijkere maar ook betere weg voor ogen heeft? Zelf geloof ik dat dat zo is. Jullie zoon zal, als hij echt homo blijkt te zijn, zelf antwoord op die vraag moeten geven. Als ouders mag je hierin niks afdwingen, maar je hebt op z’n minst de taak om ook hierin te wijzen op het onderwijs van de Schrift.

Kortom, homoseksuele gevoelens zijn niet per definitie zondig en ze hoeven ook niet onderdrukt te worden. Het kan inderdaad erg schadelijk zijn als we dat aan onze homo’s voorhouden. Maar dat betekent niet dat je met die gevoelens kunt doen wat je wilt. Dat geldt voor iedereen trouwens: hetero of homo, single of getrouwd. Seksualiteit is mooi, maar het kan je ook van God afhouden.

Hartelijke groet,
Herman van Wijngaarden

Lees meer artikelen over:

geaardheid

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Herman van Wijngaarden

  • Geboortedatum:
    06-02-1963
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Driebergen
  • Status:
    Actief
45 artikelen
Herman van Wijngaarden

Bijzonderheden:

- Mede-oprichter stichting Hart van homo’s
- Auteur van o.a. ”Oké, ik ben dus homo – over homoseksualiteit en het volgen van Jezus” en “Om het hart van homo’s – pastoraat aan homoseksuele jongeren” en "Leven als vrienden – een hoge vorm van liefde"

Bekijk ook:

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
8 reacties
Zv70
17-03-2026 / 17:09
Wij hebben ook een kind met een homoseksuele geaardheid. Ik begrijp deze vader dan ook helemaal! Als dit over jouw kind gaat dan is het écht anders.
Tegelijk: we moeten tóch naar Gods norm kijken. Hoe moelijk ik dat ook vind en hoeveel pijn dat ook kan doen...
sydneylover
17-03-2026 / 17:20
Misschien dat de vraagsteller en haar man naar de predikant toe kunnen gaan en hem de vraag stellen: stel dat 1 van uw kinderen homo is, wat zou u in zo'n geval doen?

Als de beste man dan nog hardop durft te zeggen dat er voor homo's geen plaats is dan is het duidelijk: wegwezen uit zo'n toxische gemeente.
Ik herinner me een ouderling uit mijn eigen gemeente die in een gesprek aangaf dat het zijn zorg was dat hij maar van een paar mensen wist dat ze homo waren, en dat was procentueel voor onze gemeente veel lager dan wat landelijk wordt verondersteld. Ofwel, zei hij: er zitten nog mensen in de kast die er niet uit zijn gekomen of durven te komen. Het geheim van die mensen drukte duidelijk op zijn hart.

Ik denk dat dat een pastorale houding is die navolging verdient..
mortlach
17-03-2026 / 17:37
Weggaan voor het geval je kind homo is? Ik zal het aanscherpen: weggaan zelfs als je kind géén homo is! Gewoon omdat dit soort meningen tegenwoordig echt niet meer kunnen, en niet alleen als het je persoonlijk raakt.

Als je vertrekt en duidelijk in het gezin bespreekt waarom, is dat voor je zoon een geweldige steun in de rug en misschien wel de kans voor hem om er met jullie over te praten. Als je zoon toch geen homo blijkt te zijn, is het een geweldige steun omdat hij gegarandeerd homo's kent of in de toekomst mee in contact zal komen (vrienden, klasgenoten, collega's etc.)

In beide gevallen is het kiezen voor je kind, en die keuze lijkt me nogal voor de hand liggen.
katherina
17-03-2026 / 17:38
Je kunt wel trouw zijn aan je kerk, maar als je daar je kind door verliest, of hem eraan onderdoor ziet gaan zoals jullie nu je zoon zien? Je kind heeft geen misdaad gepleegd he?

Ik denk dat je niet hoeft op te zien tegen de reacties van je familie: je kind is je eerste prioriteit. Zijn toekomst is toch veel belangrijker dan wat gekwetste negatieve gevoelens van familie? ik denk dat je als ouders achter je kind moet staan. Als jullie al niet voor hem kiezen, wie dan wel?Je liefde moet onvoorwaardelijk zijn.

Een mens weet nooit waar hij goed aan doet, maar ik denk dat het best bijbels is om je man hierin te volgen.
lia78
17-03-2026 / 19:00
Lieve moeder, ik begrijp uw zorgen heel erg. Zelf hebben we ook een kind die anders geaard is. Omdat ons kind het zelf niet vertelde en ik zeer het gevoel had dat het daarmee tobte, heb ik uiteindelijk toch zélf de vraag gesteld: is dit waar je mee tobt? Het was een opluchting voor ons kind! En voor ons werd onze zorg bevestigd.
Ons kind heeft onze kerk verlaten, omdat ze er veroordeeld werd, want er werd voor mensen met een homofiele geaardheid gebeden. Ze gaat nu naar een kerk waar het doodgezwegen wordt...

Als u het mij vraagt is de eerste stap om de vraag aan jullie zoon te stellen en hem daarmee te helpen om zich te kunnen open stellen naar jullie toe.
Daarnaast is het een tijdelijke oplossing om van kerkverband te wisselen: Heeft dat een positieve uitwerking voor de eeuwigheid? Of geven we hem dan op aarde een goed gevoel en voor de eeuwigheid gooien we hem in het diepe en verzwijgen we het? (Zie het alstublieft niet als hardvochtig! Ik heb al zoveel tranen gelaten om ons kind! Ze is al een stuk ouder dan jullie zoon. Ik heb spijt dat ik zo lang gewacht heb met haar die vraag te stellen. We zijn niet zulke praters...) Maar het aardse leven is belangrijk, maar we weten allen wat bovenal belangrijk is!

Heel veel sterkte, liefde, wijsheid in alles gewenst!
erishoop
17-03-2026 / 20:08
Ouders weet u wat ik mis het goede gesprek tussen ouders en kind… wat als u kind of een kind dat in de zelfde situatie dit leest en zich hier in herkent..en denkt… dit lijkt wel over mij te gaan waarom praten mijn ouders zo over mij? en waarom reageren al die mensen zo? Ga praten met u kind en praat niet over u kind zolang u niet gepraat heeft met u kind… en ga daarna de hulp en adviezen zoeken voor u kind samen met u kind en niet achter de rug om.. zo voelt een kind zich nooit serieus genomen ook niet door ouders die het goede voor hun kind hebben…
herwijn
17-03-2026 / 22:09
Ik adviseer altijd om een kind niet te confronteren met je vermoeden dat hij homo is. Daar moet hij zelf mee komen, op een moment dat hij er zelf aan toe is. Het is me nogal niet wat om hardop te zeggen dat je homo bent. Je moet er erg voor oppassen om dat te forceren. Wel kun je als ouders signalen uitzenden waaruit hij kan opmaken dat je als ouder 'veilig' bent. Het (in het algemeen) reageren op de preek van de dominee zou zo'n gelegenheid zijn geweest. Of gebruik een ander voorval om (opnieuw: in het algemeen) iets positiefs over homoseksualiteit te zeggen. Hierboven wordt m.i. te makkelijk gezegd dat de vraagsteller met haar zoon moet praten. Ik heb er begrip voor dat ze dat (nog) niet gedaan heeft.
Herman van Wijngaarden
Eliseba
17-03-2026 / 22:49
Met verbazing lees ik dit op refoweb.
Waar lees ik dit antwoord van Herman in de bijbel?
Als je uit die kerk wilt moet je ook stoppen met christen zijn,met bijbel lezen.
En niet de bijbel willen verdraaien naar ons gevoel en maatstaf.
Als ik me moordlustig voel,is dat ook zonde..Jezus veroordeeld de gedachte aan de zonde al.
Daarbij hoeven we ons ook niet boven elkaar te gaan stellen maar elkaar steunen in de strijd tegen welke zondige gevoel of gedachte ook...
Ook deze jongen, waar in deze tijd zoveel op af komt.
Ook deze ouders,ze missen elke vorm van gezonde begeleiding....
Houd je vast aan Het Woord! En laat je niet misleiden...
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

In slaap gesust in GKv

Een vraag aan ds. Wallet naar aanleiding van een eerdere vraag. Ik ben zelf ook gereformeerd (vrijgemaakt), en stem met de visie op de zaken zoals die door 'de 40' en ook door u genoemd worden van har...
Geen reacties
17-03-2005

Krachttraining met fitness

Ik deed laatste tijd erg veel aan krachttraining met fitness. Iedere dag uit school was ik er te vinden. Ik weet dat ik daarin doorsloeg, maar ik vraag me nu vaak af of, wanneer ik me daar in mindere ...
Geen reacties
17-03-2005

Moeilijk om in een groep te bidden voor het eten

Ik worstel met een probleem, iets wat ik heel lastig vind in ieder geval. Op mijn nieuwe, niet-christelijke school wilde ik toch graag gewoon voor mijn eten bidden en danken. Ik heb dit ook vanaf dag ...
Geen reacties
17-03-2009
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag