Wel massaal dopen en niet aan heilig avondmaal

Ds. E. Gouda | Geen reacties | 16-10-2025| 13:20

Vraag

Er stond op Refoweb een vraag over de zorg over de sterke toename van het aantal avondmaalgangers. Dat je bij veel mensen niet kan zien dat ze naar het heilig avondmaal zijn geweest. Maar is dat bij de kinderdoop niet hetzelfde? Er zijn mensen die hun kind laten dopen en daarna niet of af en toe in de kerk komen. Bij de doop en avondmaal komen we voor een heilig God te staan. Waarom wel massaal dopen en niet naar het avondmaal?


Antwoord

Beste vragensteller,

Een goede en eerlijke vraag. De kerk van de Reformatie kent twee sacramenten: de heilige doop en het heilig avondmaal. Beide zijn bedoeld om het (zwakke) geloof te versterken. Let op: het geloof! Wat dat geloof inhoudt, wordt in Zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus uitgelegd. Het door de Heilige Geest gewerkte geloof wordt onderhouden door het Woord en door middel van de sacramenten.

Een dopeling kan nog niet geloven. Daarom komen de ouders of verzorgers met hun kind en belijden namens het kind hun geloof in de beloften van God, want zonder geloof is het onmogelijk God te behagen (Hebreeën 11:6).

Voor het heilig avondmaal geldt niet minder dat geloof noodzakelijk is om er recht gebruik van te maken. Want wat is een sacrament? In gewone taal gezegd: Een sacrament is een heilig, zichtbaar teken en zegel dat God heeft ingesteld. Hij wil ons door het gebruik ervan de belofte van het evangelie beter laten begrijpen en aan ons verzegelen. God heeft namelijk beloofd dat Hij uit genade aan ons vergeving van zonden en eeuwig leven schenkt, door het enige offer dat Christus aan het kruis heeft volbracht.

Als mensen massaal hun kinderen laten dopen en tegelijk massaal van het heilig avondmaal afblijven, dan raakt de balans zoek. Het ene sacrament staat namelijk niet los van het andere. Tussen doop en avondmaal staat de openbare belijdenis van het geloof: die vormt de verbinding.

De Bijbel en de sacramenten wijzen beide op het offer van Christus als het enige fundament van onze zaligheid. De Heilige Geest onderwijst ons hiervan door het evangelie en verzekert ons ervan door het gebruik van de sacramenten.

Dat sommigen er verkeerd mee omgaan, heft het juiste gebruik niet op. Daarom mogen de sacramenten worden gebruikt, maar alleen in en door het geloof in de Zoon van God. De Heilige Geest leert ons dat het fundament van onze zaligheid alleen het offer van Christus is.

Het juiste gebruik van de sacramenten -in overeenstemming met de Bijbel en onze gereformeerde belijdenis- eert en verheerlijkt God.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda

Dit artikel is beantwoord door

Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
    25-12-1968
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief
107 artikelen
Ds. E. Gouda

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Vervolg verbondenleer

Ik heb nog een vraag over het laatste antwoord van ds. Korving over de verbonden. De laatste twee antwoorden zijn me niet helemaal helder: het verschil tussen de raad des Vredes en de uitverkiezing. B...
Geen reacties
15-10-2010

Daad, praat, gelaat, gewaad

Een christen moet herkenbaar zijn aan daad, praat, gelaat, gewaad. Prachtige woorden, maar wat houd "gelaat" nu in? Ik heb de gelijkenis van Luk. 18 opgezocht, daar staat dat de tollenaar zijn gezicht...
10 reacties
15-10-2011

Droefheid van goddeloze

Graag zou ik een vraag stellen aan dominee C. A. van der Sluijs. Een tijdje geleden werd in een kerk aan de rechterflank in een gebed het volgende gezegd: “Och dat wij eens een goddeloze zouden worden...
6 reacties
15-10-2013
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag