Onmogelijk opnieuw tot bekering te brengen (2)
Ds. C. Harinck | Geen reacties | 08-08-2025| 09:19
Vraag
Beste dominee C. Harinck. Ik las uw uitleg over Hebreeën 6 in 'Onmogelijk opnieuw tot bekering te brengen' en heb daarbij wat vragen:
1. U schrijft: “Verder moet je deze passage lezen tegen de achtergrond van de strenge en hoge eisen, die in de eerste tijd van het christendom aan de gelovigen werden gesteld.” Denkt u dat we in onze tijd minder strenge eisen stellen, of op een andere manier? We kunnen elkaar tenslotte behoorlijk de maat nemen over, mijn inziens, kleine dingen.
2. Ik heb deze tekst altijd heel erg 'joods' geïnterpreteerd. Omdat Hebreeën zoveel verwijzingen heeft naar het Oude Testament, zal het geschreven zijn voor joden. Joden die eerst de Messias niet wilde aanvaarden, maar later wel. Logischerwijs vonden ze het lastig dat bepaalde dingen in hun cultuur veranderden (offeren, priesterdienst) waardoor de schrijver uitgebreid uitlegt waarom het huidige verbond mét Jezus beter is dan alle schaduwen van het Oude Testament. Hebreeën 5 vanaf vers 11 schrijft al dat ze 'traag' geworden zijn. In die context lees ik hoofdstuk 6 dan ook: traag in het doorgaan in het christendom, en blijven hangen in het jodendom. De verzen 4-6 slaan dan op de joden die Christus aannemen, maar Hem tóch weer verwerpen. Daarom is het onmogelijk hen opnieuw tot bekering te brengen, want dan kruisigen ze Christus opnieuw.
Dat sluit ook aan bij Hebreeën 10:29, waarin staat dat de afvallige geheiligd was door het bloed, maar nu dat bloed weer onrein heeft geacht. Hij wás geheiligd, dat geldt niet voor mensen die onbekeerd in de kerk zitten, of mensen die her en der wat ervaren hebben. Ze gelóófden in Jezus, maar konden het oude jodendom niet loslaten. En dat maakt de hele (prachtige) uiteenzetting van de schrijver waarom het nu zoveel mooier, en rijker, en beter is, waarom Jezus in alle gevallen de meerdere is van alle schaduwen. Uw uitleg is veel algemener te interpreteren dan mijn joodse interpretatie. Is mijn uitleg gewoon een andere maar wel bijbelse benadering, of is deze bijbels te weerleggen?
Antwoord
Beste vraagsteller,
Het gaat niet over struikelen, in zonde vallen of verachteren, maar afvallig worden. Er zit opzettelijke vrijheid in. Een totale verwerping van het Evangelie. Het ziet inderdaad op een terugkeer tot het Judaisme. John Owen zegt dit ook in zijn commentaar. Maar je kunt het ook betrekken op een volledige terugkeer tot een werelds leven.
Ds. C. Harinck
Dit artikel is beantwoord door
Ds. C. Harinck
- Geboortedatum:09-04-1933
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Kapelle
- Status:Actief

Bijzonderheden:
Emeritus
Bekijk ook: