Oplossing voor CGK-crisis
Ds. A.A. Egas | Geen reacties | 21-02-2025| 11:09
Vraag
De huidige situatie met betrekking tot vrouwen in het ambt zit in een impasse. Een situatie waar velen het moeilijk mee hebben. Zou de volgende oplossing een mogelijkheid bieden om ruimte te bieden voor beide standpunten? Met elkaar een dag zich verdiepen in de vraag: wat is geloven precies? Beide partijen die tegenover elkaar staan hebben hetzelfde fundament, geloven! Daarop steunt men toch allen met hun overtuigingen, meningen en visies. Door geloven wordt bepaald hoe men denkt.
Ik ben van mening wanneer men gevolg geeft aan het bovenstaande men zal ontdekken hoe onverstandig het is om op basis van geloven een probleem te maken van verschillende denkwijzen. Volgens mij geeft juist de inhoud van 'geloven' alle ruimte om verschillend te denken.
Antwoord
Geachte vriend(in),
Dank voor je vraag. Je aangeboden oplossing lijkt heel aantrekkelijk maar is het helaas niet. Het is aanlokkelijk om te zeggen, we delen hetzelfde geloof en op grond daarvan geven we elkaar de ruimte om op wezenlijke punten van elkaar af te wijken.
Ons kerkverband is gebaseerd op de Bijbel en de belijdenis zoals die geformuleerd wordt in onze drie belijdenisgeschriften, de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels. Daarom zijn we een gereformeerd kerkverband. Het is daarom goed om stil te staan wat we met elkaar verstaan onder het ware geloof.
Laten we samen luisteren naar zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus. Daar wordt gevraagd: “Wat is een waar geloof?” Het antwoord luidt: “Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft(a), maar ook een vast vertrouwen(b), hetwelk de Heilige Geest(c) door het Evangelie in mijn hart werkt(d), dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid(e) van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.”
Het gaat mij nu met name om die eerste zin: dat ik alles voor waarachtig houdt wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Daarin wordt beleden dat het Woord van God absoluut gezag heeft voor mijn belijden en leven. Ik lees het Woord dan ook met de uitleg zoals die door onze belijdenis wordt gegeven.
Daarom kan ik bijvoorbeeld niet instemmen met de opvatting van de Roomse Kerk, dat tijdens het Avondmaal het brood wordt veranderd in het lichaam van Christus en de wijn in Zijn bloed. Toch deel ik met hen de Twaalf artikelen. Je zou daarom kunnen zeggen: we delen toch hetzelfde geloof en daarom moeten wij hen die ruimte geven om deze denkwijze er op na te houden. Toch doen we dat terecht niet, omdat we het niet eens zijn met de Roomse uitleg van de woorden: “Dit is Mijn lichaam.”
Zo kunnen we ook niet de ruimte geven aan de denkwijze dat het Bijbels geoorloofd is om mensen van hetzelfde geslacht met elkaar te laten trouwen of die samenwonen toe te laten aan het Heilig Avondmaal. De Bijbel noemt deze levenswijze zondig. Zo geldt het ook duidelijk vanuit de Schrift dat die geen ruimte biedt voor de bevestiging van een vrouw in het ambt. Verschillende studiecommissies hebben hier zeer uitvoerig onderzoek na gedaan en op grond daarvan is de Synode tot de conclusie gekomen dat we die mogelijkheid niet kunnen toestaan binnen ons kerkverband.
Nu hebben alle ambtsdragers plechtig beloofd bij de aanvaarding van hun ambt en dat ook met een handtekening bekrachtigd, dat zij zich in alles zullen houden aan de Schrift, de belijdenis, de kerkorde en de synodale besluiten. In een kerkverband hebben we te luisteren naar het Hoofd van de Kerk, de Heere Jezus, Die gezegd heeft: “Uw ja zei ja en uw nee zij nee.” Wie breekt met dit gegeven ja-woord doet zonde en dient zich daarvan te bekeren. Door het breken van een gegeven ja-woord is het vertrouwen diep geschonden. De enige weg die in ons kerkverband openstaat om aan deze impasse te ontkomen is, dat die kerkenraden die vrouwen in het ambt hebben bevestigd, zich hiervan met schuldbelijdenis bekeren. Dat is de zuivere Bijbelse weg.
Er kan dus op grond van het bovenstaande, hoe aantrekkelijk het ook klinkt geen sprake zijn van ruimte geven aan denkbeelden die strijdig zijn met de Schrift en de synodale uitspraken.
Ik hoop dat een en ander zo voor je duidelijk mag zijn.
Tenslotte vraag ik je ons kerkverband in je gebed aan de Heere op te dragen, opdat de impasse doorbroken mag worden in een Bijbelse weg.
Met een hartelijke groet,
Je ds. A. A. Egas
Dit artikel is beantwoord door
Ds. A.A. Egas
- Geboortedatum:30-05-1957
- Kerkelijke gezindte:Christelijk Gereformeerd
- Woon/standplaats:Damwoude
- Status:Actief

Bijzonderheden:
Bekijk ook: