Verzegeling of verzekering van geloof
Ds. A. Kot | Geen reacties | 30-12-2024| 11:33
Vraag
Ik heb een vraag aan ds. A. Kot naar aanleiding van zijn antwoord op deze vraag 'Ruime Spurgeon' waarin hij onder andere zegt: “Deze verzegeling en verzekering bevat een buitengewone troost voor de ziel. Wie zou daar niet naar uitzien? Maar nu moet ook weer direct gezegd worden dat een mens zalig wordt door het geloof en niet door de verzegeling. Al mogen we ze ook weer niet van elkaar losmaken. Maar in orde zou men kunnen zeggen: eerst het geloof en dan de verzegeling. Tegelijk moet hier ook weer gezegd worden dat God vrij is in Zijn handelen. Soms vallen deze zaken ook samen. Maar er is geen verzegeling zonder geloof.”
Mijn vraag is: kan iemand het geloof hebben zonder ooit verzegeld te worden? Verzegeling volgt toch altijd op het geloof? Zie Éfeze 1:13: “In Welken ook gij zijt, nadat gij het Woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid, gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte.”
Antwoord
Beste vragenstel(l/st)er,
Ik maakte in mijn vorige antwoord onderscheid tussen geloof en gevoel (in casu verzegeling of verzekering) om aan te geven wat Spurgeon mijns inziens bedoelt. Ik begrijp hem heel goed. Men kan toch niet ontkennen dat de Schrift spreekt over armen van geest, hongeren naar gerechtigheid, en dat er mensen zijn zoals Thomas die men op een bepaald moment een ongelovige gelovige kan noemen. Ook zulke Schriftgegevens moeten een plaats hebben in onze theologie. Spurgeon probeert daar ook recht aan te doen.
In de kerkgeschiedenis is al veel nagedacht over het onderwerp van de zekerheid. Sommigen hebben gesteld dat de zekerheid behoort tot het wezen van het geloof (er is geen geloof zonder zekerheid). Anderen dat zij behoort tot het welwezen van het geloof (er is zekerheid als er een gezond geestelijk leven is; anders niet).
Persoonlijk maak ik het liefst met Ebenezer Erskine onderscheid tussen de zekerheid van het geloof en de zekerheid van het gevoel. De eerste hebben alle gelovigen altijd (het Woord is waar; God doet wat Hij belooft en daar klamp ik mij aan vast). De tweede hebben de gelovigen niet altijd (ik zou dat in dit verband de verzegeling willen noemen). Verzegeling is dus ook niet een eenmalige zaak maar iets dat herhaaldelijk ondervonden en genoten wordt. Men zou wel kunnen zeggen dat deze zekerheid kan verflauwen en opbloeien. Dat heeft ook te maken met het zondigen van de gelovigen, de aanvechting van de duivel en de diepte van de weg waarin zij geleid worden). In die zin is ze te vergelijken met gezondheid. Nu dan dus geestelijke gezondheid.
In mijn vorige antwoord heb ik al aangegeven dat deze verzegeling kan samenvallen met het geloof maar dat hoeft niet, God is daarin vrij. Vervolgens kan de zekerheid ook weer ondermijnd worden en is opnieuw verzegeling nodig. Ik hoop nu ook duidelijk te hebben gemaakt dat we bij verzegeling en verzekering niet te maken hebben met een statische zaak of een wiskundige formule maar met een levend werk van genade in de ziel in een levende zondaar die tot zijn dood een tweemens is en blijft. Daar is de gelovige Maria die haar Heere kwijt is en in diepe duisternis verkeert. Maar wanneer Jezus haar bij de naam noemt keert het oude vertrouwen (Psalm 25) weer terug. Ik zou haast zeggen: wie het kent die weet het. Veel meer kan ik er ook niet over zeggen.
Ik wens je van harte toe het levend geloof en de verzekering daarvan door de Heilige Geest zodat je je weg met blijdschap mag reizen.
Je ds. A. Kot
Dit artikel is beantwoord door
Ds. A. Kot
- Geboortedatum:25-12-1966
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Huizen
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Bekijk ook: