Ruime Spurgeon
Ds. A. Kot | Geen reacties | 20-12-2024| 08:10
Vraag
Ik las in een preek van Spurgeon over Hooglied 8 vers 6 en 7 over de verzegeling van de Heilige Geest het volgende fragment:
“Ongetwijfeld zijn er zeer vele namen op Jezus’ hart geschreven van personen, die ze er nog nooit hebben mogen zien. Christus heeft hen liefgehad van eeuwigheid, reeds voor de grondlegging van de wereld heeft Hij hen uitverkoren, maar tot nog toe konden ze van het zegel niets bemerken. In hun hart hebben ze nog niet ontvangen de verzegeling van de Heilige Geest, dat ze behoren tot het volk des Heeren, dat ze uit God geboren zijn. Geen twijfel ook of er zijn vele personen, voor wie Christus heeft gestreden en overwonnen en die door Hem dag aan dag worden beschermd en bewaard en die toch nog nimmer hun namen hebben geschreven gezien als een zegel op zijn arm. Hoe gepast is voor dezulken de bede van de Bruid. Ze verlangen naar een klaar gezicht in de liefde van hun Heiland, ze wensen die liefde bij eigen ervaring te leren kennen. Hoe gelukkig zullen ze zich voelen, als het voor hen onomstotelijk vaststaat, dat Hij hart en hand verpand heeft hun tot zaligheid, tot eeuwig heil. Ik herhaal het: gij, volk des Heeren! gij mocht het gebed van de Bruid tot het uw maken en in uw bidden volharden totdat uw wens volkomen zal vervuld zijn.”
Vraag: Is Spurgeon hier niet te ruim?
Antwoord
Beste vragenstel(l/st)er,
Het is belangrijk om in het geestelijke leven onderscheid te maken tussen geloof en gevoel. De rechtvaardige zal door zijn geloof leven en niet door zijn gevoel. Tegelijk moeten we beseffen dat het ook weer niet buiten het gevoel om gaat. Het is het verlangen van een ware geloof dat Hij de ziel liefelijk omhelst of om het met Spurgeon te zeggen als een zegel op Zijn arm. Men zou kunnen zeggen dat het geloof een uitgaande daad van de ziel is. Hij strekt zich uit naar Christus om Hem aan te nemen en te omhelzen. Maar er is ook een inkomende daad, namelijk de verzegeling van de Heilige Geest, die van Gods kant komt en waardoor onze ziel gevoelig verzekerd wordt van haar aandeel aan Christus. Deze verzegeling en verzekering bevat een buitengewone troost voor de ziel. Wie zou daar niet naar uitzien? Maar nu moet ook weer direct gezegd worden dat een mens zalig wordt door het geloof en niet door de verzegeling. Al mogen we ze ook weer niet van elkaar losmaken. Maar in orde zou men kunnen zeggen: eerst het geloof en dan de verzegeling. Tegelijk moet hier ook weer gezegd worden dat God vrij is in Zijn handelen. Soms vallen deze zaken ook samen. Maar er is geen verzegeling zonder geloof.
De woorden van Spurgeon moeten mijns inziens verstaan worden met betrekking tot de verzegeling. Hij zegt daarvan dus dat er veel gelovigen zijn die deze verzegeling missen en spoort hen aan daarnaar uit te zien. Bijbels gezien mogen we ook wel zeggen dat God op Zijn tijd en wijze het geloof ook verzegelt. Dan zeggen we met Paulus: ik ben verzekerd dat noch hoogte noch diepte (…) mij zal scheiden van de liefde Gods in Christus Jezus.
Ik denk dus niet dat Spurgeon te ruim denkt. Hij geeft er blijk van het geestelijk leven te kennen en wekt de gelovigen, die deze verzekering nog missen, ertoe op te staan naar meer, naar groter genade. Te verlangen en uit te zien naar de verzegeling van de Heilige Geest en Hij troost hen met de wetenschap dat God hen dit wil schenken.
Ik wens je van harte toe te mogen leven door het geloof en ook deze verzegeling te mogen kennen. Dan zeg ik met Spurgeon: gij, volk des Heeren! gij mocht het gebed van de Bruid tot het uw maken en in uw bidden volharden totdat uw wens volkomen zal vervuld zijn.
Je ds. A. Kot
Dit artikel is beantwoord door
Ds. A. Kot
- Geboortedatum:25-12-1966
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Huizen
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Bekijk ook: