Schoolkeuze gehekeld tijdens huisbezoek

Ds. A. de Lange | Geen reacties | 23-10-2024| 09:28

Vraag

Mijn vrouw en ik zijn lid van een traditionele Gereformeerde Bondsgemeente. We hebben ook kinderen en de oudste is naar de basisschool gegaan. We kregen afgelopen week huisbezoek en de ouderling gaf aan dat hij vernomen had dat wij ons kind niet naar de protestantse dorpsschool hadden gedaan, maar naar een school van de Gereformeerde Gemeenten bij ons in de buurt. Hij vond dat wij -omdat we de school ‘te licht’ vonden- er voor zorgen dat de gereformeerde identiteit van de christelijke school nog meer wordt uitgehold. Veel kinderen op die school zouden juist kunnen leren van onze kinderen.

Ik zei dat ook verschillende ambtsdragers hun kinderen naar de Ger. Gem.-school stuurden en dat de basisschool geen evangelisatiemiddel is. “Mijn vrouw heeft hier op school gezeten en veel docenten gaan niet naar de kerk en hebben geen relatie met God.” De ouderling werd nijdig en zei: “Dat maakt niet uit, er wordt gebeden en gelezen. Jullie maken het dorp en de school kapot. De predikant heeft ook zijn kinderen op de dorpsschool en die wil hierin een voorbeeld geven.” Een beetje vervelend gingen we zo uit elkaar.

Vraag: is het wel geoorloofd om zo op huisbezoek te gaan? Je zou er bijna hersteld hervormd van worden als progressieve ambtsdragers zo voor je gaan beslissen.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

U vertelt over een huisbezoek wat niet aangenaam verlopen is. Dat hoefde niet aan het onderwerp te liggen. Want dat mocht best aan de orde komen. Schoolkeuze is tenslotte geen onbelangrijke zaak. Maar het feit dat er in elk geval bij de ouderling sprake was van frustratie en dat hij ‘nijdig’ werd, zoals u schrijft, is niet de manier om zaken met elkaar te bespreken.

In elk geval is de schoolkeuze die u als ouders voor uw kind(eren) gemaakt hebt een keuze die gevoelig ligt bij de ouderling. En gezien wat u verder vertelt ook breder binnen de hervormde gemeente. Dat heeft er kennelijk mee te maken dat er vanouds een band is tussen de protestante dorpsschool en uw kerkelijke hervormde gemeente. En die band wordt er niet beter en sterker op nu meerdere ouders uit uw hervormde gemeente, net als uzelf, kiezen voor een andere school. Integendeel, de school krijgt steeds minder ouders en kinderen binnen die staan voor een stevige principiële inhoud. En de schoolgemeenschap kan als zodanig nog verder verzwakken, waardoor kinderen uit minder stevige gezinnen ook weer minder meekrijgen.

Eigenlijk is het best duidelijk waarom de ouderling en u en uw vrouw hier verschillend instaan. Als ouders kiest u voor een school waar onderwijs van degelijk Bijbels gehalte meekrijgen. Terwijl de ouderling met het oog op de geschiedenis en de brede dorpsgemeenschap pleit voor het steunen van de protestantse dorpsschool. Zo’n verschillende insteek is niet gemakkelijk, maar voor goede onderlinge verhoudingen niet onoverkomelijk. Het lijkt me een zaak te zijn waarin je elkaar mag bevragen en informeren, maar waar je elkaar ook in respecteert en ruimte geeft. Dat is kennelijk niet gebeurd en dan ga je wat vervelend uit elkaar. Hopelijk slaagt u er van uw kant wel in om begrip op te brengen voor wat de ouderling bewoog, al slaagde hij er kennelijk niet in om dat begrip voor uw beslissing op te brengen.

We hebben in onze ingewikkelde kerkelijke situatie in Nederland, waarbij het christelijke scholenbestand ook nog een keer divers is, niet het recht om elkaar een schoolkeuze op te leggen. We mogen er met elkaar over spreken, maar dan is dat een onderwerp waarbij geldt: “Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd” (Romeinen 14). Dan delen we onze zorg, we noemen onze argumenten, we aanvaarden dat we in dit opzicht een verschillend inzicht hebben en verschillende keuzes maken. En we zoeken eenheid in hetgeen waar het echt om gaat. En dat is het leven in “de enige troost in leven en sterven.” Dat is een onderwerp dat in ons persoonlijk leven, ons gezinsleven en in ons kerkelijk leven centraal moet staan en waar het ook allereerst en allermeest om zou moeten gaan op huisbezoek. Het was om die reden zegenrijker geweest zijn, als het huisbezoek maar voor een kleiner deel was gegaan over de schoolkeuze en voor het grootste gedeelte over hoe u met uw gezin uw weg mag gaan in het leven van genade door de Heere Jezus Christus en hoe de Bijbelse boodschap u daarin tot zegen mag zijn. Hopelijk wordt daar bij een volgend huisbezoek door de ouderling op aan gestuurd. En anders bent u daar zelf ook nog bij om dit te doen. Gods zegen toegewenst.

Ds. A. de Lange

Lees meer artikelen over:

huisbezoek
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.