Naar bevestigingsdienst van vrouwelijke ouderling

Ds. P.D.J. Buijs | Geen reacties | 21-10-2024| 08:02

Vraag

Binnenkort wordt onze (schoon)zus bevestigd tot ouderling in een CGK. We zijn uitgenodigd om die dienst bij te wonen. Wijzelf zien geen Bijbelse ruimte om vrouwelijke ambtsdragers te bevestigen. De band in onze familie is echter hecht, ook op geloofsgebied. Onze zus beschouwt het echt als roeping van God en de gemeente. Wat is uw advies: wel of niet gaan?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste lezer,

Dit is nu echt zo'n kwestie waarbij ik zou zeggen: over elkaars geweten moet je niet willen heersen. De een zal in zo'n situatie zeggen: ik heb geen vrijmoedigheid om erbij aanwezig te zijn, vanwege mijn principiële bezwaren tegen vrouwelijke ambtsdragers. De ander zal, met handhaving van zijn/haar bezwaren, zeggen: ik wil er wel bij zijn, uit het oogpunt van familieverhoudingen.

Je kunt dat vergelijken met het al dan niet aanwezig zijn in een dienst waarin iemand wordt overgedoopt, of het al dan niet aanwezig zijn bij de crematie van een familielid of goede kennis. Op zulke punten geldt de Bijbelse regel: “Ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd” (Romeinen 14:5 - Statenvertaling) of: “Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn” (HSV).

Persoonlijk kan ik me voorstellen dat jullie aanwezig zijn, maar wel van tevoren aangeeft dat je op dit punt principieel anders denkt. Je bent dan eerlijk naar de ander en jullie (schoon)zus weet dat jullie met een bezwaard hart aanwezig bent, maar vanwege de familiebanden niet verstek wilt laten gaan.

In elk geval zou ik willen zeggen: leg een besluit aan de Heere voor, en laat het dan een paar dagen liggen om te zien of Hij je er rust op geeft.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

vrouw in ambt
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.