Persoonlijke identiteit ontdekken (2)

drs. E.J. (Els) van Dijk | Geen reacties | 18-10-2024| 13:41

Vraag

Vervolgvraag op 'Persoonlijke identiteit ontdekken'. Is dat dan alléén wat er bedoeld wordt door anderen, je levensfasen nagaan, tegen jezelf zeggen wat waardevol was en wat niet? Maar ik bedoel, wat moet je daar dan mee? Komt er dan een eyeopener ofzo? U noemt het zelf ook (best hoogdravend) een ontdekkingstocht. Ben ik hier te nuchter voor? Of is het genoeg als ik weet van mezelf dat ik wat teruggetrokken ben, hooggevoelig en graag op mezelf. Want het is niet dat ik dat niet weet. Maar anderen lijken zo zeker van zichzelf, zo ben ik dan gewoon niet denk ik.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste...

Dank voor je vervolgvraag.

Volgens mij ben ik begonnen met het punt dat je mag beginnen met onderzoeken wat God aan je heeft toevertrouwd. Ik kan niet aan een persoon denken zonder de Schepper van dat leven erbij te betrekken. Waarom heeft Hij bedoeld dat jij bestaat en wat heeft Hij je meegegeven om tot Zijn bestemming te komen?Heb je Hem daar al eens voor gedankt?

Mijn andere opmerkingen heb ik gemaakt om te laten zien dat er verschillende typen mensen zijn, met een diversiteit aan persoonlijkheidskenmerken, maar ook dat levensomstandigheden van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling daarvan.

Laat ik als voorbeeld een stille, wat teruggetrokken persoon nemen. Stelt deze persoon zich op deze manier op omdat dit bij hem of haar past, of zit daar bijvoorbeeld een sociale angst achter, misschien naar aanleiding van een pestverleden of enorm veel kritiek tijdens de opvoeding in de kindertijd? Ander voorbeeld: een drukteschopper, lawaaimaker, iemand die altijd dominant aanwezig is. Is dat iemand die een dominante aanleg heeft, het liefst omringd wordt met veel anderen of is dat iemand die zijn onzekerheid overschreeuwt?

Oftewel: het kan belangrijk zijn om te begrijpen hoe bepaald gedrag of een bepaalde manier van in het leven staan is ontstaan. Het kan helpend zijn om te begrijpen waarom je bepaalde dingen doet. Soms is dat omdat dit bij je persoonlijkheid past, helemaal prima, maar er kunnen ook andere dingen meespelen.

Als je het heerlijk vindt om thuis te zijn, omringd door stilte, is dat helemaal oké. Maar als je het eigenlijk liever anders zou willen, terwijl je niet weet hoe dat moet, ligt er wel een aandachtspuntje. Is wie je bent vooral bepaald door karakter en persoonlijkheid of is (belangrijk) deel ook gevolg van wat ingewikkelde omstandigheden?

Deze wereld wordt bevolkt door ontzettend veel verschillende mensen. En dat is maar goed ook. We hebben de mensen nodig die wat extraverter zijn en gezelligheid creëren, maar zonder de stille, wat meer bescheiden mensen zou het een nare bedoening worden.

Ik heb in mijn leven veel gesprekken mogen voeren met mensen in allerlei soorten en maten. Als ik dan bijvoorbeeld een behoorlijk onzeker iemand spreek die wel de wens heeft om het onderwijs in te gaan als docent, moet ik eerst peilen of die onzekerheid te overwinnen is óf dat deze vooral karakterologisch bepaald is. Als dat laatste het geval is, raad ik sterk af om het onderwijs in te gaan.

Mensen en jezelf begrijpen noem ik niet iets hoogdravends, maar het kan juist heel erg helpen in de omgang met elkaar en met jezelf.

Ik ben ontzettend dankbaar dat ik heel veel jonge mensen heb mogen helpen in hun zoektocht naar God, zichzelf en anderen. Godskennis en mensenkennis zijn niet te scheiden.

Nou, ik hoop dat deze bespiegelingen je weer een beetje helpen.

Vriendelijke groet,
Els van Dijk