Fitness met harde muziek

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik heb even een vraagje over principes en sport. Ik zit op fitness, met harde muziek op de achtergrond. Ik vind het niet mooi en ga er niet in op, maar toch voelt het niet goed. Is hier ook een bijbels standpunt voor te verzinnen, of moet je op je gevoel af gaan? Is het niet echt goed?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik begrijp je probleem. Je sport graag en bent lid geworden van een fitnessclub, maar wordt tijdens het fitnessen geconfronteerd met popmuziek op de achtergrond. En je voelt je daar niet lekker bij. Wat moet je doen?

Laat ik eerst zeggen dat het goed is om op jouw leeftijd aan fitness te doen. Het is goed voor je lichaam, het lost spanningen op en het geeft nieuwe energie voor wat van je verwacht wordt. Lid worden van een fitnessclub is dus geen probleem. Tenzij sport zoveel voor je gaat betekenen, dat het een afgod voor je wordt. Dan zit je fout.
Maar ja, bij elke fitnessclub wordt muziek gedraaid. En vaak inderdaad harde en ruige muziek. Dat schijnt erbij te horen, maar jammer is dat wel. Ik hoor ook wel dat in fitnessclubs verschillende tv-toestellen staan waarop beelden van MTV en TMF worden vertoond. Hoe moet je daar als christenjongere mee omgaan?

Ik denk dat je hier inderdaad moet luisteren naar je geweten. Voel je je daar niet op je gemak en worden je ogen steeds getrokken naar verkeerde beelden op die tv's, dan kun je beter de fitnessclub verlaten. Voordat je het weet, krijg je verkeerde gedachten en gevoelens en kom je tot zondigen. Je kunt ten slotte ook sporten zonder club. Je hebt dan wel al die toestellen niet, maar hardlopen in de natuur, zwemmen etc. is ook sportief en goed voor je. Je kunt ook thuis met eigen gewichten oefenen. Als je echt last hebt van de muziek in de sportschool, zou ik zeggen: ga er niet meer naar toe.

Het kan ook zijn dat je die muziek wel hoort en ook niet hoort. Je kunt je ervoor afsluiten. Je kunt ook je eigen MP3-speler meenemen met goede muziek erop en daarnaar luisteren. Zo doet de muziek van de sportschool je niets en ten slotte hoor je het ook niet meer. Staan er tv's, dan kun je met jezelf afspreken om er niet naar te kijken. Zo kun je je wellicht onbesmet bewaren van de wereld.

Kortom, vraag jezelf af: trekt de muziek op de sportschool mij van de HEERE af, of gaat het langs me heen en doet het me niets? Als het laatste het geval is, kun je er met een gerust hart heengaan. Je zou in dit verband 1 Korinthiërs 8 eens kunnen lezen. Ik denk dat wat Paulus daar schrijft in verband te brengen is met jouw vraag.

Met hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

sport(en)