Pasen maakt alles vol betekenis

Ds. C. Harinck | Geen reacties | 18-10-2024| 11:53

Vraag

Beste ds. C. Harinck. In uw boek “Het fundament van het christendom” beschrijft u regelmatig dat “ze” met zoveel kracht de opgestane Christus verkondigden. De opstanding van Christus leek veel belangrijker te zijn dan Zijn geboorte. Hebben we in onze tijd ook teveel aandacht voor Zijn geboorte (Kerst is immers ook een feest dat in grote delen van de wereld groots wordt gevierd) en te weinig voor Zijn opstanding? Elke zondag gaan we naar de kerk omdat Christus op zondag is opgestaan, maar buiten de lijdensperiode om lijken wij daar helemaal niet bij stil te staan. Ik hoor het althans weinig bij ons in de gemeente.

Is de manier waarop wij de christelijke feiten herdenken een stukje ‘wereldgelijkvormigheid met een christelijk sausje’ omdat we Kerst veel uitbundiger vieren dan Pasen (ook in de kerk; bij ons althans) of benadrukken de apostelen Zijn opstanding zo vaak omdat Zijn geboorte gewoon een feit was (de meesten hadden Jezus tenslotte zelf meegemaakt omdat Hij in hun tijd geboren was) en moesten ze alleen overtuigd/herinnerd worden aan Zijn opstanding?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Je hebt gelijk dat de feestdagen waarop wij de heilsfeiten herdenken door de ongelovige wereld zijn veroverd en een andere inhoud hebben gekregen. Het komt omdat zij er iets mee aan moesten. In christelijke landen werden Kerst, Pasen, enzovoorts, als feestdagen gehouden. Wereldse mensen moesten daar ook iets mee. Vandaar de kerstboom, kerstman, Halloween, Paaseieren, etcetera. De wereld heeft onze gedenkdagen beïnvloed.

Je theologische vraag is belangrijker. Je moet bedenken, waar Paulus ook van uitgaat in 1 Korinthe 15, indien Jezus niet was opgestaan. Wat zou dan het nut zijn van Kerst en Goede Vrijdag. Pasen maakt alles waar en vol betekenis. Vandaar dat dit het grootste feest was voor de jonge christelijke kerk.

Onze zondag staat in verband met Pasen. Onze kalender begint met zondag. Nu helaas niet altijd meer. De opstandingsdag is de voornaamste van de heilsfeiten. Vandaar dat dit met zoveel nadruk verkondigd werd. Het is goed om dit vast te houden. Ik hoop dat je ook persoonlijk zal bedenken welke zegen Jezus’ opstanding brengt tot de verloren mensheid.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

Pasen
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.