Ongelovige tijd inhalen

Ds. K. den Boer | Geen reacties | 18-10-2024| 10:00

Vraag

Na tientallen jaren in de kerk te hebben gezeten, ben ik tot geloof gekomen. Sommige zaken waar ik vroeger eigenlijk nooit over nadacht zijn nu best een zoektocht. Ik merk, en ik denk andere gelovigen met mij, dat ik vreselijk tekort schiet met hoe ik mijn tijd indeel. Ik heb elke dag mijn stille tijd, ik bid, maar het voelt nooit genoeg.

Ik worstel best met balans hierin en merk dat ik bijna krampachtig hierin word omdat ik het nooit goed kan doen voor de Heere. Ik durf naast mijn dagelijkse verplichtingen, werk, huishouden, zorg voor kinderen en de dingen die geregeld moeten worden, bijvoorbeeld niet goed meer een boek te lezen omdat het voelt alsof ik dan met iets nutteloos bezig ben omdat ik die tijd ook kan gebruiken om Zijn woord te bestuderen.

Ik ben ook moe. Er is zoveel op me afgekomen dat het me soms duizelt waar moet ik beginnen. Hoe krijg ik het ooit voor elkaar om al die verloren tijd in te halen? Tegelijk besef ik ook dat je uit de werken niet zalig wordt maar alleen door het geloof. En dat je ervoor moet waken om toch zelf wat bij te dragen. Daar komt het ook niet uit voort. Wel ben ik bang om de Heere verdriet te doen.

In hoeverre kun je met je gezin een dagje weg ter ontspanning en andere dingen doen om te ontspannen? Kunt u uw antwoord Bijbels onderbouwen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Ik begrijp uw worsteling. Als ik uw vraag goed interpreteer dan heeft u het gevoel dat u God niet genoeg dient en dat u de verloren tijd in moet halen, goed moet maken? Maar vraagt God dat van ons? Moest de moordenaar aan het kruis alle doorgebrachte tijd goed maken? “Heden”, klonk het uit de mond van de Heiland: “zult gij met Mij in het paradijs zijn.” Want in Christus is vrijheid. Hij heeft de schuld voldaan, alle schuld, van verleden, heden en toekomst. En moeten we dat dus ook niet proberen om zelf nog wat daaraan toe te voegen. Want Hij heeft onze schuld voldaan, voor iedere gelovige.

Uw voorbeeld van een dagje uit, dat is toch precies onze roeping? God leren we kennen uit twee boeken, leren we uit de Nederlands Geloofsbelijdenis, het boek van de natuur en de Schriftuur. God dienen is de hele dag door. En inderdaad, plan daar momenten voor in, voor u zelf en uw gezin. En nee, het is hier nooit volmaakt, dat kan ook niet, want alles is doordrenkt van de zonde. Een zondige gedachte zorgt er al voor dat een goed werk besmet is.

Wat is het hoogste gebod wat de Heere geeft? “Gij zult den Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven” (Lukas 10:27).

We leven in een cultuur waar alles perfect moet zijn. Onze huizen, onze kleding, auto’s, onze vakanties. En ook heb ik het idee: het dienen van God. Maar God dienen is iets wat je bent en wat je doet. Als ware gelovige zijn we een leesbare brief van Christus. Kijk dan is alles wat we doen doordrenkt met de liefde tot onze Zaligmaker. En is dat als een zoete reuk aan ons te zien, te horen en te merken.

Hartelijke groet,
Ds. K. den Boer

Lees meer artikelen over:

vrijetijdsbesteding
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.