Onderdanigheid

Alie Hoek - van kooten | 2 reacties | 14-10-2024| 10:33

Vraag

Zelf niet van reformatorische huize is mij het volgende opgevallen tijdens het daten met reformatorische meiden en het hebben van een relatie met een reformatorisch meisje. Zij lijken vaak gepreoccupeerd met en gefascineerd door ‘onderdanigheid’, ook op het gebied van relatie en seksualiteit. Daar ben ik best van geschrokken en ik vraag me af waar dit vandaan komt en hoe dit functioneert. Ik kan dit absoluut niet plaatsen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag heeft mij eerlijk gezegd een beetje verbaasd. Je schrijft dat je zelf niet van reformatorische huize bent maar dat het je is opgevallen bij het daten met reformatorische meiden dat ze helemaal gepreoccupeerd en gefascineerd lijken te zijn door 'onderdanigheid', ook op het gebied van relaties en seksualiteit. Je vraag zou misschien meer duidelijk zijn geweest als je dat met (enkele) voorbeelden had gestaafd. Wat bedoel je namelijk met onderdanigheid in dit verband?

Ik  moet eerlijk zeggen dat ik die onderdanigheid bij reformatorische meisjes echt niet herken. Verwar je niet twee dingen? Als het goed is dan zullen reformatorische meisjes zorgvuldig willen omgaan met relaties en seksualiteit. Ze zullen niet zomaar een relatie 'voor de lol' willen aangaan en al helemaal niet zomaar seksuele omgang willen hebben. Stabiele relaties zijn immers heel erg belangrijk voor een mens om goed te kunnen functioneren. Als iedereen daarin meer serieus zou zijn, dan denk ik dat er heel wat minder echtscheidingen en teleurstellingen op seksueel gebied zouden voorkomen. Het is maar net welke woordkeus je hierin hanteert.

Mogelijk dat dit niet het antwoord is op je vraag. Er is altijd gelegenheid om je vraag nader toe te lichten.

Met vriendelijk groet,
Alie Hoek-van Kooten

2 reacties
Tonny
Ik ben wel benieuwd naar deze onderbouwingen, en naar de beleving van het woord 'fascinatie'.
Ik zie in mijn omgeving binnen de refo-cultuur niet direct een fascinatie voor die onderdanigheid. Wel dat ze ervan uitgaan dat ze na het trouwen en moeder worden, degene zijn die thuis de grootste rol vervuld in het verzorgen. Dat het als een natuurlijk gegeven wordt gezien. Hoewel ik veel jonge refo-gezinnen ken waarbij de mannen toch ook hun moderne 'papa-dag' hebben.
Bij fascinatie denk ik eerder aan de Amerikaanse trad-wife beweging.

De echte fascinatie hiermee zie ik juist meer binnen baptist/ evangelische bewegingen. Daar is mij weleens verweten dat ik thuis duidelijk 'de broek aan heb'.
Overigens geheel in overleg met mijn man. Ik ben gewoon een leidinggevende en regelaar. Mijn man is veel volgzamer. We voelen ons hier beide goed bij en doen dus datgene waar we de talenten voor gekregen hebben. Regelmatig vanuit die hoek toch opmerkingen dat mijn man en ik ons beter moeten voegen naar onze 'bijbelse rol'.
Gepeizen
Er zal misschien een aantal reformatorische meiden zijn geïnspireerd door de tradwife-trend, zo klinkt het. Maar de meesten zijn zo niet hoor.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.