Magnesium innemen

Peter Emdee | Geen reacties | 14-10-2024| 08:04

Vraag

Ik wil graag magnesium innemen tegen (hormonale) migraine om te kijken of het iets helpt. Welke zou u aanraden? Er wordt op internet zoveel beweerd; ik kan er geen wijs uit worden.

Antwoord

Beste vraagstelster, (u heeft het over "(hormonale) migraine", dus ik ga ervan uit dat u een vrouw in de vruchtbare levensfase bent).

Zoals u al op internet bent tegengekomen wordt er daar inderdaad van alles beweerd. In de wereld van alternatieve geneeswijzen worden vaak de wonderlijkste resultaten van bepaalde middelen en (zogenaamde) behandelingen bejubeld. Het gebruik van magnesium is denk ik daar een voorbeeld van: het is al een tijdje 'in' en het wordt ook door allerlei vitaminesupplementenboeren aangeprezen. De werkelijkheid is dat magnesium inderdaad een belangrijke stof in het lichaam is, maar dat het met een gezond voedingspatroon heel moeilijk is om een magnesiumtekort te krijgen. Alle gevallen waarbij ik in de praktijk een magnesiumtekort ben tegengekomen, waren mensen met een slechte voedingstoestand (o.a. alcoholisten) of hadden het als bijwerking van een medicijn.

Het gebruik van magnesium staat niet in het behandeloverzicht van migraine van het Nederlands Huisartsengenootschap, ook niet als medicatie om een migraineaanval te voorkomen. Dit geldt ook voor migraine die met hormonen verband houdt. In het naslagwerk van alle geneesmiddelen die in Nederland geregistreerd staan, wordt (het voorkomen van) migraine niet bij magnesiumtabletten genoemd. Er is wel onderzoek naar magnesium bij migraine verricht, maar het bewijsniveau is laag. Ik heb het ten slotte ook nog even een collega van de neurologie voorgelegd en diegene zei dat magnesium inderdaad geen standaard of aanbevolen behandeling voor (het voorkomen van) migraine is.

Er zijn overigens wel andere behandeladviezen voor migraine. Heeft u uw klacht al eens met de huisarts doorgesproken? Zo nee, dan zou ik u willen aanraden eerst met hem/haar eens die andere behandeladviezen te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Lees meer artikelen over:

hoofdpijn
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.