Oppaskinderen ongemanierd en brutaal

A. Teerds-Gertenbach | 3 reacties | 11-10-2024| 15:39

Vraag

Ik pas regelmatig op kinderen van een familielid. Nu worstel ik ermee dat deze kinderen behoorlijk ongemanierd en brutaal zijn. Ze luisteren slecht tot bijna niet. Ik vind ze respectloos en voel me een voetveeg. Onlangs was het zelfs zo erg dat het huilen me nader stond dan het lachen. We doen vaak leuke dingen en ben over het algemeen geduldig. Als het nodig is ben ik streng, maar ik word het zo onderhand zat... nee zeggen voelt niet als een optie omdat het oppassen ook andersom voor mijn kinderen gebeurt. Heeft u tips?

Antwoord

Beste oppas,

Wat zou ik je graag een paar vragen willen stellen. Allereerst: hoe is je relatie met je familielid? Is die functioneel en zakelijk? Zo van: als jij op mijn kinderen past, pas ik ook op jouw kinderen. Of is je relatie met hem/haar wel goed en kun je met je familielid dingen bespreken? Als dat zo is, lijkt het me mogelijk dat je op een tactische manier je problemen op tafel legt.

En in de tweede plaats: hoe oud zijn die kinderen? Waarom zijn ze brutaal en luisteren ze zo slecht? Is dat bij de ouder(s) ook zo? Zijn er opvoedingsproblemen?

Mijn eerste tip is dus: ga in gesprek. Geef aan dat het je zwaar valt en vraag bijvoorbeeld hoe zij het doen als kinderen zo slecht luisteren, enzovoorts. Vraag om handvatten om beter met de kinderen om te gaan. Bedenk daarbij steeds dat het niet jouw kinderen zijn en dat jij ze niet hoeft op te voeden! Dat is de taak van de ouders. Als zij allerlei dingen van hun kinderen accepteren, dan kun jij dat niet veranderen. Dan zul je moeten accepteren dat ze brutaal zijn, niet luisteren, etcetera.

Mijn tweede tip is om samen met de ouder(s) een lijstje van regels op te stellen over bijvoorbeeld speeltijd, schermtijd, bedtijd en allerlei zaken waar je nu tegenaan loopt. Schrijf die regels op. Het is mijn ervaring dat geschreven regels van moeder/vader door de kinderen beter geaccepteerd worden, dan datgene wat jij wil dat ze doen. Je verwijst naar de regel. Niet jij verzint dan iets wat de kinderen misschien als negatief ervaren, maar het is de regel van vader/moeder.

Mijn derde tip is: Probeer het eens uit. Wie weet gaat het oppassen dan wat makkelijker.

Mijn vierde tip is: Evalueer met je familielid hoe het oppassen gegaan is. Ging het beter? Waar liep je nog tegenaan? Laat het oppassen een ‘samenspel’ zijn, zodat je er niet alleen voor staat.

En verder: misschien blijft het moeilijk en zie je er altijd weer tegenop. Zeg dan eerlijk dat het oppassen je niet meer lukt en dat het teveel van je vergt. De consequentie zal wellicht zijn dat je zelf ook andere oppas zal moeten zoeken. Mogelijk heb je dat er dan wel voor over!

A. Teerds-Gertenbach

Lees meer artikelen over:

oppas
3 reacties
Samanthi
Lieve vragensteller, misschien zou je ermee moeten stoppen, je gaat duidelijk over je grenzen heen, het zuigt je leeg.
Misschien een moeilijke beslissing maar het is beter voor jezelf én voor de kinderen.
davinci
In jouw huis gelden jouw regels. Wie zich er niet aan houdt laat je er gewoon niet meer in.
Eigen kinderen is al lastig genoeg. Van een ander kun je het eenvoudig 'oplossen' lijkt me.
Greenway
Van uit een kind denkend, uit zijn of haar vertrouwde omgeving naar de oppas.
Kan het juist een reactie zijn, omdat men thuis wil zijn en niet naar een oppas. Hoe lief die oppas ook is.
Is het mogelijk om het om te draaien. Oppassen bij kinderen thuis en dan zien hoe het dan gaat.
Kan zijn dat je dan heel andere kinderen ziet.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.