Sint Maarten kinderfeest

Ds. A. van Vuuren | Geen reacties | 11-10-2024| 09:27

Vraag

Sint Maarten is een leuk onschuldig kinderfeest (in mijn geboortestreek niet bekend/gevierd) en ook als Sinterklaas op zondag viel vierden wij dat in mijn jeugd wel gewoon op zondag, naar mijn beleving. Nu valt Sint Maarten dit jaar op een zondag en voel ik mij bezwaard om mijn kind op Gods dag langs de deuren te laten gaan. Mijn dochter sputtert tegen met: het is niet tijdens de kerkdienst en mensen die niet gestoord willen worden kunnen ervoor kiezen om hun buitenlamp niet aan te doen, wat een ongeschreven regel is voor alle jaren. Dus!

Toch blijf ik als moeder in dubio maar enkel een onbevredigend (schuld)gevoel is geen sterk argument. Wie de zondagsrust in ere wil houden wordt in die zin geen strobreed in de weg gelegd, maar wat is wijs zonder te komen met “dat doen wij niet op zondag”. Mijn kind is enig kind, dus ik misgun haar dat feestje niet en wil ook niet dat ze zich buitengesloten voelt of raar aangekeken/uitgelachen wordt, want het is al een speciaal meisje met een labeltje als ik dat wat luchtig mag verwoorden…

Antwoord

Beste moeder, je kind opvoeden is niet altijd eenvoudig. Wat is wijs in bepaalde gevallen?. Ik ken u en uw dochter niet. Maar ik snap uw probleem. U ziet  de viering van het Sint Maartensfeest principieel op een lijn staan met het volksfeest van Sinterklaas. Er is dus geen sprake van een verering van heiligen. Want anders zou u haar ook al die andere jaren niet hebben laten meedoen aan dit feest. Maar helaas valt het dit keer op zondag.

Ik zou er niet al te scrupuleus over doen en haar vooral wijzen op het aspect van de naastenliefde. Het feest gaat als ik het goed begrijp immers terug op de Martinus van Tours de soldaat die de helft van zijn kleding gaf aan een arme bedelaar en na een droom koos om verder te leven als christen. In dat verband kun je haar vertellen dat als je van de Heere God houdt, je ook je naaste gaat liefhebben. Uit liefde tot God ga je naar de kerk en van daaruit dien je de naaste.

Je dochter zegt ook dat het kerkbezoek er niet onder lijdt en ze anderen niet tot last is. Zie je het nu meedoen als zondagsontheiliging, ja dan krijg je daar gewetensproblemen mee. Maar komen we zo niet in Farizees vaarwater? Natuurlijk moeten we oppassen voor verlies van de eigenheid van Gods dag. Maar uitgaande  van wat u over haar vertelt zou het denk ik geloofsmatig bezien een negatieve uitwerking op haar hebben.  Het zal de openheid voor de Heere en zijn dienst bij haar niet bevorderen.

Kinderen moeten vooral merken dat christen-zijn niet bestaat uit een strak keurslijf van regeltjes, maar uit een levende relatie met God. Lees ook nog eens zondag 38 van de Heidelbergse Catechismus in dit verband. Daarin worden we niet bepaald niet bij allerlei regeltjes, maar bij het wezenlijke van de zondagsviering!

Dus mijn advies zou zijn. Geef haar de ruimte in dit geval.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedingzondag
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.