Valse profeten in schaapskleren

Redactie Refoweb | 1 reactie | 11-10-2024| 08:04

Vraag

Mattheus 7:15. Valse profeten in schaapskleren.  Waar moet je dan aan denken? Welke vruchten worden hier bedoeld (vers 16) zijn dat de vruchten uit Galaten?  En vers 21: die de wil doet van Mijn Vader, dat is in de Heere Jezus geloven en doen wat zijn Woord zegt?

Antwoord

1 reactie
Tonny
1 joh 4 legt dat goed uit:

Vers 2-3: ze ontkennen ofwel de menselijke natuur van Christus, ofwel Zijn Goddelijke natuur (of beide natuurlijk). Dit zie je bij de Jahova's die het Godzijn van Christus ontkennen.

Vers 4-5: je ziet het aan hun natuur. Hebben ze God als Vader, of satan(de wereld). Wat spreken ze? (zowel verbaal als non-verbaal). Dus inderdaad welke vruchten laten ze zien.

Vers 6: valse profeten luisteren niet naar 'ons'. De 'ons' zijn de apostelen (het fundament van de profeten én de apostelen). Dat betekent dat ze zich niet onderwerpen aan het gezag van de bijbel. Het OT vindt zijn fundament in de profeten, het NT vindt het fundament in de apostelen die het evangelie 'handen en voeten' hebben gegeven. Wie zich daaraan niet onderwerpt, is een valse profeet.

Je ziet in de verschillende brieven heel duidelijk dat de aanvallen van binnenuit, een valse leer, komen. Galaten bijvoorbeeld, een leer die zegt dat ze zich moeten laten besnijden. Het evangelie wordt (subtiel) verdraaid, soms met een christelijk sausje.

De 3 punten uit 1 joh 4 is een goede maatstaf. Een valse profeet is niet zomaar iemand met een andere visie maar raakt de kern van het christendom. We roepen met z'n allen veel te snel 'dwaalleer!!'
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.