Ondraaglijk lijden door borderline

Ds. J. IJsselstein | 1 reactie | 07-10-2024| 12:50

Vraag

Beste dominee IJsselstein. Ik hoop dat u mijn vraag wil beantwoorden. Ik tob al jaren met mentale klachten. Sinds 2,5 jaar weet ik dat ik borderline heb. Daarnaast heb ik een vermijdende persoonlijkheidsstoornis en ADHD. Ik was 21 jaar oud toen ik dit hoorde. Mijn leven is moeilijk. Mijn lijden is ondraaglijk. Ik heb eigenlijk nauwelijks een vangnet om me heen. De vriendinnen die ik heb laten nauwelijks iets van zich horen. Ik moet bijna altijd degene zijn die initiatief neemt tot contact.

Ik voel me zo leeg, eenzaam, verlaten en verdrietig. Veel eerdere relaties zijn stuk gegaan. Ik ben bang dat de paar contacten die ik nog heb, ook stuk gaan. Dan heb ik niemand meer. Dan hoeft het leven voor mij niet meer. Nu hoeft het vaak al niet meer van mij. Ik zie geen licht meer. Alles is een inktzwarte duisternis. God zwijgt ook nog, tot mijn grote verdriet. Is Hij dan ook al tegen me?

Vaak komt de gedachte in me op dat ik beter euthanasie kan plegen. Niemand zal me echt blijvend missen. Het leven is een hel voor mij. Stemmingswisselingen, extreme emoties, verlatingsangst, weinig vrienden, relaties onder druk, geen werk, studie noodgedwongen moeten afbreken, leegte, eenzaamheid, mentale pijn die erger wordt… Ik heb geen waarde. Voor mijn gevoel kotst God me ook uit. Hij zwijgt, hoe ik ook roep. Bijbellezen lukt me niet.

Ik ben een mislukt en mismaakt mens. Ik ben bij de gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg in deeltijdbehandeling. Ik ben bang dat ik na m’n behandeling nog niet beter ben en mijn relaties kwijt ben. Wie heb ik dan? Dan heeft mijn leven geen waarde meer. Ook al weet ik hoe God denkt over zelfmoord en euthanasie, toch komen die gedachten in me op. Zit de satan er nu ook nog tussen? Dan is het een verloren zaak.

Ik heb één wens: Jezus mogen leren kennen; inzien dat ik mag weten dat mijn zonden vergeven zijn, sterven en bij Hem zijn. Maar is Hij betrouwbaar en wil Hij me echt? De pijn is zo extreem. Wat moet ik doen. Wil God een borderliner als ik? Als Hij me wil, waarom zwijgt Hij dan? Mijn doodswens lijkt groter te worden. Ik ben wanhopig.

Een jonge vrouw.

Antwoord

Beste briefschrijfster,

Je lijden is ondragelijk. Je voelt je leeg, eenzaam en verlaten, schrijf je. Het is donker. En de Heere zwijgt. En daarbij denk je dat God ondertussen ook wel klaar met je zal zijn. En, is Hij wel echt betrouwbaar?

Ik zou, na het lezen van je verhaal vol pijn en verdriet, kunnen proberen om je allerlei opbeurende dingen mee te geven. Maar ik heb eigenlijk maar één ding voor je: Het Woord van de Heere. Het betrouwbare Woord van God.

Of jij of ik voelen of het waar is, of jij of ik durven geloven dat het echt gemeend is, dat doet er eigenlijk helemaal niet toe! God zegt: Ik meen het echt. En Ik ben(!) betrouwbaar. En Mijn Woord is betrouwbaar. En Ik roep je, heel oprecht en gemeend: “Kom naar Mij terug. Word behouden. Ik zal je ontvangen zoals je bent. Geef je hart aan Mij. Niet een goed gelovig en verbeterd hart. Maar geef dat beroerde, eenzame hart vol pijn en ongeloof aan Mij. Je bent welkom bij Mij, zoals je bent: een zondares.”

Je zegt: “Als God mij wil, waarom zwijgt Hij dan?” Opdat je zou blijven roepen. Opdat je je heil niet ergens anders zal gaan zoeken. Want in een zelfgekozen dood is er ook geen toekomst. En vooral opdat je je hart aan Hem zou geven, zoals het is: “Hier, Heere, dit is alles wat ik heb: ongeloof, wantrouwen, pijn, verdriet. Ik geef het aan U. Heere, help me!”

Wie roept krijgt niet altijd direct antwoord. Maar wie blijft roepen aan de juiste deur, die zeker wel.

Lees, in dat betrouwbare Woord. Kleine stukjes, een paar verzen, uit de psalmen, of over het lijden en sterven van de Zaligmaker. En bid en blijf bidden. Met hoop. Want de Heere hoort echt.
Zoek God zo, en je zult Hem vinden. En dat zeg ik, omdat Hij(!) het Zelf zegt, in Zijn Woord.

Sterkte in alles dingen,
Ds. J. IJsselstein

Lees meer artikelen over:

borderline
1 reactie
refoweb
Via mail ontvingen we de volgende reactie:

"Ik las de schrijnende vraag van deze week op refoweb over de vrouw met ondragelijk lijden en borderline. Mocht ze behoefte hebben om eens erover te mailen, mogen jullie gerust mijn mailadres aan haar geven. Zelf heb ik familie met soortgelijke problemen."

Je kunt bovenstaand mailadres opvragen via info@refoweb.nl.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.