Vragen na bijbellezen

Ds. G.K. Terreehorst | Geen reacties | 07-10-2024| 09:48

Vraag

1. In 2:14 Samuël is te lezen dat Absalom drie zonen heeft en een dochter Thamar. Echter staat er even verderop in 2 Samuël 18 dat Absalom een gedenkteken had opgericht om zijn naam te laten bewaren, omdat hij geen zoon heeft die zijn naam kan voortbrengen. Hoe moet ik dit zien?

2. Waarom wordt er altijd gesproken over beenderen, bijvoorbeeld in de geschiedenis van Jozefs beenderen en niet over botten? Ik heb altijd gedacht dat hiermee benen werden bedoeld. Op de basisschool werd dit ook verteld, dat Jozefs benen werden begraven.

3. Hoe kan het dat in 2 Samuel 1 Davids klaagzang na Sauls en Jonathans dood over beide mannen zo positief/weemoedig is? Ondanks alle achtervolgingen die Saul heeft gedaan, noemt David Saul een held, een gezalfde, beminde en lieflijk. Daarnaast schrijft David dat Saul en Jonathan in hun dood niet zijn gescheiden. Mag ik op basis van deze tekst aannemen dat ze beiden behouden waren?

4. Ik ben bezig om de Bijbel van begin tot eind te lezen. Ik wil graag de verhaallijn ontdekken en de boeken op volgorde lezen. Nu kom ik er echter achter dat Kronieken vòòr Koningen komt, chronologisch gezien. Wat zou u aanraden om eerst te lezen, in het kader van de verhaallijn volgen: eerst Koningen of toch eerst Kronieken?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik zal je vragen hieronder één voor één proberen te beantwoorden.

1. Het voortzetten van iemands naam werd in die tijd als heel belangrijk gezien. Het vergeten van iemands naam werd als een oordeel te gezien. Na het vreselijke en schandelijke einde van Absalom wordt hij op een anonieme plaats in een kuil geworpen. Er volgt dus geen eervolle begrafenis en er wordt geen grafmonument voor hem opgericht. Als ironisch detail wordt in 2 Samuël 18:18 verteld dat Saul nog tijdens zijn leven zelf een monument had opgericht als een poging om zijn naam voort te zetten. Een poging die schandelijk mislukt na zijn trieste einde. Er wordt dan ook verteld dat Absalom geen zoon had om zijn naam voort te zetten. De meeste uitleggers denken dat de zonen van Absalom vroeg gestorven zijn, misschien wel in de strijd van hun vader of op andere wijze. Dat lijkt ook de meest aannemelijke verklaring. Het laat zien hoe Absalom ook zijn familie en nageslacht meesleept in zijn zonde tegen God.

2. Als het gaat over de ‘beenderen’ van Jozef dan worden inderdaad de botten bedoeld en niet zijn benen. Dat laatste zou ook erg vreemd zijn. Het is een keuze van de vertalers om met ‘beenderen’ te vertalen. Andere vertalingen vertalen met ‘het gebeente’. Ik vrees dat je dus door de juf of meester op het verkeerde been bent gezet…

3. Terecht merk je op dat David positief spreekt over Saul, ondanks dat hij reden genoeg had om heel negatief te zijn. In deze positieve woorden zie je de uiting van respect van David tegenover Saul die ondanks al zijn tekortkoming Gods gezalfde koning was. Ook toont hij hiermee de waardigheid van zijn koningschap, Het is een manier om de eenheid van het koninkrijk te bewaren, door zijn voorganger niet openlijk te belasteren of zich over zijn dood te verheugen. Dat hij ervoor kiest Saul te eren en zijn wraakgevoelens niet de overhand te laten hebben, weerspiegelt ook de vergevingsgezindheid van David. En dat is Gods genade.

3b. De vraag of Saul en Jonathan voor eeuwig behouden zijn is niet aan ons om over te oordelen. We mogen dat oordeel aan God overlaten. Uit de genoemde tekst (2 Samuël 1:23)  is deze conclusie in ieder geval niet te trekken. Hiermee wordt vooral bedoeld dat ze samen zijn gestorven in de strijd tegen de Filistijnen. Ondanks alle verschillen tussen vader en zoon zijn ze uiteindelijk door hun gezamenlijke dood voor altijd met elkaar verbonden.

4. Het is een heel mooi plan om de Bijbel in één jaar te lezen. Op internet zijn verschillende leesplannen te vinden. Zoek op ‘Bijbel leesplan’ of ‘Bible reading plan’. Je zult ook leesplannen vinden die proberen de chronologische volgorde aan te houden van de beschreven gebeurtenissen. Zie bijvoorbeeld Blue Letter Bible Daily Bible Reading Program Chronological Plan. Wat de volgorde Koningen en Kronieken betreft: deze Bijbelboeken overlappen elkaar voor een groot deel en gaan vaak over dezelfde gebeurtenissen. In een chronologisch leesplan zul je deze boeken dus vaak naast elkaar lezen.

Veel zegen in je Bijbelstudie toegewenst! Overigens zou ik je willen aanraden om bij het lezen de Bijbel met uitleg of de HSV studiebijbel te gebruiken, of allebei. Op veel van je vragen zul je daar antwoorden vinden. Het zijn geweldige hulpmiddelen om de achtergronden van Bijbelboeken en de betekenissen van teksten te ontdekken.

Ds. G. K. Terreehorst

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.