Weinig boetepsalmen

Ds. W. J. C. Blijderveen | Geen reacties | 02-10-2024| 14:42

Vraag

Van de 150 Psalmen zijn er maar zes boetepsalmen, terwijl we als christen elke dag onze schuld en zonde moeten belijden. Dan zou je verwachten dat er toch veel meer zouden zijn? Kunt u hier iets meer over zeggen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarom vinden we in het boek van de Psalmen maar een paar boetpsalmen? Zouden dat er niet meer moeten zijn?

Mijn eerste reactie op je vraag is: Het heeft de Heilige Geest goed gedacht om deze Psalmen in het Psalmboek op te nemen. Blijkbaar krijgen we daarin voldoende woorden aangereikt om onze schuld te belijden.

Tegelijk proef ik in je vraag ook een bepaalde vooronderstelling. Als christen hebben we elke dag schuld en zonde te belijden. Dat is een wezenlijk onderdeel van het christenleven. Maar dit is niet enige aspect. Zondag 33 van de Heidelbergse Catechismus vat het christenleven met twee woorden samen. Enerzijds is er droefheid over de zonde en anderzijds is er een hartelijke vreugde in God door Christus. Op dat laatste ligt het accent. En die hartelijke vreugde in God krijgt in de Psalmen ook stem. Evenals trouwens de rauwe werkelijkheid van het dagelijks leven met zijn strijd, aanvechting en vragen.

Niet voor niets adviseerden de reformatoren ons om het hele psalmboek te zingen. Zo maken we ons al zingend de theologie van dit boek eigen en zo wordt ook de geloofsbelijdenis en geloofsbeleving verreikt met onvermoede accenten.

Met vriendelijke groet,
Ds. W. J. C. van Blijderveen

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.