Saul (g)een kind van God

ds. R.W. Mulder | Geen reacties | 02-10-2024| 10:26

Vraag

Kunnen we van Saul zeggen dat hij een kind van God was? Er staat namelijk ook best wat positiefs over hem: hij was bescheiden toen hij gezalfd werd als koning, hij erkende Gods hulp in de strijd tegen de Filistijnen, hij was Gods Gezalfde! En de Heilige Geest was op hem. Er wordt vaak alleen negatief over hem gepraat, maar er zijn dus ook zeker positieve dingen. Kan het ook zijn dat hij zijn karakter niet mee had (somber, jaloers, ongeduldig)? Sommige dominees hebben dat ook.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

In elke situatie geldt dat de Heere weet wie Zijn kind is en dus ook wie het niet is. Ons komt het eindoordeel niet toe. Wij kunnen wel tot de conclusie komen dat bepaald gedrag niet past bij het zijn van een kind van God en als er geen vruchten van godzaligheid zijn, moet het ergste gevreesd worden. De vraag hierbij is natuurlijk of het mogelijk is om te beoordelen of die vruchten van godzaligheid ook werkelijk aanwezig zijn. Bij Saul zie je inderdaad dingen die zeer positief zijn en dat betreft dan vooral het begin van zijn koningschap. Je wijst terecht op Gods Geest als verklaring hiervan. Aan het einde is dat anders geworden. Alles duidt erop dat hij Gods oordeel niet wil aanvaarden en dat hij in tegenstelling tot zijn zoon Jonathan zich niet wil onderwerpen aan Gods messias David.

Bij bijvoorbeeld Simson, David en Salomo zien we duidelijk ook zeer zwarte levensbladzijden, maar ook berouw en herstel; en dat zien we bij Saul niet gebeuren. Saul zoekt ten slotte zijn toevlucht bij de waarzegster te Endor, een medium van de duivel. Het is niet aannemelijk om dit aan zijn karakter toe te schrijven. Er is sprake van verharding en verzet en zijn zelfmoord is daarvan het sluitstuk.

Kortom, je moet niet letten op een enkele gebeurtenis, maar vooral op de levenskoers. Is die koers van God af of door genade op Hem gericht? Het verschil tussen David en Saul is trouwens niet dat de een minder zonde heeft gedaan dan de ander, maar dat David van genade leefde en Saul zeer waarschijnlijk niet.

Het is voor ons niet het belangrijkste of we een juist oordeel over Saul of dominees vellen, want dat is aan de Heere. Het is voor ons van belang dat we leven van Gods genade in en door Jezus Christus en daardoor vruchten van geloof en bekering voortbrengen.

Met vriendelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.