Geloof triggert ongelovige

H. Snetselaar / 4 reacties

Vraag

Waarom word ik geraakt door het geloof? Ik heb van huis uit niks van het geloof meegekregen en daar verder ook nooit behoefte aan gehad. Ik zei nooit dat er niks meer was, maar dacht er verder ook niet over na. Nu recent begin ik er een nieuwsgierigheid naar te krijgen, iets triggert mij om er meer over te willen weten. Een bekende van mij is christelijk en ik heb de laatste weken gesprekken met hem gevoerd die mij nog meer aan het denken hebben gezet. Op een bepaald moment raakte het gesprek mij zelfs op emotioneel gebied en ik kan mijn vinger er niet op leggen waarom dat gebeurde.

Ik merk dat dit vragen bij me heeft opgeroepen en dat ik er veel mee bezig ben. Er is een reden dat het mij iets doet maar wat die reden is, is voor mij onduidelijk. Is dit iets herkenbaars en wat zou de betekenis hiervan kunnen zijn? Hoe ga ik verder op het pad waar ik nu ineens op sta?

Antwoord

Je schrijft dat je vragen hebt gekregen over het geloof, iets waar je nooit eerder behoefte aan hebt gehad. Dat je aan het denken bent gezet. Het raakt je emotioneel maar wat je emoties zijn lees ik hier niet. Spreek hierover maar met de bekende van je over. En spreek er ook maar met God over door de vragen biddend bij Hem neer te leggen. Vraag Hem maar of je Hem spoedig mag leren kennen. Die God die alles geschapen heeft is volkomen goed en betrouwbaar.

Om Hem te gaan leren kennen heeft hij ons de Bijbel gegeven. Zorg dat je een Bijbel krijgt als je die nog niet hebt en lees er dagelijks in. Bij het lezen van de Bijbel wil Gods Geest in je hart werken. We lezen in de Bijbel dat Hij mensen de ogen wilt openen voor de Heere Jezus als Redder en Zaligmaker. We lezen in Johannes 14 waar Jezus zegt: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Ik wens je van harte toe dat je Jezus spoedig mag leren kennen.

Vraag de bekende van je maar of je met hem mee mag gaan naar de kerkdiensten. Daar wordt de Bijbel uitgelegd en werkt de Heilige Geest dit uit in harten van mensen. Verder zou ik je mee willen geven om een Alpha-cursus te gaan volgen. Ik wens je van harte Gods zegen toe op je verdere levenspad.

Hendri Snetselaar

4 reacties
Ellenoor
Vanuit het perspectief van de gelovige, zou ik zeggen dat wat je ervaart iets kan zijn van Gods werk in je hart. Zoals we geboren zijn als mens, denken we dat we God niet nodig hebben om gelukkig te worden, maar God kan dat veranderen en ervoor zorgen dat je op zoek gaat naar Hem. Wellicht is dat wat je nu merkt. Veel zegen gewenst bij je zoektocht! Ik bid dat je God vindt, en in Hem het allergrootste geluk van de wereld!
Antebber1234
Ik vind de reactie van Hendri bijbels en onderbouwd
Persoonlijk vind ik het jammer om de alpha cursus aan te bevelen
De Alpha cursus is niet op alle punten bijbel getrouw
Er zijn betere mogelijkheden
Zv70
Misschien heeft de vraagsteller wat aan het YouTube kanaal 'Geloof en Rede' van Carel de Lange (die zelf ook ongelovig was):

https://youtube.com/@geloofenrede?si=5Rn3KZeyjWbRzGcy
Gtn
Inderdaad, volg een Alpha cursus! Persoonlijk mag ik de Alpha cursus geven en het is bijzonder mooi om te doen, maar ook om mee te denken bij de vragen van de deelnemers. Bovendien spreek je gelijk anderen, en het is nog met een gezellige maaltijd ook! De Alpha cursus is gratis.

@Antebber1234, ik kan je gerust stellen: de Alpha cursus is volledig Bijbel getrouw.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.